PROBLEMS OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF RESTAURANTS WITH CATERING SERVICES IN MODERN CONDITIONS

Keywords: catering service, competitiveness, product quality, quality of service, price, assessment of competitiveness

Abstract

The article argues the relevance of research on issues of ensuring the competitiveness of restaurants with catering services since restaurant business entities operate in conditions of fierce competition. It has been noted that in conditions of political and economic instability, not all restaurants and establishments have the opportunity to introduce innovative technologies and innovative methods of service, which serve as an effective tool for increasing their competitiveness. The essence of the concept of competitiveness of restaurant enterprises has been outlined. It has been proven that catering services play a key role in the service sector, and their success largely depends on the ability of enterprises to meet the needs of consumers. It has been argued that for the effective development of this market segment, several aspects should be taken into account: studying the current state of the catering services market, its dynamics and development trends; identifying the main groups of consumers, their needs and preferences; ensuring a high level of service and compliance with quality standards; using the latest technologies and innovations to improve service processes; development of effective marketing strategies to attract new customers and retain existing ones. It has been noted that the study of these aspects will help restaurant enterprises to better navigate market conditions and ensure stable demand for catering services. The challenges that restaurant enterprises with catering services face today have been analyzed. The application of a methodological approach to ensuring the competitiveness of restaurants with catering services is proposed, which has been based on the assessment of an integral indicator by systematizing three groups of indicators: product quality, service quality, and price. It has been proven that the advantage of using the proposed approach is that it allows not only to identify the main competitors and the place in the competitive struggle of the enterprise being evaluated, but also to quantitatively assess the lag from the most competitive enterprise and makes it possible to develop measures to increase the level of competitiveness of restaurants with catering services promptly.

References

Горшкова Л. О. Особливості кейтерингу в організації мобільного ресторанного обслуговування. Проблеми системного підходу в економіці. 2017. Вип. 6(62). С. 134–138.

Воронюк Т. А. Формування механізму управління конкурентоспроможністю підприємств ресторанного господарства: дис. … кандидата екон. наук : 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами». Одеса: Одеська національна академія харчових технологій, 2019. 200 с.

Діденко О. Є., Жураківський П. І. Модель управління конкурентоспроможністю підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590

Кирніс Н. І. Аспекти конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства в сучасних умовах. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2013. № 5(61). С. 135–140.

Лойко В. В. Методичні аспекти регіональної діагностики рівня економічної безпеки. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1794

Михайлова Н. В. Оцінка конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства: автореф. дис. канд.. економ. наук: 08.00.04 / ДВНЗ «Харківський державний університет харчування та торгівлі». Харків, 2009. 20 с.

Нагернюк Д. В. Основні чинники, що формують конкурентоспроможність підприємств ресторанного господарства. Ефективна економіка. 2016. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142

Прилепа Н. В., Миколюк О. А. Особливості розвитку кейтерингу як інноваційної форми ресторанного бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2014. № 5, т. 2. С. 85–88.

Приходько Д. О. Теоретичні аспекти конкурентоспроможності ресторанів японської кухні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Випуск 14. С. 516–521. URL: http://global-national.in.ua/archive/14-2016/105.pdf

П’ятницька Г., Григоренко О. Глобальні тренди розвитку кейтерингу. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2019. №3. С. 51–68.

Расулова А. М. Управління конкурентоспроможністю ресторанів: автореф. дис. … канд. економ. наук : 08.06.01 / ДВНЗ «Київський національний торгівельно-економічний університет». Київ, 2006. 20 с.

Шемчук Л. О. Конкурентоспромомжність підприємства в системі чинників її забезпечення. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2011. № 5, т. 1. С. 83–85.

Horshkova L. O. (2017) Osoblyvosti keiterynhu v orhanizatsii mobilnoho restorannoho obsluhovuvannia [Features of catering in the organization of mobile restaurant services]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, no. 6(62), рр. 134–138.

Voroniuk T. A. (2019) Formuvannia mekhanizmu upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Formation of a mechanism for managing the competitiveness of restaurant enterprises], (PhD Thesis), Odesa: Odessa National Academy of Food Technologies. (in Ukrainian)

Didenko O. Ye., Zhurakivskyi P. I. (2017) Model upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Enterprise competitiveness management model]. Efektyvna ekonomika, no. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5590

Kyrnis N. I. (2013) Aspekty konkurentospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho hospodarstva v suchasnykh umovakh [Aspects of competitiveness of restaurant enterprises in modern environment]. Naukovyj visnyk Poltavs'koho universytetu ekonomiky i torhivli, no. 5(61), pp. 135–140. (in Ukrainian)

Loiko V. V. (2013) Metodychni aspekty rehionalnoi diahnostyky rivnia ekonominoi bezpeky [Methodological Aspects of Regional Diagnostics of the Level of Economic Security]. Efektyvna ekonomika, no. 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1794

Mykhaylova, N. V. (2009). Otsinka konkuren tospromozhnosti pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [Evaluation of enterprise competitiveness restaurant industry]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharki DVNZ «Kharkivskyi derzhavnyi universytet kharchuvannia ta torhivli». (in Ukrainian])

Naherniuk D. V. (2016) Osnovni chynnyky, scho formuiut' konkurentospromozhnist' pidpryiemstv restorannoho hospodarstva [The main factors forming the competitiveness of restaurant enterprises]. Efektyvna ekonomika, no. 9. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5142

Prylepa N. V., Mykoliuk O. A. (2014) Osoblyvosti rozvytku keiterynhu yak innovatsiinoi formy restorannoho biznesu [Features of the development of catering as an innovative form of restaurant business]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no 5, t. 2, pp. 85-88.

Prykhodko D. O. (2016) Teoretychni aspekty konkurentospromozhnosti restoraniv yaponskoi kukhni [Theoretical aspects of the competitiveness of Japanese restaurants]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, no. 14, рр. 516–521. Available at: http://global-national.in.ua/archive/14-2016/105.pdf

Piatnytska H., Hryhorenko O. (2019) Hlobalni trendy rozvytku keiterynhu [Global trends in the development of catering]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, no. 3, pp. 51–68.

Rasulova A. M. (2006) Upravlinnia konkurentospromozhnistiu restoraniv [Restaurant Competitiveness Management] (PhD Thesis), DVNZ «Kyivskyi natsionalnyi torhivelno-ekonomichnyi universytet».

Shemchuk L. O. (2011) Konkurentospromomzhnist pidpryiemstva v systemi chynnykiv yii zabezpechennia [Competitiveness of the enterprise in the system of factors of its provision]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 5, t. 1. pp. 83–85.

Article views: 10
PDF Downloads: 7
Published
2025-04-30
How to Cite
Petlin, I. (2025). PROBLEMS OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF RESTAURANTS WITH CATERING SERVICES IN MODERN CONDITIONS. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (23), 250-258. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2025.23.30
Section
HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS