WAYS TO OVERCOME THE CRISIS IN THE TOURISM SECTOR UNDER QUARANTINE RESTRICTIONS
Abstract
The paper is devoted to exploring the main problems of the tourism business in Ukraine, which arose due to anti-epidemiological measures aimed at overcoming the COVID-19 pandemic. It is used a systematic approach and methods of synthesis, semantic analysis, historical analysis, analogies, generalization, explanation, classification and graphical method. Prospective directions of the Ukrainian tourism sector’s way out of the crisis are proposed and the tools of influencing the demand that will bring the desired level of profits are substantiated. The results of the study can be used in the management of tourism enterprises using the experience of other countries and international recommendations, as well as the selection of key factors of influence to stabilize their functioning. The paper summarizes, structures and studies the main consequences expected in case of exacerbation of the epidemic situation.
References
Логунцова, И.В. Индустрия туризма в условиях пандемии коронавируса: вызовы и перспективы. Государственное управление: Электронный вестник. 2020. Выпуск № 80. С.49-65.
Світлична, В.Ю. Туристична сфера: пошук шляхів подолання кризи в умовах глобальних карантиних обмежень. Комунальне господарство міст, 2020. Том 5, випуск 158. С. 24-31.
Горіна, Г. О. Трансформація просторової поляризації світового туристичного ринку. Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, 2016, вип. 7 Ч. 1. С. 88–92.
Кацемір, Я.В. Соціально-економічні чинники розвитку внутрішнього туризму в Україні. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 52-2. С.7-11.
Жаліло, Я.А., Ковалівська, C.В., Филипенко, А.О., Химинець, В.В., Головка, А.А. Щодо розвитку туризму в Україні в умовах підвищених епідемічних ризиків. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-06/turyzm-v-ukraini.pdf (дата звернення: 10.07.2021).
World Bank. International tourism, number of arrivals. URL: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.ARVL (дата звернення: 10.07.2021).
UNWTO. Cultural Tourism & COVID-19, 2020. URL: https://www.unwto.org/cultural-tourism-covid-19 (дата звернення: 10.07.2021)
Bieloborodova, M., Bessonova, S. External environment transformation of Ukraine’s tourist enterprises during the crisis. European Journal of Management Issues, 2020, 28(3), 72-80. https://doi.org/10.15421/192007
Лазарєва О. В. Детермінанти збалансованого екотуризму в країнах європейського союзу. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 5. С. 17–23. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.5.17.
Заворуєва, О.С. Науково-практичні рекомендації щодо удосконалення стратегії розвитку туристичної галузі України. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 15. Ч. 1. С. 251–255.
Непочатенко В. О. Covid-19 і туризм: аналіз ситуації та економічні шляхи виходу з кризи. Ефективна економіка. 2020. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8079 (дата звернення: 10.07.2021). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52
Бігус М. М., Гальків Л. І., Добушовський П. А. Туристичний бізнес під впливом сучасних змін, зумовлених світовими викликами. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 3. С. 7–12. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2020-69-1
Loguntsova, I. (2020) Industriya turizma v usloviyakh pandemii koronavirusa: vyzovy i perspektivy [The tourism industry in the context of the coronavirus pandemic: challenges and prospects]. Gosudarstvennoye upravleniye. Elektronnyy vestnik, vol. 80. p. 50-67. doi: https://doi.org/10.24411/2070-1381-2020-10063 (in Russian)
Svitlichna, V. (2020) Turystychna sfera: poshuk shlyakhiv podolannya kryzy v umovakh hlobalʹnykh karantynykh obmezhenʹ [Tourism: finding ways to overcome the crisis in the context of global quarantine restrictions]. Komunalʹne hospodarstvo mist, vol. 5, issue 158. p. 24-31. (in Ukrainian)
Horina, H. (2016). Transformatsiya prostorovoyi polyaryzatsiyi svitovoho turystychnoho rynku [Transformation of spatial polarization of the world tourist market], Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, 7, p. 88–92. (in Ukrainian).
Katsemir, Y. (2020) Sotsialʹno-ekonomichni chynnyky rozvytku vnutrishnʹoho turyzmu v Ukrayini [Socio-economic factors of domestic tourism development in Ukraine]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol. 52-2. p.7-11 (in Ukrainian).
Zhalilo, Y., Kovalivsʹka, C., Fylypenko, A., Khymynetsʹ, V., Holovka, A. (2020). Shchodo rozvytku turyzmu v Ukrayini v umovakh pidvyshchenykh epidemichnykh ryzykiv [Regarding the development of tourism in Ukraine in the conditions of increased epidemic risks] URL: https://niss.gov.ua/sites-/default/files/2020-06/turyzm-v-ukraini.pdf. (accessed 10 July 2021)
World Bank (2020). International tourism, number of arrivals. URL: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.ARVL (accessed 10 July 2021)
UNWTO (2020) Cultural Tourism & COVID-19. URL: https://www.unwto.org/cultural-tourism-covid-19 (accessed 10 July 2021)
Bieloborodova, M., Bessonova, S. (2020) External environment transformation of Ukraine’s tourist enterprises during the crisis. European Journal of Management Issues, 28(3), p. 72-80. DOI: https://doi.org/10.15421/192007
Lazarieva, О. (2021) Determinanty zbalansovanoho ekoturyzmu v krayinakh yevropeysʹkoho soyuzu [Determinants of balanced ecotourism in european countries]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5, p. 17–23. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.5.17 (in Ukrainian)
Zavoruyeva, O.S. (2017) Naukovo-praktychni rekomendatsiyi shchodo udoskonalennya stratehiyi rozvytku turystychnoyi haluzi Ukrayiny [Scientific and practical recommendations for improving the development strategy of the tourism industry of Ukraine]. Prychornomorsʹki ekonomichni studiyi, vol. 15, ch. 1. p. 251–255. (in Ukrainian)
Nepochatenko, V. (2020) Covid-19 i turyzm: analiz sytuatsiyi ta ekonomichni shlyakhy vykhodu z kryzy [Covid-19 and tourism: analysis of economic situation and ways out of crisis]. Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8079 (Accessed 10 July 2021). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.7.52 (in Ukrainian)
Bihus, M. M., Halkiv, L. I., and Dobushovskyi, P. A. (2020) Turystychnyi biznes pid vplyvom suchasnykh zmin, zumovlenykh svitovymy vyklykamy [Tourist Business under the Influence of Modern Changes Due to Global Challenges]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, no. 3. p. 7-12. (in Ukrainian)