STORYTELLING AS AN EFFECTIVE TOOL OF INNOVATIVE MARKETING COMMUNICATIONS

Keywords: brand, trust, emotional connection, content, creative marketing, marketing, marketing communications, native advertising, storytelling

Abstract

The article explores storytelling as an effective tool of marketing communications. The author provides a detailed analysis of its role in creating an emotional connection between a brand and the consumer, building trust, increasing brand awareness, and engaging the target audience. The impact of well-crafted stories on information retention, emotional perception of content, and the stimulation of purchasing behavior is examined. Special attention is given to the mechanisms of storytelling, particularly the use of emotional triggers, metaphors, imagery, and characters that help the audience identify with the brand. Real examples of successful storytelling in marketing campaigns are presented and analyzed. The article also discusses the key principles of effective storytelling, including authenticity, emotional appeal, story structure, and relevance to the needs of the target audience. It concludes that a well-developed story is a powerful tool for influencing consumers, significantly enhancing the effectiveness of marketing communications, and fostering brand loyalty and trust. Key recommendations for integrating storytelling into a marketing strategy are provided.

References

Bazaka R. V., Yakovenko R. V., Nesterenko T. S. & Tertytsia O. O. (2023) Spilnoty za interesamy v systemi marketynhovykh komunikatsii [Interest-based communities in the marketing communications system]. Ahrosvit, no13. pp. 39–45.

Vlasiuk N. Storitelinh – osnovni pravyla stvorennia tsikavoi istorii [Storytelling – the main rules for creating an engaging story]. Marketer. Аvailable at: https://marketer.ua/ua/storytelling-basic-rules-for-creating-an-interesting-story/ (Accessed 12 April 2025).

Hych H. M. (2015) Storitelinh yak innovatsiina metodyka Formuvannia movnoi kompetentnosti uchniv ZNZ [Storytelling as an innovative approach to fostering language competence among secondary school learners]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho, no 4 (51). рр. 189–196.

Demchyna D. Storitelinh dlia biznesu: Yak vykorystovuvaty tsei potuzhnyi instrument dlia prosuvannia [Business Storytelling: Leveraging a Powerful Tool for Effective Promotion]. Go Deal Brokers. Аvailable at: https://business-broker.com.ua/blog/storitelinh-dlia-biznesu-iak-vykorystovuvaty-tsej-potuzhnyj-instrument-dlia-prosuvannia/ (Accessed 01 April 2025).

Karpenko N. V., Ivannikova M. M. (2020) Neiromarketynh dlia maloho biznesu [Neuromarketing for Small Business]. Neiromarketynh dlia maloho biznesu. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, no 2 (98). pp. 65–73.

Kirnosova M. V. (2020) Suchasni tendentsii rozvytku storitellinhu u tsyfrovomu marketynhu [Modern Trends in the Development of Storytelling in Digital Marketing]. Suchasni tendentsii rozvytku storitellinhu u tsyfrovomu marketynhu. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, vol. 4, no 2. pp. 17–26.

Muntian I. V., Milcheva V. V., Donets L. Ia. (2023) Storitelinh yak instrument prosuvannia brendu [Storytelling as a Tool for Brand Promotion]. Storitelinh yak instrument prosuvannia brendu. Problemy suchasnykh transformatsii, no. 10. Аvailable at: https://www.reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-10-04-03. (Accessed 04 April 2025).

Pykaliuk R.V. (2021) Heimifikatsiia v natyvnii reklami: tendentsii vykorystannia v onlain-vydanniakh [Gamification in Native Advertising: Emerging Trends in Digital Publications]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho, vol.32(71), no. 2, part 2. pp. 268–272.

Semenda O. V. (2023) Analiz vplyvu kontent-marketynhu na svidomist pokolinnia Z [An Analysis of Content Marketing’s Influence on the Consciousness of Generation Z]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, vol. 7, no. 3. pp. 156–164.

Ushchapovska I. V., Shovkoplias Yu. O. (2021) Sotsiolinhvalnyi potentsial brend-storitelinhu [The Sociolinguistic Potential of Brand Storytelling]. Zbirnyk naukovykh prats «Nova filolohiia», no. 81. vol. ІІ. pp. 171–178.

Damasio A. (2005) Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Penguin Books, 336 p.

Johnler H., Olsen A. (2015) A Good Story Always Wins: a Qualitative Study on Storytelling’s Effect of Emotional Connection and the Impact on Brand Equity. Lulea University of Technology, 72 p.

Спільноти за інтересами в системі маркетингових комунікацій / Р.В. Базака, Р.В. Яковенко, Т.С. Нестеренко, О.О. Тертиця. Агросвіт. 2023. №13. С. 39–45.

Власюк Н. Сторітелінг – основні правила створення цікавої історії. Marketer. URL: https://marketer.ua/ua/storytelling-basic-rules-for-creating-an-interesting-story/ (дата звернення: 12.04. 2025).

Гич Г.М. Сторітелінг як інноваційна методика Формування мовної компетентності учнів ЗНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2015. № 4 (51). С. 189–196.

Демчина Д. Сторітелінг для бізнесу: Як використовувати цей потужний інструмент для просування. Go Deal Brokers. URL: https://business-broker.com.ua/blog/storitelinh-dlia-biznesu-iak-vykorystovuvaty-tsej-potuzhnyj-instrument-dlia-prosuvannia/ (дата звернення: 01.04.2025).

Карпенко Н.В., Іваннікова М.М. Нейромаркетинг для малого бізнесу. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2020. № 2 (98). С. 65–73.

Кірносова М.В. Сучасні тенденції розвитку сторітеллінгу у цифровому маркетингу. Маркетинг і цифрові технології. 2020. Том 4, № 2. С. 17–26.

Мунтян І.В., Мільчева В.В., Донець Л.Я. Сторітелінг як інструмент просування бренду. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. №10. URL: https://www.reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-10-04-03. (дата звернення: 04.04. 2025).

Пикалюк Р.В. Гейміфікація в нативній рекламі: тенденції використання в онлайн-виданнях. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Том 32(71), №2, Ч.2. C. 26 –272.

Семенда О.В. Аналіз впливу контент-маркетингу на свідомість покоління Z. Маркетинг і цифрові технології. 2023. Том 7, № 3. С. 156–164.

Ущаповська І.В., Шовкопляс Ю.О. Соціолінгвальний потенціал бренд-сторітелінгу. Збірник наукових праць «Нова філологія». 2021. № 81. Том ІІ. С. 171–178.

Damasio A. Descartes' Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Penguin Books, 2005. 336 p.

Johnler H., Olsen A. A Good Story Always Wins: a Qualitative Study on Storytelling’s Effect of Emotional Connection and the Impact on Brand Equity. Lulea University of Technology. 2015. 72 p.

Article views: 1
PDF Downloads: 0
Published
2025-06-30
How to Cite
Bazaka, R. (2025). STORYTELLING AS AN EFFECTIVE TOOL OF INNOVATIVE MARKETING COMMUNICATIONS. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (24), 255-261. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2025.24.27