ECONOMIC ASPECTS OF SUBSTANTIATION FOR BAKERY PRODUCTION TECHNOLOGY ON THE BASIS OF CHOOSING AN ADEQUATE VECTOR IN THE INNOVATIVE DEVELOPMENT STRATEGY

Keywords: innovative development strategy, food enterprises, diagnostics of influencing factors, feasibility of introducing new products, expanded quality function, bakery production technology

Abstract

The study is devoted to economic aspects in substantiation of production technology for bakery products through adequate choice of strategy vector in innovative development with correctly outlined management tasks of its implementation. The key ideas of the study were: diagnostics for factors that influence the implementation of strategy at a food enterprise in its innovative development; improvements for the implementation of strategy in innovative development based on the feasibility of introducing new products in the assortment policy at the enterprise. During the study, an analysis of the external and internal environment at a food enterprise producing bakery products was conducted and the main factors that designate the strategic vector of its innovative development were established. The influencing factors were diagnosed using a SWOT- analysis. Additional parameters were introduced to assess the achievement of goals in the innovative development strategy. A list of factors has been compiled, all factors have been included in positively or negatively acting ones - opportunities and threats in relation to the external environment, strengths and weaknesses of the enterprise's activities in relation to the internal environment. "Attractiveness" and "Competitive advantages" are complex expert indicators, their calculation is carried out using the weight coefficients (D), assigned by experts to each individual indicator of the attractiveness assessment (i) and competitive advantages assessment (j). The first stage of the analysis covered the internal environment, and the second - the external environment of the food enterprise. The matrix of attractiveness for the implementation of the strategy through innovative development is presented. For the practical implementation of the innovative development strategy, which is based on the feasibility of introducing new products, the following was done: the enterprise's product range was studied and a graph was built that illustrates the links between ranks in output and the profitability of the product range; the matrix of "Product specifications with the deployment of the quality function" was developed, on its basis a positioning map was built before and after the specification.

References

Боковець В. В., Прутська Т. Ю. Формування та обґрунтування стратегії інноваційного розвитку корпоративних підприємств. Інфраструктура ринку. 2017. № 6. С. 79-84. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/6_2017_ukr/17.pdf

Бут-Гусаім О. Г. Стратегії інноваційного розвитку бізнес-структур. Бізнесінформ. 2021. № 7. С.49-55. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2021-7_0-pages-49_55.pdf

Гаркавенко С. Маркетинг. Підручник. Київ : Лібра, 2002. 712 с.

Пахомська О. В. Науковий підхід до створення хлібобулочних виробів функціонального призначення. «Наукові праці НУХТ». 2019. Т. 25, № 2. С. 276–283. DOI: https://doi.org/10.24263/2225-2924-2019-25-2-30

Ряполова І. О., Новікова Н. В. Обґрунтування використання інгредієнтів функціонального спрямування при виробництві хлібобулочних виробів. «Таврійський науковий вісник». Серія: «Технічні науки». 2025. № 1. DOI: https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2025.1.47

Свідерський В.П., Пустова В.В., Лазарєв Б.О. Формування та реалізація інноваційної стратегії розвитку підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Випуск 16. С. 468-473. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/16_ukr/71.pdf

Хринюк О. С., Бова В. А. Моделі розрахунку ймовірності банкрутства як метод оцінки фінансового потенціалу підприємства. «Ефективна економіка». 2018. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/46.pdf

Шкуренко О., Чорна Т. Інноваційна стратегія розвитку підприємства в умовах адаптації до сучасних викликів. «Адаптивне управління: теорія і практика». Серія: «Економіка». 2023. Випуск 16(32). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-10

Янько А. Маркетингові дослідження: потужний інструмент пошуку інсайтів. Портал «YOUSCAN». 2022. URL: https://youscan.io/ua/blog/market-research/

Sullivan L .P. Quality Function Deployment. Quality Progress. June 1986. Pp .39-50.

Bokovetsʹ V. V., Prut·sʹka T. Y. (2017) Formuvannya ta obgruntuvannya stratehiyi innovatsiynoho rozvytku korporatyvnykh pidpryyemstv [Formation and justification of the strategy of innovative development of corporate enterprises]. Infrastruktura rynku. 2017. № 6. S. 79-84. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/6_2017_ukr/17.pdf

But-Husaim O. H. (2021) Stratehiyi innovatsiynoho rozvytku biznes-struktur [Strategies for Innovative Development of Business Structures]. Biznesinform. № 7. S.49-55. Available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2021-7_0-pages-49_55.pdf

Harkavenko S. (2002) Marketynh. Pidruchnyk. [Marketing. Textbook.] Kyyiv: Libra, 712 s.

Pakhomsʹka, O. V. (2019) Naukovyy pidkhid do stvorennya khlibobulochnykh vyrobiv funktsionalʹnoho pryznachennya [Scientific approach to the creation of bakery products of high functional purpose]. «Naukovi pratsi NUKHT». T. 25, № 2. S. 276–283. DOI: https://doi.org/10.24263/2225-2924-2019-25-2-30

Ryapolova I. O. Novikova N. V. (2025) Obgruntuvannya vykorystannya inhrediyentiv funktsionalʹnoho spryamuvannya pry vyrobnytstvi khlibobulochnykh vyrobiv [Justification of the use of functional ingredients in the production of bakery products]. «Tavriysʹkyy naukovyy visnyk». Seriya: «Tekhnichni nauky». № 1. DOI: https://doi.org/ 10.32782/tnv-tech.2025.1.47

Svidersʹkyy V. P., Pustova V. V., Lazaryev B. O. (2018) Formuvannya ta realizatsiya innovatsiynoyi stratehiyi rozvytku pidpryyemstva [Formation and implementation of innovation strategy of enterprise development]. Ekonomika i suspilʹstvo. Vypusk 16. S. 468-473. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/16_ukr/71.pdf

Khrynyuk O. S., Bova V. A. (2018) Modeli rozrakhunku ymovirnosti bankrut·stva yak metod otsinky finansovoho potentsialu pidpryyemstva [Models of estimation of bankruptcy probability as a method of evaluation financial potential of the enterprise]. «Efektyvna ekonomika». № 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/46.pdf.

Shkurenko O., Chorna T. (2023) Innovatsiyna stratehiya rozvytku pidpryyemstva v umovakh adaptatsiyi do suchasnykh vyklykiv [Innovative strategy for the development of the enterprise in the conditions of adaptation to modern challenges]. «Adaptyvne upravlinnya: teoriya i praktyka». Seriya: «Ekonomika». 2023. Vypusk 16(32). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-10

Yanʹko A. (2022) Marketynhovi doslidzhennya: potuzhnyy instrument poshuku insaytiv [Marketing research: a powerful tool for searching for insights]. Portal «YOUSCAN». Available at: https://youscan.io/ua/blog/market-research/

Sullivan L .P. (June 1986) Quality Function Deployment. Quality Progress. Pp .39-50.

Article views: 1
PDF Downloads: 0
Published
2025-06-30
How to Cite
TrukhaсhovaK. (2025). ECONOMIC ASPECTS OF SUBSTANTIATION FOR BAKERY PRODUCTION TECHNOLOGY ON THE BASIS OF CHOOSING AN ADEQUATE VECTOR IN THE INNOVATIVE DEVELOPMENT STRATEGY . Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (24), 145-156. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2025.24.15