SIMULATION OF ECONOMIC ACTIVITY PROCESSES OF INTERNET COMPANIES
Abstract
The article examines the issues of modeling the business processes of Internet companies. Business models are grouped according to the degree of integration into the information business: intranet model (model B0); business card model (model B1); information order model (model B2). The key factors of effective implementation of the described business model in the Ukrainian intercorporate sector (B2B) are highlighted: an impressive number of participants and current transactions; standard and well-designed offered goods and services; low cost of connection to trading systems and modules; high functionality of systems; opportunity to trade on one/several trends; availability of secondary, significant services (logistics, finance, insurance services, etc.); high quality telecommunications. The key reasons for reducing the efficiency of business models focused on the end user, identified by experts: insufficient development of telecommunications infrastructure; lack of credit cards for a certain number of customers; lack of a common express delivery system in Ukraine; low income of the middle class. The number of Internet companies is growing every day, new sites appear, it’s all someone’s business, main or auxiliary (as a supplement to the traditional business of the company), in most cases, quite profitable because the traffic (page views, number of visitors is quite large and not inferior to the number of “real” people in “real” stores), and the initial investment is minimal – no need to rent, less difficulty in obtaining a license for their activities, relatively less competition in the global web environment, freedom to choose the right business strategy. All this makes this activity very effective and attractive for the company. It has been established that the process of choosing the right combination model for a company is to analyze and rank different business combination models in terms of the probability of effective implementation of each of them. Based on these estimates, the most attractive merger strategy is formed, if the merger is necessary at all.
References
Ткаченко С.О., Дядін А.С. Електронна торгівля: шляхи підвищення культури обслугову¬вання споживачів. Бізнес-Інформ. 2015. № 11. С. 200–204.
Байцар Р.І., Зеліско А.М. Розвиток нормативно-правового регулювання електронної ко¬мерції в Україні. Стандартизація, сертифікація, якість. 2016. № 3. С. 39–44.
Скрипник Н.Є., Панасюк Т.С. Особливості розвитку інтернет-торгівлі у світовому про¬сторі. Східна Європа: Економіка, бізнес та управління. 2018. Вип. 6 (17). С. 310–316.
Криша В.В., Колєснік А.Р., Гессен А.Є. Ефективність діяльності підприємств в умовах розвитку електронних ринків. Молодий вчений. 2017. № 5 (45). Травень. С. 642–646.
П’ятницька Г.Т., Григоренко О.М. Електронна комерція В2С: розвиток у східній Європі, ризики та ефект інституціонального витіснення. Менеджмент та підприємництво в Україні. 2019. Вип. 1. № 1. С. 122–130.
Марусей Т.В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Еконо¬міка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 1011–1015.
Зосімов В.В., Берко О.М. Проблеми та перспективи розвитку електронної торгівлі в Укра¬їні. Геометричне моделювання та інформаційні технології. 2018. № 1 (5). Квітень. С. 51–57.
Синявська О.О. Електронна торгівля в Україні: тенденції та перспективи розвитку. Віс¬ник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Ту¬ризм». 2019. Вип. 9. С. 126–132.
Крегул Ю.В., Батрименко В.О. Правове регулювання міжнародної електронної комерції. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2018. № 2. С. 136–147.
Про електронну комерцію : Закон України від 3 вересня 2015 року № 675-VIII. Законо¬давство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19.
Про електронні документи та електронний документообіг : Закон України від 22 травня 2003 року № 851-IV. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15.
Про електронні довірчі послуги : Закон України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19.
Про телекомунікації : Закон України від 18 листопада 2003 року № 1280-IV. Законодав¬ство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1280-15.
Про інформацію : Закон України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XII. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12.
Про платіжні системи та переказ коштів в Україні : Закон України від 5 квітня 2001 року № 2346-III // Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2346-14.
Господарський Кодекс України від 16 січня 2003 року № 436-IV. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15.
Цивільний Кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-IV. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15.
Малюта І.А., Оголь А.Є. Аналіз сучасного стану та перспективи розвитку інтернет-тор¬гівлі в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ pdf/1_2019/51.pdf.
Офіційний сайт Державної служби статистики України. 2020. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.
Ринок інтернет-торгівлі в Україні. URL: https://zet.in.ua/statistika-2/rynok-it/rynok-internet-torgovli-v-ukraine.
Капцош В.Я. Стан та особливості розвитку інтернет-торгівлі товарами в міжнарод¬ному вимірі. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 13. Ч. 1. С. 115–119.
Ілляшенко С.М., Іванова Т.Є. Перспективи та основні проблеми розвитку інтернет-тор¬гівлі в Україні. Механізм регулювання економіки. 2014. № 3. С. 72–81.
Кирилов Ю.Є., Грановська В.Г. Підвищення конкурентоспроможності аграрних підприємств України на основі впровадження інновацій. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 24. С. 5–9.
Tkachenko S.O., Diadin A.S. (2015) Elektronna torhivlia: shliakhy pidvyshchennia kultury obsluhovuvannia spozhyvachiv [Electronic commerce: ways to improve the culture of servicing cus¬tomers]. Biznes inform, vol. 11, pp. 200–204.
Bajtsar R.I., Zelisko A.M. (2016) Rozvytok normatyvno-pravovoho rehuliuvannia elektronnoi komertsii v Ukraini [Development legal regulation of electronic commerce in Ukraine]. Standartyzat¬siia, sertyfikatsiia, iakist’, vol. 3, pp. 39–44.
Skrypnyk N.Ye., Panasiuk T.S. (2018) Osoblyvosti rozvytku internet-torhivli u svitovomu prostori [Features of the development of internet commerce in the world of space]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol. 6 (17), pp. 310–316.
Krysha V.V., Koliesnik A.R., Hessen A.Ye. (2017) Efektyvnist diialnosti pidpryiemstv v umo¬vakh rozvytku elektronnykh rynkiv [Efficiency of enterprise activity in the conditions of development of electronic markets]. Molodyj vchenyj, vol. 5 (45), pp. 642–646.
Piatnytska H.T., Hryhorenko O.M. (2019) Elektronna komertsiia V2S: rozvytok u skhidnii Yevropi, ryzyky ta efekt instytutsionalnoho vytisnennia [B2C Electronic commerce: development in Eastern Europe, risks and effect of Institutional Displacement]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini, vol. 1, no. 1, pp. 122–130.
Marusej T.V. (2018) Osnovni tendentsii rozvytku rynku elektronnoi komertsii v Ukraini [Trends of electronic commerce in Ukraine]. Ekonomika i suspil’stvo, vol. 14, pp. 1011–1015.
Zosimov V., Berko O. (2018) Problemy ta perspektyvy rozvytku elektronnoi torhivli v Ukraini [Problems and prospects for development of electronic trade in Ukraine]. Heometrychne modeliuvan¬nia ta informatsijni tekhnolohii, vol. 1(5), pp. 51–57.
Syniavs’ka O.O. (2019) Elektronna torhivlia v Ukraini: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [Electronic trade in Ukraine: trends and prospects for development]. Visnyk KhNU imeni V.N. Karazi¬na. Seriia "Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm, vol. 9, pp. 126–132.
Krehul Yu., Batrymenko V., Batrymenko V. (2018) Pravove rehuliuvannia mizhnarodnoi ele¬ktronnoi komertsii [Legal regulation of the international electronic commerce]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, parvo, vol. 2, pp. 136–147.
The Verkhovna Rada of Ukraine (2015) The Law of Ukraine "About e-commerce". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2003) The Law of Ukraine "About electronic documents and electronic document management". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2017) The Law of Ukraine "About electronic trust services". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-19 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2003) The Law of Ukraine "About telecommunications". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1280-15 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (1992) The Law of Ukraine "About information". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2001) About payment systems and funds transfer in Ukraine. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2346-14 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2003) Economic Code of Ukraine. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15 (accessed 6 June 2021).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2003) The Law of Ukraine "The Civil Code of Ukraine". Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15 (accessed 6 June 2021).
Maliuta I.A., Ohol’ A.Ye. (2019) Analiz suchasnoho stanu ta perspektyvy rozvytku inter¬net-torhivli v Ukraini [Analysis of the current state and prospects of internet commerce development in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua (accessed 6 June 2021).
The official site of State Statistics Service of Ukraine (2020) The use of information and com¬munication technologies in enterprises. Available at: www.ukrstat.gov.ua (accessed 6 June 2021).
Z-Ukraine (2019) Internet trade market in Ukraine. Available at: https://zet.in.ua/statistika-2/rynok-it/rynok-internet-torgovli-v-ukraine/ (accessed 6 June 2021).
Kaptsosh V.Ya. (2017) [The state and features of Internet trade of goods in the international dimension]. Naukovyj visnyk Uzhhorods’koho natsional’noho universytetu, vol. 13, pp. 115–119.
Illiashenko S.M., Ivanova T.Ye. (2014) [Perspectives and main problems of e-commerce in Ukraine]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, vol. 3, pp. 72–81.
Kyrylov Yu.Ye., Hranovsʹka V.H. (2019) Pidvyshchennya konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryyemstv Ukrayiny na osnovi vprovadzhennya innovatsiy [Increasing the competitiveness of ag-ricultural enterprises of Ukraine on the basis of innovation]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid. no. 24, pp. 5–9.