ЗАМКОВИЙ ТУРИЗМ В УКРАЇНІ: ПОТЕНЦІАЛ, ВИКЛИКИ ТА МАРКЕТИНГОВІ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ
Анотація
У статті досліджено потенціал, виклики та стратегічні підходи до розвитку замкового туризму в Україні в контексті сучасних тенденцій збереження культурної спадщини та цифрової трансформації туристичної галузі. Проаналізовано історико-культурну цінність замків як основи формування конкурентоспроможного туристичного продукту, а також досвід європейських країн у сфері інтеграції оборонної архітектури у туристичну індустрію. Розглянуто ефективні маркетингові стратегії, зокрема брендинг, цифровий маркетинг, подієві заходи, партнерства та програми лояльності. Обґрунтовано необхідність міжсекторальної співпраці та державної підтримки для формування сталого розвитку дестинацій. Наголошено, що замковий туризм має потенціал стати дієвим інструментом популяризації національної ідентичності та активізації регіонального розвитку.
Посилання
Альбещенко О. С. Розробка стратегії управління туристично-готельного підприємництва в об’єднаних територіальних громадах. Modern Economics. 2022. № 35. С. 13–17. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-02.
Бейдик О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування: монографія. Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2001. 395 с.
Даниленко-Кульчицька В. А. Розвиток замкового туризму в Україні: застосування європейського досвіду. Економіка та суспільство, вип. 68, 2024. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-72
Долинська О. О. Замковий туризм в Хмельницькій області. Географія та туризм. КНУ. Шевченка. Київ. 2022. Вип. 67. С. 3–9. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2022.67.3-9
Долинська О. О., Перспективи розвитку фестивального туризму в Хмельницькій області. Географія та туризм: наук. зб. / ред. кол.: Запотоцький (гол. ред.) та ін. Київ: Альфа-ПІК. Вип. 71., 2023. С. 15-19. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2023.71.15-19
Долинська О. О., Шоробура І. М. Маркетинг дестинацій у цифрову епоху: тренди та виклики. Інфраструктура ринку. 2025. № 85. URL: http://www.market-infr.od.ua/uk/85-2025
Долинська О. О., Шоробура І. М., Гільберг Т. Г. Замковий туризм Тернопільської області: сучасний стан та перспективи розвитку. Економіка та суспільство, вип. 63, 2024. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-105
Каднічанський Д. А., Завадовський Т. Б., Каднічанська М. Я. Стан та перспективи розвитку замкового туризму у Львівській області. Географія та туризм: Науковий збірник. Київ, 2018. Вип. № 43. С. 73–82.
Любіцева О. О., Панкова Є. В., Стафійчук В. І. Туристичні ресурси України: навч. посіб. Київ: Альтерпрес, 2007. 369 с.
Мальська М. П., Антонюк Н. В., Ганич Н. М. Міжнародний туризм і сфера послуг: підручник. Київ: Знання, 2008. 244 с.
Рутинський М. Й. Замковий туризм в Україні. Географія пам’яток фортифікаційного зодчества та перспективи їх туристичого відродження: Навчальний посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 432 с.
Середа Н. М. Маркетинг і брендинг у туризмі: стратегії просування та конкурентоспроможність туристичних напрямків. Економіка та суспільство, вип. 57, 2023. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100
Черешнюк Т., Кузишин А. Європейський досвід використання оборонних споруд з метою туризму та рекреації. Рекреаційна географія і туризм. Наукові записки. № 2, 2020. C. 115–123. DOI: https://doi.org/10.25128/2519-4577.20.1.12
Albeshchenko, O. S. (2022). Rozrobka stratehii upravlinnia turystychno-hotelnoho pidpryiemnytstva v ob’iednanykh terytorialnykh hromadakh [Development of a strategy for managing tourism and hotel business in united territorial communities]. Modern Economics, no. 35, pp. 13–17. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-02
Beidyk, O. O. (2001). Rekreatsiino-turystski resursy Ukrainy: metodolohiia ta metodyka analizu, terminolohiia, raionuvannia [Recreational and tourist resources of Ukraine: Methodology and methods of analysis, terminology, zoning]: Monograph. Kyiv University Publishing and Printing Center.
Danylenko-Kulchytska V. A. (2024). Rozvytok zamkovoho turyzmu v Ukrayini: zastosuvannya yevropeysʹkoho dosvidu [Development of Castle Tourism in Ukraine: Application of European Experience]. Economy and Society, Issue 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-72
Dolynska O. O. (2022). Zamkovyi turyzm v Khmelnytskii oblasti. [Castle Tourism in Khmelnytskyi Region]. Geography and Tourism. Taras Shevchenko National University of Kyiv, Issue 67, pp. 3–9. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2022.67.3-9
Dolynska, O. O. (2023). Prospects for the development of festival tourism in Khmelnytskyi region. Geography and Tourism: Scientific Collection, no. (71), pp. 15–19. Kyiv: Alfa-PIK. DOI: https://doi.org/10.17721/2308-135X.2023.71.15-19
Dolynska, O. O., & Shorobura, I. M. (2025). Destination marketing in the digital age: Trends and challenges. Market Infrastructure, no. (85). Available at: http://www.market-infr.od.ua/uk/85-2025
Dolynska O. O., Shorobura I. M., Hilberg T. H. (2024). Zamkovyi turyzm Ternopilskoi oblasti: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku [Castle Tourism in Ternopil Region: Current State and Development Prospects]. Economy and Society, Issue 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-105
Kadnichanskyi D. A., Zavadovskyi T. B., Kadnichanska M. Ya. (2018). Stan ta perspektyvy rozvytku zamkovoho turyzmu u Lvivskii oblasti [Current State and Prospects of Castle Tourism Development in Lviv Region]. Geography and Tourism: Scientific Bulletin, Kyiv, Issue 43, pp. 73–82.
Liubitseva, O. O., Pankova, Ye. V., & Stafiichuk, V. I. (2007). Turystychni resursy Ukrainy [Tourist resources of Ukraine]. Alterpres.
Malska, M. P., Antoniuk, N. V., & Hanych, N. M. (2008). Mizhnarodnyi turyzm i sfera posluh [International tourism and the service sector]: Textbook. Znannia.
Rutynskyi, M. Y. (2007). Castle tourism in Ukraine. Geography of fortification architecture landmarks and prospects for their tourism revival: A textbook. Kyiv: Center of Educational Literature. 432 p.
Sereda N. M. (2023). Marketynh i brendynh u turyzmi: stratehii prosuvannia ta konkurentospromozhnistʹ turystychnykh napriamkiv [Marketing and Branding in Tourism: Promotion Strategies and Competitiveness of Tourist Destinations]. Economy and Society, Issue 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-100
Chereshniuk T., Kuzyshyn A. (2020). Yevropeiskyi dosvid vykorystannia oboronnykh sporud z metoiu turyzmu ta rekreatsii [European Experience in the Use of Defensive Structures for Tourism and Recreation Purposes]. Recreational Geography and Tourism. Scientific Notes, No. 2, pp. 115–123. DOI: https://doi.org/10.25128/2519-4577.20.1.12


