PSYCHOLOGICAL LAWS OF ORGANIZING ONLINE LECTURES FOR STUDENTS OF ECONOMIC SPECIALTIES
Abstract
The article is devoted to the study of psychological patterns of organizing online lectures for students of economic specialties. Since online education is actively spreading in modern Ukrainian realities, the study of its psychological patterns is of particular relevance. Economic education has always been and remains one of the most popular areas of higher education, therefore the purpose of this study was to analyze the influence of the advantages and disadvantages of hybrid and distance education on the psychological patterns of organizing online lectures for students of economic specialties. For this purpose, a number of theoretical, empirical and interpretative methods were used. Among the theoretical methods, analysis, synthesis, comparison, generalization, abstraction, specification and classification were used. Among the empirical methods, observation and experiment were used. The sample of the empirical study was consisted 250 people, so 200 students were subjects in the observation process, and 50 students became participants in the experiment. To interpret the results obtained, the principles of dialectics and synergism were used, also the methodology of structural, systemic and functional approaches were used. As a result, it was concluded that we can use the advantages of online learning for students of economic specialties, if we understand psychological patterns of online education. Such approach allows to improve the quality of economic education, the motivation of all participants in the educational process, the informativeness and practical orientation of economic education. It also allows to improve digital competencies, attracting more applicants to the process of obtaining education, supporting mental health, expanding the range of social contacts while maintaining privacy, security and comfort. Finally the author gives psychological recommendations how to increase the effectiveness of online economic education.
References
Глазунова О. Впровадження технології мікронавчання студентів-економістів за допомогою онлайн-курсів. ITLT. 2024. №100 (2). С. 110–121, DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5554.
Гусак Л. Роль математичних дисциплін у процесі формування цифрової компетентності майбутніх економістів. Соціально-політичні, економічні та гуманітарні виміри європейської інтеграції України: зб. наук. пр. ІХ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 14-16 вересн. 2021 р. Вінниця, 2021. Ч. 2. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi65/0047951.pdf#page=180
Даниліна С.О. Переваги та недоліки дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Забезпечення якості вищої освіти: проблеми та перспективи розвитку. 2023. №5. С.122–124.
Єгорова О. В. Особливості читання лекцій онлайн. Освітня аналітика України. 2021. №2 (13). С.70-81. DOI: 10.32987/2617-8532-2021-2-70-81
Кардаш Н. В. Дистанційна освіта сьогодні: переваги та недоліки. Дистанційна освіта у вищій школі. 2005. №33. С.18–21.
Карпенко М.М. Розвиток дистанційного навчання як відповідь на сучасні виклики для України. Стратегічні пріоритети. 2014. № 4 (33). С.102–106
Красюк Ю.М., Сільченко М.В. Адаптація дистанційних курсів до онлайнового навчання в кризових умовах. Перспективи та інновації науки. 2022. №9 (14). С.197–210.
Крупенина Н.А. Роль викладачів у нову епоху дистанційного навчання та штучного інтелекту. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. №10 (16). С. 565-578.
Кухаренко, В.М., Березенська, С.М., Бугайчук К.Л. Теорія та практика змішаного навчання. Монографія. 2016. 284 с.
Лобач Н., Саєнко М., Ісичко Л. Впровадження інноваційних педагогічних технологій у вищій освіті для забезпечення якісного дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Актуальнi питання гуманітарних наук. 2023. №61(2). С.255–259.
Македон Г.П. Інтеграція ІТ-технологій з освітнім процесом викладання економічних дисциплін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи. 2021. №7. С.99-101
Нечитайло, О., Колотило, О. Зміни в сучасному університеті: виклики сьогодення та тенденції розвитку в умовах онлайн навчання. Буковинський медичний вісник. 2021. №25 (4). DOI: https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXV.4.100.2021.22
Ніколенко, Л., Кучерява, Т. Переваги та недоліки дистанційного навчання при підготовці економістів. 2021. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/22f85d43-fceb-41ab-a47c-c5c7c1bd70f3/content
Ніколенко Л., Кучерява Т., & Супрунюк Г. Онлайн-навчання в економічній освіті: виклики та рішення. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. №1 (10). С.206-212. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.10-36
Прибилова В. М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Проблеми сучасної освіти. 2017. №4. С.27–36. URL: https://periodicals.karazin.ua /issuesedu/article/view/8791/8312
Радчук О. Навчальний рік в онлайні: про наслідки змін в освіті у період карантину. Cлово. 2021. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/01/15/kolonka/aleksandr-radchuk/ suspilstvo/navchalnyj-rik-onlajni-pro-naslidky-zmin-osviti-period-karantynu
Хорунжий С. Онлайн-освіта вже даність: як покращити якість дистанційного навчання. 2021. URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2021/02/18/243971
Цевух Ю., Цевух Л. Сучасне дистанційне навчання: проблеми та перспективи. Південноукраїнські наукові студії. 2023. С.169–174.
Шевчук Г. Й. Дистанційне навчання у вищій школі: переваги, недоліки, перспективи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи. 2021. №79 (2). С. 205-209. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.44
Dommett E. J., Gardner В., Tilburg W. Staff and students perception of lecture capture. The Internet and Higher Education. 2020. №46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100732
Hodges Ch., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. 2020. URL: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
Horovitz T., Mayer R. E. Learning with human and virtual instructors who display happy or bored emotions in video lectures. Computers in Human Behavior. 2021. №119. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106724
Kireev B., Zhundibayeva A, Aktanova A. Distance Learning in Higher Education Institutions: Results of an Experiment. Journal of Social Studies Education Research. 2019. №10 (3). С. 387-403. URL: https://www.learntechlib.org/p/216453/
Mercader C., Gairín J. University teachers’ perception of barriers to the use of digital technologies: The importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2020. №17 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/ s41239- 020-0182-x
Orr D., Weller M., Farrow R. Models for online, open, flexible and technology enhanced higher education across the globe – a comparative analysis. International Council for Distance Education. 2018. URL: http://oro.open.ac. uk/55299/1/Models-report-April-2018.pdf.
Surma T., Kirschner P. A. Virtual special issue computers in human behavior technology enhanced distance learning should not forget how learning happens. Computers in Human Behavior. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j. chb.2020.106390.
Wekerle C., Daumiller M., Kollar I. Using digital technology to promote higher education learning: The importance of different learning activities and their relations to learning outcomes. Journal of Research on Technology in Education. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1799455
Glazunova O. (2024). Vprovadzhennya tekhnolohiyi mikronavchannya studentiv-ekonomistiv za dopomohoyu onlayn-kursiv [Implementation of microlearning technology for economics students using online courses]. ITLT, vol. 100 (2), pp. 110–121, DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v100i2.5554.
Husak L. (n.d.). Rolʹ matematychnykh dystsyplin u protsesi formuvannya tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh ekonomistiv [The role of mathematical disciplines in the process of forming digital competence of future economists]. Available at: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi65/0047951.pdf#page=180
Danylina S.O. (2023). Perevahy ta nedoliky dystantsiynoho navchannya v umovakh voyennoho stanu [Advantages and disadvantages of distance learning under martial law]. Zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity: problemy ta perspektyvy rozvytku-Ensuring the quality of higher education: problems and prospects for development, vol. 5, pp. 122–124.
Yegorova O. V. (2021). Osoblyvosti chytannya lektsiy onlayn [Peculiarities of online lecture delivery]. Osvitnya analityka Ukrayiny-Educational Analytics of Ukraine, vol. 2 (13), pp. 70-81. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-2-70-81
Kardash N. V. (2005). Dystantsiyna osvita sʹohodni: perevahy ta nedoliky [Distance education today: advantages and disadvantages]. Dystantsiyna osvita u vyshchiy shkoli-Distance education in higher education, vol. 33, pp. 18–21.
Karpenko M. M. (2014). Rozvytok dystantsiynoho navchannya yak vidpovidʹ na suchasni vyklyky dlya Ukrayiny [Development of distance learning as a response to modern challenges for Ukraine]. Stratehichni priorytety-Strategic Priorities, vol. 4 (33), pp. 102–106.
Krasyuk Y. M., Silchenko, M. V. (2022). Adaptatsiya dystantsiynykh kursiv do onlaynovoho navchannya v kryzovykh umovakh [Adaptation of distance courses to online learning in crisis conditions]. Perspektyvy ta innovatsiyi nauky-Perspectives and innovations of science, vol. 9 (14), pp. 197–210.
Krupenina, N. A. (2023). Rolʹ vykladachiv u novu epokhu dystantsiynoho navchannya ta shtuchnoho intelektu [The role of teachers in the new era of distance learning and artificial intelligence]. Aktualʹni pytannya u suchasniy nautsi-Current issues in modern science, vol. 10 (16), pp. 565-578.
Kukharenko, V.M., Berezensʹka, S.M., Buhaychuk K.L. (2016). Teoriya ta praktyka zmishanoho navchannya. Monohrafiya [Theory and practice of blended learning. Monograph]. 284 p.
Lobach, N., Sayenko, M., Isichko, L. (2023). Vprovadzhennya innovatsiynykh pedahohichnykh tekhnolohiy u vyshchiy osviti dlya zabezpechennya yakisnoho dystantsiynoho navchannya v umovakh voyennoho stanu [Introduction of innovative pedagogical technologies in higher education to ensure high-quality distance learning under martial law]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk-Current Issues of the Humanities, vol. 61(2), pp. 255–259.
Makedon G.P. (2021). Intehratsiya IT-tekhnolohiy z osvitnim protsesom vykladannya ekonomichnykh dystsyplin [Integration of IT technologies with the educational process of teaching economic disciplines]. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya: dosvid, tendentsiyi, perspektyvy-Modern information technologies and innovative teaching methods: experience, trends, prospects, vol. 7, pp. 99-101
Nechytaylo O., Kolotylo O. (2021). Zminy v suchasnomu universyteti: vyklyky sʹohodennya ta tendentsiyi rozvytku v umovakh onlayn navchannya [Changes in the modern university: current challenges and development trends in online learning]. Bukovynsʹkyy medychnyy visnyk-Bukovina Medical Bulletin, vol. 25 (4). DOI: https://doi.org/10.24061/2413-0737.XXV.4.100.2021.22
Nikolenko L., Kucheryava T. (2021). Perevahy ta nedoliky dystantsiynoho navchannya pry pidhotovtsi ekonomistiv [Advantages and disadvantages of distance learning in the training of economists]. Available at:: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/22f85d43-fceb-41ab-a47c-c5c7c1bd70f3/content
Nikolenko L., Kucheryava T., & Suprunyuk G. (2024). Onlayn-navchannya v ekonomichniy osviti: vyklyky ta rishennya [Online learning in economic education: challenges and solutions]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka-Digital Economy and Economic Security, vol. 1 (10), pp. 206-212. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.10-36
Prybylova V. M. (2017). Problemy ta perevahy dystantsiynoho navchannya u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny [Problems and Benefits of Distance Learning in Higher Educational Institutions of Ukraine]. Problemy suchasnoyi osvity-Problems of Modern Education, vol. 4, pp. 27–36. Available at:: https://periodicals.karazin.ua /issuesedu/article/view/8791/8312
Radchuk O. (2021). Navchalʹnyy rik v onlayni: pro naslidky zmin v osviti u period karantynu [Online Academic Year: On the Consequences of Changes in Education during the Quarantine Period]. Clovo-Slovo. Available at:: https://www.slovoidilo.ua/2021/01/15/kolonka/aleksandr-radchuk/suspilstvo/navchalnyj-rik-onlajni-pro-naslidky-zmin-osviti-period-karantynu
Khorunzhiy S. (2021). Onlayn-osvita vzhe danistʹ: yak pokrashchyty yakistʹ dystantsiynoho navchannya [Online education is already a given: how to improve the quality of distance learning]. Available at:: https://life.pravda.com.ua/columns/2021/02/18/243971
Tsevukh Yu., Tsevukh L. (2023). Suchasne dystantsiyne navchannya: problemy ta perspektyvy [Modern distance learning: problems and prospects]. Pivdennoukrayinsʹki naukovi studiyi-South Ukrainian Scientific Studies, pp. 169–174.
Shevchuk G. Y. (2021). Dystantsiyne navchannya u vyshchiy shkoli: perevahy, nedoliky, perspektyvy [Distance learning in higher education: advantages, disadvantages, prospects]. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 5 : Pedahohichni nauky : realiyi ta perspektyvy-Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: realities and prospects, vol. 79 (2), pp. 205-209. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.449
Dommett E. J., Gardner В., Tilburg W. (2020). Staff and students perception of lecture capture. The Internet and Higher Education, vol. 46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2020.100732
Hodges Ch., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Horovitz T., Mayer R. E. (2021). Learning with human and virtual instructors who display happy or bored emotions in video lectures. Computers in Human Behavior, pp.119-122. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106724
Kireev B., Zhundibayeva A, Aktanova A. (2019). Distance Learning in Higher Education Institutions: Results of an Experiment. Journal of Social Studies Education Research, vol. 10 (3), pp. 387-403. Available at: https://www.learntechlib.org/p/216453/
Mercader, C., Gairín J. (2020). University teachers’ perception of barriers to the use of digital technologies: The importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 17 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/ s41239- 020-0182-x
Orr D., Weller M., Farrow R. (2018). Models for online, open, flexible and technology enhanced higher education across the globe – a comparative analysis. International Council for Distance Education. Available at: http://oro.open.ac.uk/55299/1/Models-report-April-2018.pdf
Surma T., Kirschner P. A. (2020). Virtual special issue computers in human behavior technology enhanced distance learning should not forget how learning happens. Computers in Human Behavior. DOI: https://doi.org/10.1016/j. chb.2020.106390
Wekerle C., Daumiller M., Kollar I. (2020). Using digital technology to promote higher education learning: The importance of different learning activities and their relations to learning outcomes. Journal of Research on Technology in Education. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1799455.