ЦИФРОВА ЕКОСИСТЕМА УНІВЕРСИТЕНТІВ: МОДЕЛІ, ПІДХОДИ ТА ІНСТРУМЕНТИ
Анотація
У статті розглядається концепція цифрової екосистеми університету як цілісного інтегрованого середовища, що поєднує ІКТ, цифрові сервіси, користувачів та дані для підтримки освітньої, наукової й адміністративної діяльності. Проаналізовано сучасні підходи до побудови цифрових екосистем (системний, платформенний, онтологічний, екосистемний), моделі архітектур (мікросервісна, модульна, SOA, хмарна) та типи цифрового управління (централізоване, децентралізоване, гібридне). Окреслено технологічні, організаційні та безпекові аспекти формування цифрового середовища. Запропоновано гібридну модель реалізації на основі хмарної платформи Microsoft 365 Education з інтеграцією інших цифрових інструментів. Акцент зроблено на персоналізації, інтероперабельності, даноорієнтованому управлінні та стійкості до цифрових ризиків. Визначено чинники успіху реалізації та рекомендовано поетапний підхід на основі проєктного управління.
Посилання
Protasenko O., Ivashura A. Effectiveness and safety of students’ work with digital learning ecosystems. Scientific Journal of Polonia University, 2022, № 51(2), P. 337-349.
Niță V., Guțu I. The Role of Leadership and Digital Transformation in Higher Education Students’ Work Engagement. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022, №20(6), P. 1-32.
Morze N., Smyrnova-Trybulska E., Drlík M., Buinytska O. Development of advanced digital ecosystems at universities: A study comparing experiences from Ukraine, Poland and Slovakia. European Journal of Education, 2023, №58(4), P. 647-664.
Morales M., Roca M.D., Barchino R., Hernández R., Amado-Salvatierra H.R. Applying a Digital Learning Ecosystem to Increase the Effectiveness of a Massive Open Online Course. 2019 IEEE Learning With MOOCS (LWMOOCS), P. 69-74.
Wagino W., Maksum H., Purwanto W., Simatupang W., Lapisa R., Indrawan E. Enhancing Learning Outcomes and Student Engagement: Integrating E-Learning Innovations into Problem-Based Higher Education. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 2024, №18(10), P. 106–124.
Arenas J.S., Pedraza J.M., Alarcón C.A. Ecosistema Digital Académico: Hacia una comunidad digital soportada en TIC para las instituciones de educación superior. I+D Revista de Investigaciones, 2014, №4(2), P. 6-14.
E. Nankani, S. Simoff, S. Denize and L. Young, Enterprise university as a digital ecosystem: Visual analysis of academic collaboration, 2009 3rd IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies, Istanbul, Turkey, 2009, P. 727-732.
Henderson Michael, Selwyn Neil, Aston, Rachel. What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education. 2015, №42. P. 1-13.
Popenici S. A., Kerr S. Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 2017, №12(1), P.1-13.
Patrick Griffin & Esther Care. Assessment and teaching of 21st century skills, Springer (Berlin) isbn 978-94-017-9395-7, 2015, P. 3-33.
Adner R. Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management, 2016, №43(1), P. 39-58.
Anvari Dr. Roya, Moradi Farideh, Shirvani Ali. Digital learning ecosystem at educational institutions: a 4-university perspective. Professional studies: theory and practice, 2024, №28, P.100-110.