MARKETING ASPECTS OF ENTERPRISE ACTIVITIES IN THE RETAIL INDUSTRY IN MODERN REALITIES
Abstract
The aim of the research was to study the experience of marketing activities based on the example of a leading leader in the one dollar store retail format and to generalize the marketing support of retail enterprises in the face of current challenges and threats. The object of the study was the theoretical and methodological justification and applied aspects of the development process of enterprises in the trading sphere using marketing tools. The following methods were used to achieve the set goals: monographic analysis, synthesis, abstract-logical analysis, theoretical generalization and comparison, content analysis, structural-logical analysis, surveys and expert evaluations, as well as personal observations. These methods allowed for the systematization and analysis of existing experience in marketing activities, conducting a comparative analysis of various aspects of the development of retail enterprises in the trading sphere, and drawing conclusions regarding effective marketing practices. The article substantiates the necessity of business development in the trading sphere from a marketing perspective, using innovative technologies in the face of challenges and threats in a turbulent environment. The main aspects of marketing activities of a leading retail company on the domestic market are discussed. The tools of the marketing mix used by the retail network to achieve set goals, gain competitive advantages, and maintain competitive positions are characterized. It is noted that digital marketing tools are an important factor in shaping consumer preference for the company. The merger of offline and online sales in a unified ecosystem and the use of omnichannel marketing strategy are highlighted as ways to expand the customer base and increase the volume of goods sold. An assessment of the marketing efforts of the retail network based on the results of work in the current conditions of the domestic market is provided. Emphasis is placed on the need to use innovative technologies such as ESL (Electronic Shelf Labels) and integrated CRM (Customer Relationship Management) systems to automate operations at all levels of the retail network, increase company profits, and ensure its stable development.
References
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I.Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. 1st Ed. Wiley, 2016. 200 p.
Kotler F., Iwan S. and Hermawan K. Marketing 5,0. Technology for humanity. Copyrigt. 2021 by John Wiley& Sons, Inc
Котлер Ф., Армстронг Г., Вонг В., Сондерс Дж. Основы маркетинга (европейское издание) / [пер. с англ.]. Київ : “Диалектика-Вильямс”, 2020. 880 с.
Устьян О. Маркетинг у кризу. Виживання вимагає змін. URL: https://zmist.pl.ua/blogs/marketing-u-krizu-vizhivannya-vimagaje-zmin. (дата звернення: 25.05.2023).
Гаркавенко С.С. Маркетинг. Київ : Лібра, 2010. 712 с.
Бойчук І.В., Спрямованість діяльності підприємств на маркетингову концепцію. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. № 64, 2021. С. 103–107.
Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст / за заг. ред. д.е.н., проф. Карпенко Н.В. Київ : ЦУЛ, 2016. 252 с.
Дайновський Ю.А. Актуальні проблеми теорії і практики вітчизняного маркетингу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2016. № 1. С. 215–218.
Савіна С.С. Тенденції розвитку сучасних концепцій маркетингу. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6393 (дата звернення: 22.05.2023).
Kotler P., Stigliano G. Retail 4.0. 10 regoleper l'era digitale. Mondadori Electa, 2018. 206 p.
Ковальчук С.В. Маркетингові стратегії розвитку торговельних підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. № 1. С. 183–188.
Проскурніна Н.В. Маркетингові стратегії підприємств роздрібної торгівлі в контексті цифровізації галузі. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2020. № 3(85). С. 35–43. URL: https://snaujournal.com.ua/index.php/journal/article/view/166. (дата звернення: 26.05.2023).
Кузьминчук Н.В., Куценко Т.М., Терованесова О.Ю. Маркетинговий менеджмент в системі стратегічного управління підприємствами торгівлі. Modern Economics. 2021. № 28(2021). С. 47–51. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V28(2021)-07. (дата звернення: 20.05.2023).
Семак Б.Б., Басій Н.Ф., Вовчанська О.М., Маркетинговий менеджмент торговельних підприємств: актуальні проблеми та особливості. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2022. № 68. С.11–19.
Кращі компанії 2021 року. URL: https://rau.ua/novyni/rau-awards-2021-krashhi/. (дата звернення: 20.05. 2023).
Офіційний сайт “Аврора Мультимаркет”. URL: https://avrora.ua/. (дата звернення: 20.05. 2023).
Рітейлер - чемпіон воєнного року. URL: https://subscribe.forbes.ua/?utm_source=forbes.ua&utm_medium=Promo_Magazine&utm_campaign=forbes.ua_sales. (дата звернення: 20.05. 2023).
Жосан Г.В., Кириченко Н.В. Менеджмент персоналу в умовах постпандемії та воєнного стану в Україні. Таврійський науковий вісник. Серія Економіка. 2022. Вип. 12. С. 48–54. URL: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/245.
Kotler P., Kartajaya H. and Setiawan I. (2016) Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. 1st Ed. Wiley, 200 p. (in English)
Kotler F., Iwan S. and Hermawan K (2021) Marketing 5,0. Technology for humanity. Copyrigt. by John Wiley& Sons, Inc. (in English)
Kotler F., Armstronh H., Vonh V. and Sonders Dzh. (2020) Osnovy marketynha (Evropejskoe yzdanye) [Basics of marketing (European edition)]. per. s anhl. Kyiv: "Dyalektyka-Vyl'iams", 880 p.
Ust'ian O. Marketynh u kryzu. Vyzhyvannia vymahaie zmin [Marketing is in crisis. Survival re¬quires change]. Available at: https://zmist.pl.ua/blogs/marketing-u-krizu-vizhivannya-vimagaje-zmin (аccessed May 25, 2023).
Harkavenko S.S. (2010) Marketynh [Marketing]. Kyiv: Libra, 712 р.
Boychuk I.V. (2021) Orientation of enterprises activities on the marketing concept [Orientation of the activities of enterprises on the marketing concept]. Herald of Lviv University of Trade and Eco¬nomics. Economic Sciences, no. 64, рр. 103–107.
Marketynhova diial'nist' pidpryiemstv: suchasnyj zmist (2016) [Marketing activities of enterprises: modern content] / Za zah. red. d.e.n., prof. Karpenko N.V. Kyiv: TsUL, 252 р.
Dajnovs'kyj Yu.A. (2016) Aktual'ni problemy teorii i praktyky vitchyznianoho marketynhu [Actual problems of the theory and practice of domestic marketing]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsion¬al'noho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 1, рр. 215–218.
Savina S.S. Tendentsii rozvytku suchasnykh kontseptsij marketynhu [Trends in the development of modern marketing concepts]. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6393 (аccessed May 22, 2023). (in Ukrainian)
Kotler P. and Stigliano G. (2018) Retail 4.0. 10 regole per l'era digitale. Mondadori Electa, 206 p. (in English)
Koval'chuk S.V. (2015) Marketynhovi stratehii rozvytku torhovel'nykh pidpryiemstv [Marketing strategies for the development of trade enterprises]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 1, pp. 183–188.
Proskurnina N.V. (2020) Marketynhovi stratehii pidpryiemstv rozdribnoi torhivli v konteksti tsyfrovizatsii haluzi [Marketing strategies of retail enterprises in the context of digitization of the in¬dustry]. Visnyk Sums'koho natsional'noho ahrarnoho universytetu, no. 3(85), pp. 35–43. Аvailable at: https://snaujournal.com.ua/index.php/journal/article/view/166 (аccessed May 26, 2023).
Kuz'mynchuk N.V., Kutsenko T.M. and Terovanesova O.Yu. (2021) Marketynhovyj menedzhment v systemi stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvamy torhivli [Marketing manage¬ment in the system of strategic management of trade enterprises]. Modern Economics, no. 28(2021), рр. 47–51. Аvailable at: https://doi.org/10.31521/modecon.V28(2021)-07 (аccessed May 20, 2023).
Semak B.B., Basij N.F. and Vovchanska O.M. (2022) Marketing management of trade enter¬prises: current problems and peculiarities [Marketing management of trade enterprises: current prob¬lems and features]. Herald of Lviv University of Trade and Economics. Economic Sciences, no. 68, рр. 11–19.
Krashchi kompanii 2021 roku [The best companies of 2021]. Аvailable at: https://rau.ua/novyni/rau-awards-2021-krashhi/ (аccessed May 20, 2023).
Ofitsiinyi sait "Avrora Multymarket" [Official website of "Aurora Multimarket"]. Аvailable at: https://avrora.ua/ (аccessed May 20, 2023).
Riteiler – chempion voiennoho roku [The retailer is the champion of the war year]. Аvailable at: https://subscribe.forbes.ua/?utm_source=forbes.ua&utm_medium=Promo_Magazine&utm_campaign=forbes.ua_sales (аccessed May 20, 2023).
Zhosan H.V. and Kyrychenko N.V. (2022) Menedzhment personalu v umovakh postpandemii ta voiennoho stanu v Ukraini [Personnel management in post-pandemic and martial law conditions in Ukraine]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia Ekonomika, vol. 12, pp. 48–54. Available at: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/245