ОСНОВНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ ПЕДАГОГА
Анотація
У статті розглянуто міждисциплінарний підхід у вивченні професійного іміджу та його структури. Варто йогоаналізувати як «цілеспрямовано сформований образ», як «образ-подання». Найбільш розповсюджені визначення іміджу через «стереотип», «багатоаспектне явище», «соціально-психологічна освіта», «якість особистності», «інтегративну сукупність презентем», «самооформлення», «вираз очікувань людей». Зазначено, що поняття «імідж» трактується досить широко і суперечливо, дослідники пояснюють цей феномен через соціальний емоційно забарвлений образ, що формується у процесі суб'єкт-суб'єктної взаємодії і символічно закріплює певну інформацію про суб'єкта, що є прологом до формування авторитету; стихійно соціально-психологічний феномен, що свідомо формується, виявляється в процесі самопрезентації суб'єкта й існуючий у формі двох взаємопов'язаних сторін: суб'єктивної та об'єктивної, позитивно взаємопов'язаний із соціальною ідентичністю, самооцінкою особистості, рівнем претензій – ставленням; сукупність основних якостей і професійних компетенцій, що включає характеристики високого рівня професіоналізму та спеціальну діяльність суб'єкта з його створення. Визначено, що професійний імідж педагога формується, спираючись на думку про нього як про фахівця в освітньому середовищі, тому досить важливими у структурі є комунікативний, соціальний і професійний компоненти. Оскільки професійний імідж відноситься до особистісного типу іміджу, для нього є актуальними особистісні компоненти іміджу. Ці компоненти зазнають протягом життя незначні зміни щодо інших і можуть переважають над іншими, забезпечуючи стабільність і стійкість рис особистості, поведінки, діяльності. Наголошено, що професійний компонент починає формуватися одночасно з професійно орієнтованими характеристиками особистості, проте він може мінімально бути представлений в іміджі за допомогою сформованих професійно орієнтованих структур особистості, і навіть практичних знань, умінь, навичок. Тому професійний компонент не є активним у формуванні індивідуального іміджу, але є суттєвою характеристикою професійного. Соціальний аспект іміджу характеризує соціальне місце і поведінку людини в соціумі. Сюди входять соціальний (суспільний) статус, соціальні ролі, моделі поведінки, а також соціальне і матеріальне оточення, стиль життя, основні соціальні контакти.
Посилання
Варнавська І.В. Психологічні складові дослідження професійного іміджу фахівця. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)». 2023. № 14(32). С. 627–636.
Скорик Ю. Імідж педагога як формуючий чинник стійкості до професійного вигорання майбутніх викладачів вищої школи. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. 2014. Вип. 4. С. 144–147.
Varnavsʹka I. (2023) Psykholohichni skladovi doslidzhennya profesiynoho imidzhu fakhivtsya [Psychological components of research on the professional image of a specialist]. Perspektyvy ta innovatsiyi nauky (Seriya «Pedahohika», Seriya «Psykholohiya», Seriya «Medytsyna»)», no. 14(32). (in Ukrainian)
Skoryk Yu. (2014) Imidzh pedahoha yak formuyuchyy chynnyk stiykosti do profesiynoho vyhorannya maybutnikh vykladachiv vyshchoyi shkoly [The teacher's image as a formative factor of resistance to professional burnout of future teachers of higher education]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu im. Ivana Franka, is. 4. (in Ukrainian)