MARKETING POLICY FOR THE DEVELOPMENT OF TOURIST DESTINATIONS BASED ON RURAL GREEN TOURISM
Abstract
The article analyses the conceptual foundations for the development and implementation of marketing policy measures for the development of tourist destinations based on rural green tourism. The theoretical and methodological basis of the study was the modern scientific developments of domestic and foreign scholars on the issues of on tourism, marketing, and territorial development, as well as the author's personal judgement. The methodological basis for writing the article was based on general scientific research methods, in particular: the method of analysis – to determine the results of previous studies and publications on the subject of the article; the method of concrete definition – to formulate the purpose and objectives of the article; synthesis – to highlight the results of the study; the method of deduction was used to formulate conclusions of the study. The issues of formation of marketing measures to support the development of rural green tourism within tourist destinations have been investigated. It is specified that rural green tourism is one of the important areas of economic activity in rural areas. Certain tourist destinations are formulating concepts and implementing territorial development strategies based on the use of tourism potential. Building of a proper marketing policy strategy for the development of territories and its effective implementation, based on the use of rural green tourism opportunities, allows to achieve stabilisation of the economic situation and contributes to the improvement of social living standards in rural areas. It is stated that the implementation of territorial marketing approaches makes it possible to create new tourist attractions, ensure the demand for existing destinations, prepare the country and local authorities for changes in the market, i.e., in general, to make the territorial economy more sustainable and efficient in the processes of destabilisation and in the conditions of change. It is specified that the development and application of approaches and tools of territorial marketing in managing the potential of a tourist destination is a long-term and dynamic process that requires constant attention and adaptation. t is emphasized that in order to achieve positive results in the process of implementing marketing policy in rural green tourism, attention should be paid to product/service differentiation. Proposals for building a marketing policy for the development of tourist destinations based on rural green tourism have been provided.
References
Охота В.І. Маркетинг територій як інструмент виходу туристичної дестинації на всеукраїнський та світовий ринок. Сталий розвиток економіки. 2016. Вип. 3(32). С. 182-188.
Дудкіна О. Маркетинг територій як інструмент забезпечення конкурентоспроможного розвитку. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2016. № 21. С. 9-13.
Рогозіна А., Нагорняк Т. Маркетинг територій як інструмент просування бренду. Прикладні аспекти сучасних міждисциплінарних досліджень: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції, 26 листопада 2021 р. Вінниця: ДоНУ імені Василя Стуса. 2024. С. 185-188.
Немировська О.В. Маркетинг територій як фасилітатор розвитку партнерства між державним та приватним секторами. Інфраструктура ринку. 2023. №75. С. 37-43. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-7
Кукса В.М. Формування бренду міст України як необхідна складова їхнього розвитку. Фінансовий простір. 2018. № 3 (31). С. 110-117.
Сидорук А.В., Бортников Є.Г., Люта Д.А. Аналіз розробки айдентики туристичного бренду (на прикладі м. Запоріжжя). Регіональна економіка. 2021. №3. С. 67-72. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-7
Омельяненко В., Омельяненко О., Мірошніченко Я. Концептуальні основи та прикладні аспекти маркетингу інфраструктури територій в контексті розвитку громад (проєктний підхід). Цифрова економіка та економічна безпека, 2024. Вип. 2(11). С. 123-130. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.11-19
Гургула Т.В. Територіальний маркетинг в умовах співробітництва територіальних громад. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 5. С. 90-93.
Кравців І.К. Маркетинг сільських територій у розвитку економіки регіону: проблеми, завдання, перспективи. Регіональна економіка. 2016. №2. С. 129-135.
Махиня С.О. Сільський туризм як перспективний напрямок розвитку сільських територій. Агросвіт. 2024. № 14. С. 83-90. DOI: 10.32702/2306-6792.2024.14.83
Varnaby G. Place Marketing and Temporality. London: Taylor & Francis. 2024. 94 р. DOI: https://doi.org/10.4324/9781032689937
Kotler P., Haider D. and Rein I. Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States, and Nations. New York: Maxwell Macmillan Int, 1993. 400 р.
Kavanagh S.A., Hawe P., Shiell A. Soft infrastructure: the critical community-level resources reportedly needed for program success. BMC Public Health. 2022. Vol. 22. P. 420. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-022-12788-8
Kozhukhіvska R., Parubok N., Petrenko N., Podzihun S., Udovenko I. Methods of assessment of efficiency of creating regional innovative clusters for dynamic development of economics. Investment Management and Financial Innovations. 2017. №14(3). Р. 302-312. DOI: https://doi.org/10.21511/imfi.14(3-2).2017.01
Sakovska O., Kozhukhivska R., Kustrich L., Gomeniuk M., Podzihun S. Improvement of the Marketing Management System of Tourism and Hospitality Industry Enterprises on the Basis of Innovations. Lecture Notes in Networks and Systems. 2023. Vol. 485, рр. 881-895. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-08093-7_58
Дацій О.І., Бабінін Д.М., Здольник В.В. Аналіз становлення та розвитку теоретичних підходів до застосування принципів маркетингу територій. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. 2025. Вип. 1 (77). С. 128-134. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/77-18
Okhota, V. I. (2016). Marketynh terytorii yak instrument vykhodu turystychnoi destynatsii na vseukrainskyi ta svitovyi rynok [Marketing territories as a tool for entering the national and global market for tourist destinations]. Stalyi rozvytok ekonomiky – Sustainable economic development, vol. 3(32), рр. 182-188.
Dudkina, O. (2016). Marketynh terytorii yak instrument zabezpechennia konkurentospromozhnoho rozvytku [Marketing territories as a tool for ensuring competitive development]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy – Regional aspects of the development of productive forces in Ukraine, no. 21, рр. 9-13.
Rohozina, A., & Nahorniak, T. (2024). Marketynh terytorii yak instrument prosuvannia brendu. [Territorial marketing as a brand promotion tool]. Proceedings from: Prykladni aspekty suchasnykh mizhdystsyplinarnykh doslidzhen: materialy I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Applied aspects of modern interdisciplinary research: materials from the First All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, (26 November, 2021). Vinnytsia: DoNU imeni Vasylia Stusa, 185-188.
Nemyrovska, O. V. (2023). Marketynh terytorii yak fasylitator rozvytku partnerstva mizh derzhavnym ta pryvatnym sektoramy [Territorial marketing as a facilitator of partnership development between the public and private sectors]. Infrastruktura rynku – Marketing environment, no. 75, рр. 37-43. DOI: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-7
Kuksa, V. M. (2018). Formuvannia brendu mist Ukrainy yak neobkhidna skladova yikhnoho rozvytku [Formation of Ukrainian cities' brands as a necessary component of their development]. Finansovyi prostir – Financial area, no. 3 (31), рр. 110-117.
Sydoruk, A. V., Bortnykov, Ye. H., & Liuta, D. A. (2021). Analiz rozrobky aidentyky turystychnoho brendu (na prykladi m. Zaporizhzhia) [Analysis of the development of a tourism brand identity (using the example of Zaporizhzhia)]. Rehionalna ekonomika – Regional Economy, no. 3, рр. 67-72. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-7
Omelianenko, V., Omelianenko, O., & Miroshnichenko, Ya. (2024). Kontseptualni osnovy ta prykladni aspekty marketynhu infrastruktury terytorii v konteksti rozvytku hromad (proiektnyi pidkhid) [Conceptual foundations and applied aspects of marketing territorial infrastructure in the context of community development (project approach)]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital Economy and Economic Security, vol. 2(11), рр. 123-130. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.11-19
Hurhula, T. V. (2019). Terytorialnyi marketynh v umovakh spivrobitnytstva terytorialnykh hromad [Territorial marketing in the context of cooperation between territorial communities]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Khmelnytsky National University, no. 5, рр. 90-93.
Kravtsiv, I. K. (2016). Marketynh silskykh terytorii u rozvytku ekonomiky rehionu: problemy, zavdannia, perspektyvy. [Marketing of rural areas in the development of the regional economy: problems, tasks, prospects]. Rehionalna ekonomika – Regional Economy, no. 2, рр. 129-135.
Makhynia, S. O. (2024). Silskyi turyzm yak perspektyvnyi napriamok rozvytku silskykh terytorii. [Rural tourism as a promising direction for the development of rural areas]. Ahrosvit – Agrosvit, no. 14, рр. 83-90. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2024.14.83
Varnaby, G. (2024). Place Marketing and Temporality. London: Taylor & Francis. DOI: https://doi.org/10.4324/9781032689937
Kotler, P., Haider, D., & Rein, I. (1993). Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States, and Nations. New York: Maxwell Macmillan Int.
Kavanagh, S. A., Hawe, P., & Shiell, A. (2022). Soft infrastructure: the critical community-level resources reportedly needed for program success. BMC Public Health, vol. 22, 420 р. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-022-12788-8
Kozhukhіvska, R., Parubok, N., Petrenko, N., Podzihun, S., & Udovenko, I. (2017). Methods of assessment of efficiency of creating regional innovative clusters for dynamic development of economics. Investment Management and Financial Innovations, no. 14(3), рр. 302-312. DOI: doi:10.21511/imfi.14(3-2).2017.01
Sakovska, O., Kozhukhivska, R., Kustrich, L., Gomeniuk, M., & Podzihun S. (2023). Improvement of the Marketing Management System of Tourism and Hospitality Industry Enterprises on the Basis of Innovations. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 485, рр. 881-895. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-08093-7_58
Datsii, O. I., Babinin, D. M., & Zdolnyk, V. V. (2025). Analiz stanovlennia ta rozvytku teoretychnykh pidkhodiv do zastosuvannia pryntsypiv marketynhu terytorii [Analysis of the formation and development of theoretical approaches to the application of territorial marketing principles]. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom – Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management, vol. 1 (77), рр. 128-134. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/77-18