ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ КРИЗИ В ТУРИСТИЧНОМУ СЕКТОРІ В УМОВАХ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ
Анотація
Метою статті є дослідження основних проблем туристичного бізнесу України, які виникли внаслідок протиепідеміологічних заходів, спрямованих на подолання пандемії COVID-19. В дослідженні застосовано системний підхід та методи синтезу, семантичного аналізу, історичного аналізу, аналогій, узагальнення, пояснення, класифікації та графічний метод. Запропоновано перспективні напрямки виходу українського туристичного сектору з кризової ситуації та обґрунтовано інструменти впливу на попит, який принесе бажаний рівень прибутків. Досліджуючи впровадження заходів направлених на підтримку вітчизняного туристичного бізнесу, можна спостерігати значне відставання у темпах забезпечення конкурентоспроможності галузі на глобальному ринку протягом 2021 року. Відтак туристична сфера практично не береться до уваги при формуванні економічної політики на національному рівні. На сьогоднішній день в Україні сфера туризму містить високий потенціал, проте не має достатнього та адекватного управління на різних ступенях. Досліджуючи туристичний сектор, можна сказати що в Україні є без виключення всі умови, такі як географічно зручне розташування, присутність значної кількості історико-культурних та природних заповідників, більш-менш розвинуту інфраструктуру, шість природно-курортних територій, які містять у собі лікувально-оздоровчі ресурси. У зв’язку із цим, нами, по-перше, сформовано перелік основних загроз вітчизняному туристичному сектору за сферами їхнього впливу, які можуть реалізуватись у випадку посилення протиепідеміологічних заходів, і, по-друге, надано рекомендаційні заходи органам владних повноважень для попередження можливих негативних впливів. Об’єктивно, Україна має потужний туристичний потенціал, який, не завжди використовується ефективно, а ситуація, що склалася в туристичній сфері, вважаємо потребує активного пошуку шляхів подолання кризових явищ. Результати дослідження можуть бути використані в управлінні туристичними підприємствами з використанням досвіду інших країн та міжнародних рекомендацій, а також виділенні основних факторів впливу для стабілізації їх функціонування. В статті узагальнено, структуровано та досліджено головні наслідки, які очікуються в разі загострення епідемічної ситуації.
Посилання
Логунцова, И.В. Индустрия туризма в условиях пандемии коронавируса: вызовы и перспективы. Государственное управление: Электронный вестник. 2020. Выпуск № 80. С.49-65.
Світлична, В.Ю. Туристична сфера: пошук шляхів подолання кризи в умовах глобальних карантиних обмежень. Комунальне господарство міст, 2020. Том 5, випуск 158. С. 24-31.
Горіна, Г. О. Трансформація просторової поляризації світового туристичного ринку. Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, 2016, вип. 7 Ч. 1. С. 88–92.
Кацемір, Я.В. Соціально-економічні чинники розвитку внутрішнього туризму в Україні. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 52-2. С.7-11.
Жаліло, Я.А., Ковалівська, C.В., Филипенко, А.О., Химинець, В.В., Головка, А.А. Щодо розвитку туризму в Україні в умовах підвищених епідемічних ризиків. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-06/turyzm-v-ukraini.pdf (дата звернення: 10.07.2021).
World Bank. International tourism, number of arrivals. URL: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.ARVL (дата звернення: 10.07.2021).
UNWTO. Cultural Tourism & COVID-19, 2020. URL: https://www.unwto.org/cultural-tourism-covid-19 (дата звернення: 10.07.2021)
Bieloborodova, M., Bessonova, S. External environment transformation of Ukraine’s tourist enterprises during the crisis. European Journal of Management Issues, 2020, 28(3), 72-80. https://doi.org/10.15421/192007
Лазарєва О. В. Детермінанти збалансованого екотуризму в країнах європейського союзу. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 5. С. 17–23. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.5.17.
Заворуєва, О.С. Науково-практичні рекомендації щодо удосконалення стратегії розвитку туристичної галузі України. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 15. Ч. 1. С. 251–255.
Непочатенко В. О. Covid-19 і туризм: аналіз ситуації та економічні шляхи виходу з кризи. Ефективна економіка. 2020. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8079 (дата звернення: 10.07.2021). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52
Бігус М. М., Гальків Л. І., Добушовський П. А. Туристичний бізнес під впливом сучасних змін, зумовлених світовими викликами. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 3. С. 7–12. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2020-69-1
Loguntsova, I. (2020) Industriya turizma v usloviyakh pandemii koronavirusa: vyzovy i perspektivy [The tourism industry in the context of the coronavirus pandemic: challenges and prospects]. Gosudarstvennoye upravleniye. Elektronnyy vestnik, vol. 80. p. 50-67. doi: https://doi.org/10.24411/2070-1381-2020-10063 (in Russian)
Svitlichna, V. (2020) Turystychna sfera: poshuk shlyakhiv podolannya kryzy v umovakh hlobalʹnykh karantynykh obmezhenʹ [Tourism: finding ways to overcome the crisis in the context of global quarantine restrictions]. Komunalʹne hospodarstvo mist, vol. 5, issue 158. p. 24-31. (in Ukrainian)
Horina, H. (2016). Transformatsiya prostorovoyi polyaryzatsiyi svitovoho turystychnoho rynku [Transformation of spatial polarization of the world tourist market], Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 7, p. 88–92. (in Ukrainian).
Katsemir, Y. (2020) Sotsialʹno-ekonomichni chynnyky rozvytku vnutrishnʹoho turyzmu v Ukrayini [Socio-economic factors of domestic tourism development in Ukraine]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol. 52-2. p.7-11 (in Ukrainian).
Zhalilo, Y., Kovalivsʹka, C., Fylypenko, A., Khymynetsʹ, V., Holovka, A. (2020). Shchodo rozvytku turyzmu v Ukrayini v umovakh pidvyshchenykh epidemichnykh ryzykiv [Regarding the development of tourism in Ukraine in the conditions of increased epidemic risks] URL: https://niss.gov.ua/sites-/default/files/2020-06/turyzm-v-ukraini.pdf. (accessed 10 July 2021)
World Bank (2020). International tourism, number of arrivals. URL: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.ARVL (accessed 10 July 2021)
UNWTO (2020) Cultural Tourism & COVID-19. URL: https://www.unwto.org/cultural-tourism-covid-19 (accessed 10 July 2021)
Bieloborodova, M., Bessonova, S. (2020) External environment transformation of Ukraine’s tourist enterprises during the crisis. European Journal of Management Issues, 28(3), p. 72-80. DOI: https://doi.org/10.15421/192007
Lazarieva, О. (2021) Determinanty zbalansovanoho ekoturyzmu v krayinakh yevropeysʹkoho soyuzu [Determinants of balanced ecotourism in european countries]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5, p. 17–23. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.5.17 (in Ukrainian)
Zavoruyeva, O.S. (2017) Naukovo-praktychni rekomendatsiyi shchodo udoskonalennya stratehiyi rozvytku turystychnoyi haluzi Ukrayiny [Scientific and practical recommendations for improving the development strategy of the tourism industry of Ukraine]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol. 15, ch. 1. p. 251–255. (in Ukrainian)
Nepochatenko, V. (2020) Covid-19 i turyzm: analiz sytuatsiyi ta ekonomichni shlyakhy vykhodu z kryzy [Covid-19 and tourism: analysis of economic situation and ways out of crisis]. Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8079 (Accessed 10 July 2021). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52 (in Ukrainian)
Bihus, M. M., Halkiv, L. I., and Dobushovskyi, P. A. (2020) Turystychnyi biznes pid vplyvom suchasnykh zmin, zumovlenykh svitovymy vyklykamy [Tourist Business under the Influence of Modern Changes Due to Global Challenges]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, no. 3. p. 7-12. (in Ukrainian)