FINANCING OF NATIONAL SECURITY AND DEFENSE SECTOR IN UKRAINE: CHALLENGES DURING THE WAR

Keywords: financial policy, budget policy, state budget, budget expenditures, national security

Abstract

The article examines the pragmatic principles of financing the national security sector under martial law conditions in Ukraine. A retrospective analysis of the financing of individual components of the national security sector in the period up to 2022 was carried out. It is argued that for a number of reasons, the Ukrainian state did not consider a number of systemic challenges to national security that existed at that time. A number of explanations have been identified that determined such features in the state's budget policy. Among them, the most significant in terms of the level of influence were: first, the chronic budget deficit, which determined the absence of a sufficient amount of resources at the disposal of the state; secondly, excessive populism (especially in pre-election periods) in the form of a constant increase in social transfers against the background of a generally high level of poverty; thirdly, “politicization” of the financing of the national security sector in the conditions of acute political confrontations. Although, since 2014, there has been a significant increase in various threats to national security, the state's financial policy has only sometimes corresponded to their level. The question of the fiscal efficiency of the military levy was considered, the introduction of which resulted from the search for additional sources of filling the state budget in the conditions of the need to increase financing of the security sector. The beginning of open aggression against Ukraine determined the decisive role of security factors in the public interests of our state. In these conditions, disproportions in national security funding until 2022 were clearly manifested, and key priorities in this area were determined. It was emphasized that even considering the difficulties of the post-war reconstruction of Ukraine, the financial dimensions of national security should remain one of the key priorities. The full implementation of such a scenario will require a solid financial base. This problem will be one of the key ones, considering the complex social and economic challenges that Ukraine will face after the war.

References

Закон України «Про національну безпеку України» № 2469-VIII від 18.06.2018 р. URL.: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення 7 березня 2023 р.)

Наказ Міністерства фінансів України «Про бюджетну класифікацію» №11 від 14 січня 2014 р. URL.: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-11#Text (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Державний бюджет. Міністерство фінансів України. Офіційний сайт. URL.: https://mof.gov.ua/uk/budget (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Military expenditure (% of GDP). The World Bank data. URL: https://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Збільшення фінансування сил безпеки і оборони стане стимулом для розвитку підприємств ОПК. Міністерство з питань розвитку стратегічних галузей промисловості України. URL: https://mspu.gov.ua/news/zbilshennya-finansuvannya-sil-bezpeki-i-oboroni-stane-stimulom-dlya-rozvitku-pidpriyemstv-opk (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану. Постанова Кабінету Міністрів України №590 від 9.06.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2021-%D0%BF#Text (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Постанова Кабінету Міністрів України №1495 від 30.12.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1495-2022-%D0%BF#Text (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Про випуск облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації». Постанова Кабінету Міністрів України №156 від 25.02.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-2022-%D0%BF#Text (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Загальна сума прямих збитків, завдана інфраструктурі України через війну, зросла до майже $138 млрд. Київська школа економіки. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-cherez-viynu-zrosla-do-mayzhe-138-mlrd/ (дата звернення 7 березня 2023 р.).

Verkhovna Rada Ukrainy (2018), Zakon Ukrainy “Pro natsionalnu bezpeku Ukrainy"The Law of Ukraine” [About the national security of Ukraine]. Аvailable at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (accessed 7 March 2023).

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2014), Nakaz “Pro biudzhetnu klasyfikatsiiu” [The Order “About budget classification”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/v0011201-11#Text (accessed 7 March 2023).

Ministerstvo finansiv Ukrainy (2023), Derzhavnyi biudzhet [State budget]. Available at: https://mof.gov.ua/uk/budget (accessed 7 March 2023).

The World Bank (2023), Military expenditure (% of GDP). Available at: https://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS (accessed 7 March 2023).

Ministerstvo z pytan stratehichnykh haluzei promyslovosti Ukrainy (2021), Zbilshennia finansuvannia syl bezpeky i oborony stane stymulom dlia rozvytku pidpryiemstv OPK [An increase in the funding of the security and defense forces will be an incentive for the development of defense industry enterprises]. Available at: https://mspu.gov.ua/news/zbilshennya-finansuvannya-sil-bezpeki-i-oboroni-stane-stimulom-dlya-rozvitku-pidpriyemstv-opk (accessed 7 March 2023).

Kabinet Ministriv Ukrainy (2021), Poriadok vykonannia povnovazhen Derzhavnoiu kaznacheiskoiu sluzhboiu v osoblyvomu rezhymi v umovakh voiennoho stanu [The procedure for the exercise of powers by the State Treasury Service in a special regime under martial law]. Available at:: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2021-%D0%BF#Text (accessed 7 March 2023).

Kabinet Ministriv Ukrainy (2022), Pro vnesennia zmin do osoblyvostei zdiisnennia publichnykh zakupivel tovariv, robit i posluh dlia zamovnykiv, peredbachenykh Zakonom Ukrainy «Pro publichni zakupivli», na period dii pravovoho rezhymu voiennoho stanu v Ukraini ta protiahom 90 dniv z dnia yoho prypynennia abo skasuvannia [On making changes to the specifics of public procurement of goods, works and services for customers, provided for by the Law of Ukraine “On Public Procurement”, for the period of the legal regime of martial law in Ukraine and within 90 days from the date of its termination or cancellation]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1495-2022-%D0%BF#Text (accessed 7 March 2023).

Kabinet Ministriv Ukrainy (2022), Pro vypusk oblihatsii vnutrishnoi derzhavnoi pozyky “Viiskovi oblihatsii” [On the issue of bonds of the domestic state loan “Military Bonds”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-2022-%D0%BF#Text (accessed 7 March 2023).

KSE (2023), Zahalna suma priamykh zbytkiv, zavdana infrastrukturi Ukrainy cherez viinu, zrosla do maizhe $138 mlrd [The total amount of direct damage caused to the infrastructure of Ukraine due to the war has increased to almost $138 billion]. Available at: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-cherez-viynu-zrosla-do-mayzhe-138-mlrd/ (accessed 7 March 2023).

Article views: 282
PDF Downloads: 179
Published
2023-04-03
How to Cite
Shubin, V. (2023). FINANCING OF NATIONAL SECURITY AND DEFENSE SECTOR IN UKRAINE: CHALLENGES DURING THE WAR. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (15), 264-270. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.15.33
Section
MONEY, FINANCES AND CREDIT