SOCIAL INTELLIGENCE MANAGEMENT AS A FACTOR INFLUENCING THE FORMATION OF SOFT-SKILLS OF HIGHER EDUCATION STUDENTS
Abstract
The article considers the possibility of interaction between personal social intelligence and motivation to self-development and mastering soft-skills. The analysis of research on this issue by other authors and the influence of social intelligence on the desire of students to master soft-skills is carried out. A variety of approaches to defining social intelligence demonstrates the ambiguity of its structure and functions. The TROMSØ test, which includes 21 questions and is considered to be one of the most convenient assessment methods among similar systems, is used to determine the development of social competencies of students. It was developed by a team of Norwegian researchers who aimed to develop a rapid assessment method of social intelligence. In parallel, we identified the interest of first-year economics students to the additional skills included in the soft-skills category by diagnosing their understanding of the necessity for these skills. We found out whether they consider it is appropriate to learn soft-skills and whether they are confident that these skills will be useful for them in the future. This is an important component of the educational process, as studies of the European labour market show that employers are interested in the development of soft-skills of their employees. Consequently, the motivation of students for self-development is an important prerequisite for their future success. The aim of the experiment was to find out the level of motivation of first-year students to further master soft-skills in the context of providing them with quality educational services. We also found out the average indicators of students' social intelligence development in three main areas: social information processing, social skills, and social awareness. The working concept was the assumption that the management of students' social intelligence is an important factor influencing the formation of soft-skills among university applicants. The indicators of students’ social intelligence, as well as their motivation to learn soft-skills were studied and analysed during the experiment.
References
Дячков Д.В., Голос А.Е. Сучасні технології управління розвитком персоналу підприємства. Матеріали щоріч. студ. конф.,18 листоп. 2021 р. Полтава : РВВ ПДАУ, 2021. С 23–25.
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Humanities science current issues. 2020. № 3. С. 137–145.
Ляховець Л.О. Соціальний інтелект: поняття, функції, структура. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Психологічні науки. 2013. № 114. С. 128–133.
Миронюк Є.В. Визначення та історія розвитку поняття «соціальний інтелект» у психологічній науці. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2010. № 7. С. 452–461.
Федоренко Н.І. Сучасні технології формування «soft skills» у студентів ОПП «Соціальні та медіа-комунікації». Міждисциплінарний дискурс у дослідженні феномену соціального : колект. монографія. 2021. С. 191–211.
Харченко С.В. Сучасне розуміння структури соціального інтелекту. Молодіжний економічний дайджест. М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». 2015. № 4. С. 130–135.
Шестакова С.О. Використання інтерактивних методів навчання для формування Soft skills у студентів юридичного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 2 (96). С. 224–233.
Шкурупій О.В., Дячков Д.В., Голос А.Е. Фріланс як успішна форма віртуалізованої зайнятості та управління розвитком персоналу. Інфраструктура ринку. 2021. № 62. С. 108–114.
Kosmitzki, C., John, O. The implicit use of explicit conceptions of social intelligence. Personality and Individual Differences. 1993. № 15(1). P. 11–23.
O’Sullivan M., Guilford J. Six factors of behavioral cognition: understanding other people. Journal of educational measurement. 1975. № 67. P. 255–271.
Silvera D.H., Martinussen M., Dahl. T. I. The TROMSØ Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology. 2001. № 42. P. 313–319.
Thorndike E.L. Intelligence and its use. Harper’s Magazine. 1920. № 140. P. 227–235.
Diachkov D.V., Holos A.E. (2021) [Modern technologies for managing the development of business personnel]. Proceedings of the Materialy shchorich. stud. Konf (November 18, 2021). Poltava: RVV PDAU, pp. 23–25.
Koliada N., Kravchenko O. (2020) Praktychnyi dosvid formuvannia «soft-skills» v umovakh zakladu vyshchoi osvity [Practical experience in the formation of "soft-skills" in the conditions of a higher education institution]. Humanities science current issues, no. 3, pp. 137–145.
Liakhovets L.O. (2013) Sotsialnyi intelekt: poniattia, funktsii, struktura [Social intelligence: concepts, functions, structure]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Ser.: Psykholohichni nauky, no. 114, pp. 128–133.
Myroniuk Ye.V. (2010) Vyznachennia ta istoriia rozvytku poniattia «sotsialnyi intelekt» u psykholohichnii nautsi [Definition and history of the development of the concept of "social intelligence" in psychological science]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy, no. 7, pp. 452–461.
Fedorenko N.I. (2021) Suchasni tekhnolohii formuvannia «soft skills» u studentiv OPP «Sotsialni ta media-komunikatsii» [Modern technologies for the formation of "soft skills" among stu dents of the "Social and Media Communications" OPP]. Mizhdystsyplinarnyi dyskurs u doslidzhenni fenomenu sotsialnoho, pp. 191–211.
Kharchenko S.V. (2015) Suchasne rozuminnia struktury sotsialnoho intelektu [Modern understanding of the structure of social intelligence]. Molodizhnyi ekonomichnyi daidzhest. M-vo osvity i nauky Ukrainy, DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana», no. 4, pp. 130–135.
Shestakova S.O. (2020) Vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia dlia formuvannia Soft skills u studentiv yurydychnoho profiliu [The use of interactive learning methods for the formation of soft skills in law students]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, no. 2 (96), pp. 224–233.
Shkurupii O.V., Diachkov D.V., Holos A.E. (2021) Frilans yak uspishna forma virtualizovanoi zainiatosti ta upravlinnia rozvytkom personalu [Freelancing as a successful form of virtual employment and personnel development management]. Infrastruktura rynku, no. 62, pp. 108–114.
Kosmitzki, C., John, O. (1993) The implicit use of explicit conceptions of social intelligence. Personality and Individual Differences, no. 15(1), pp. 11–23.
O’Sullivan M., Guilford J. (1975) Six factors of behavioral cognition: understanding other people. Journal of educational measurement, no. 67, pp. 255–271.
Silvera D.H., Martinussen M., Dahl. T.I. (2001) The TROMSØ Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, no. 42, pp. 313–319.
Thorndike E.L. (1920) Intelligence and its use. Harper’s Magazine, no. 140, pp. 227–235.