MARKETING COMMUNICATIONS IN THE CONTEXT OF GLOBAL TRANSFORMATIONS AND "EUROPEANIZATION" OF MODERN UKRAINE

Keywords: globalism, Europeanization, marketing, marketing communications, Internet advertising, public relations, integrated marketing communications

Abstract

The article offers an analysis of the problem of marketing communications in the conditions of global transformations and "Europeanization" of modern Ukraine. Philosophical and economic understanding of the essence, content, mechanism, features of the globalization process, which means the entry of all mankind into a single system of socio-cultural, economic, political, spiritual and other ties and relations gives an opportunity to consider it as one of the determinants of the effectiveness of marketing communications. Marketing communications are considered as one of the main elements of the marketing complex of the enterprise, as certain forms and ways of informing the target audience about the product of the enterprise, which functionally depends on subjective and objective conditions in which marketing activities are carried out and determined. A special place among them belongs to the process of Euro-Atlantic integration and cooperation with NATO. The authors emphasize the dependence of marketing communications in at least two dialectically interconnected processes: firstly, it is the introduction of the best European experience in the domestic practice of marketing communications practice, taking into account the Ukrainian reality, positive and negative consequences of global transformations, and secondly, unconditional performance of European norms, NATO standards by Ukrainian enterprises. In the new historical conditions the essence, the content of the form of marketing communications changes, their types and tools are improved. Particular attention in the conditions of global transformations is paid to the improvement of advertising and its type as Internet-advertising, which today has become one of the most popular and most effective. It is emphasized that the full and high-quality implementation of functions of marketing communications in modern conditions is impossible without the effective functioning of such types of marketing communications as public relations and integrated marketing communications (IMC). Its direct connection with marketing lies in the fact that the mechanisms of public relations is the engine of the process of promoting the product on the market, ensuring the success of the enterprise. And the idea of IMC is based on the thesis that all elements of the marketing complex can be considered as a means of communication and all of them should be used in a concerted manner in the communication process. The concept of IMC allows you to combine all forms of communication and helps to increase sales.

References

Колісніченко Р.М. Глобалістична свідомість людства: політологічний аналіз: монографія. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 422 с.

Колісніченко Р.М. Глобалістична свідомість в умовах диспропорцій глобального економічного розвитку. Гілея: науковий вісник. 2016. Вип. 109. С. 305-312. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2016_109_81 (дата звернення: 14.10.2020).

Копитова І.В., Федоренко В.О. Вплив глобалістичної свідомості на процес Європеїзації сучасної України. Інтелект XXІ. 2019. № 2. С. 14–17.

Шіммельфеннінг Ф., Зедельмаєр У. Європеїзація Центральної та Східної Європи. Київ: Юніверс, 2010. 288 с.

Кузик О.В. Ефективність впливу маркетингових комунікацій на поведінку споживачів в Україні. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Вип. 23.12. С. 265-271. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2013_23 (дата звернення: 12.10.2020).

Блэк С. Паблик рилейшнз. Что это такое? Москва.: Модино Пресс, 1999. 239 с.

Харлоу Р. Паблик Рилейшнз. Москва: Эксмо, 2005. 367 с.

Записки маркетолога. PR в системе маркетинга. URL: http://www.marketch.ru/notes_on_marketing/marketing_tactics/pr_marketing/(дата звернення: 12.10.2020).

Корінев В.Л., Зав’ялова М.В. Особливості стимулювання збуту продукції вітчизняних підприємств на ринку. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2017. № 1. С. 32–39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_eco_2017_1_6(дата звернення: 14.10.2020).

Романенко О.О. Інтегровані маркетингові комунікації: сутність, характеристика та особливості формування. Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. 2013. № 1. С. 187−196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnudps_2013_1_19 (дата звернення: 12.10.2020).

Литовченко И.Л., Шкурупская И.А. Интегрированные маркетинговые коммуникации предприятий на рынке гелиоэнергетического оборудования: монография. Киев : Наукова думка, 2015. 212 с.

Головкіна Н.В., Шутовський Д.О. Інтегровані маркетингові комунікації організації: головні переваги впровадження. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. 2013. № 4. С. 116–123. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknutd_2013_4_23 (дата звернення: 12.10.2020).

Kolisnichenko R.M. (2017) Ghlobalistychna svidomistj ljudstva: politologhichnyj analiz [Globalist consciousness of mankind: political analysis]. Kyiv: DP «Vyd. dim «Personal». (in Ukrainian)

Kolisnichenko R.M. (2016) Ghlobalistychna svidomistj v umovakh dysproporcij ghlobaljnogho ekonomichnogho rozvytku [Globalist consciousness in the conditions of disproportions of global economic development]. Ghileja: naukovyj visnyk, vol. 109, pp. 305-312. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gileya_2016_109_81 (accessed 14 October 2020).

Kopytova I.V., Fedorenko V.O. (2019) Vplyv ghlobalistychnoji svidomosti na proces Jevropejizaciji suchasnoji Ukrajiny [The influence of globalist consciousness on the process of Europeanization of modern Ukraine]. Intelekt XXI, no. 2, pp. 14-17.

Shimmeljfenningh F., Zedeljmajer U. (2010) Jevropejizacija Centraljnoji ta Skhidnoji Jevropy [Europeanization of Central and Eastern Europe]. Kyiv: Junivers. (in Ukrainian)

Kuzyk O.V. (2013) Efektyvnistj vplyvu marketynghovykh komunikacij na povedinku spozhyvachiv v Ukrajini [The effectiveness of the impact of marketing communications on consumer behavior in Ukraine]. Naukovyj visnyk NLTU Ukrajiny, vol. 23.12, pp. 265–271. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2013_23 (accessed 12 October 2020).

Blek S. (1999) Pablik rileyshnz. Chto eto takoe? [Public relations. What is it?]. Moscow: Modino Press. (in Russian)

Kharlou R. (2005) Pablik Rileyshnz [Public Relations]. Moscow: Eksmo. (in Russian)

Zapiski marketologa. PR v sisteme marketinga [Marketer's notes. PR in the marketing system]. Available at: http://www.marketch.ru/notes_on_marketing/marketing_tactics/pr_marketing (accessed 12 October 2020).

Korinev V.L., Zav'jalova M.V. Osoblyvosti stymuljuvannja zbutu produkciji vitchyznjanykh pidpryjemstv na rynku [Features of sales promotion of domestic enterprises on the market]. Visnyk Zaporizjkogho nacionaljnogho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 1, pp. 32-39. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_eco_2017_1_6 (accessed 14 October 2020).

Romanenko O.O. (2013) Integhrovani marketynghovi komunikaciji: sutnistj, kharakterystyka ta osoblyvosti formuvannja [Integrated marketing communications: essence, characteristics and features of formation]. Zbirnyk naukovykh pracj Nacionaljnogho universytetu derzhavnoji podatkovoji sluzhby Ukrajiny, no. 1, pp. 187−196. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnudps_2013_1_19 (accessed 12 October 2020).

Litovchenko I.L., Shkurupskaya I.A. (2015) Integrirovannye marketingovye kommunikatsii predpriyatiy na rynke gelioenergeticheskogo oborudovaniya [Integrated marketing communications of enterprises in the solar energy equipment market]. Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian)

Gholovkina N.V., Shutovsjkyj D.O. Integhrovani marketynghovi komunikaciji orghanizaciji: gholovni perevaghy vprovadzhennja [Integrated marketing communications of the organization: the main advantages of implementation]. Visnyk Kyjivsjkogho nacionaljnogho universytetu tekhnologhij ta dyzajnu, no. 4, pp. 116–123. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknutd_2013_4_23 (accessed 12 October 2020).

Article views: 564
PDF Downloads: 400
Published
2020-11-09
How to Cite
Kopytova, I., & Fedorenko, V. (2020). MARKETING COMMUNICATIONS IN THE CONTEXT OF GLOBAL TRANSFORMATIONS AND "EUROPEANIZATION" OF MODERN UKRAINE. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (3), 68-75. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2020.3.9
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT