PROSPECTS OF USING INNOVATIVE MARKETING TOOLS FOR DEVELOPMENT PROJECTS

  • Pavlo Fisunenko Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture The Ukrainian State University of Science and Technologies https://orcid.org/0000-0002-1339-5860
  • Andrii Anferov Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture The Ukrainian State University of Science and Technologies
Keywords: development, development project, marketing, marketing tool, innovation

Abstract

The article is devoted to the study of innovative marketing tools used by domestic enterprises, in particular, in project management, and to the determination of the prospects of their application for development projects. It has been established that in modern conditions, when the real estate market is under the significant influence of destabilizing factors, it is the development activity that allows ensuring a comprehensive approach to the management of projects in the field of real estate. The creation of conditions for improving the efficiency of the implementation of development projects is particularly relevant, in particular thanks to the use of modern marketing tools. The work uses a number of empirical and theoretical methods, namely: methods of analysis and synthesis, systematization, and logical generalization. It has been proven that the successful implementation of a development project depends on the effectiveness of the chosen marketing strategy at all stages of its development and implementation. Innovations in marketing activities and innovative marketing tools, prospects for their application in development activities are considered. Innovative marketing tools focus on providing access to data, processing large amounts of information, expanding communication channels, comprehensive dissemination of information about the project and its participants, visualization of future project results, and ensuring availability of data regarding consumer needs. This makes it possible to simplify the analysis of consumer needs and opinions, more fully cover the target audience, improve the reputation and image of project participants, attract buyers and tenants, create favorable public relations, and improve the level of personalization of marketing actions. The use of such tools allows improving the effectiveness of the developed marketing strategy, and therefore the implementation of the development project. The practical value of the obtained research results lies in highlighting the importance of innovative marketing tools for development projects in modern conditions from the point of view of their meaningful and functional content.

References

Білоброва Т. О. Девелопмент на ринку нерухомості України. Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. 2008. № 4 (31). С. 54–59. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/300237912.pdf (дата звернення: 24.12.2024)

Гальцова О. Л., Селезньова О. В., Мельник Н. В. Роль девелоперських компаній на ринку нерухомості України. Приазовський економічний вісник. 2023. Випуск 3(35). C. 9–14. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2023/3_35_ukr/4.pdf (дата звернення: 24.12.2024)

Кіщенко Т. Є., Гусарова Л. В., Боліла Н. В. Девелопмент – методологія втілення проєктів інвестування будівництва. Ефективна економіка. 2018. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6407 (дата звернення: 24.12.2024)

Рашковський О. А. Особливості регулювання девелопментської діяльності в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 4. С. 112–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_4_27 (дата звернення: 24.12.2024)

Буга Н. Ю., Пелехацький Д. О. Перспективи використання інноваційних технологій в маркетинговій діяльності. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-36 (дата звернення: 24.12.2024)

Волкович А. Р., Яцишина Л. К. Інноваційні технології в системі маркетингових комунікацій. Ефективна економіка. 2014. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2839 (дата звернення: 24.12.2024)

Ілляшенко С. М., Рудь М. П. Особливості класифікації маркетингових інновацій. Вісник ХДУ. Серія Економічні науки. 2018. Т. 3. № 30. С. 114–120. URL: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/329/326 (дата звернення: 24.12.2024)

Лепа Р. М., Солоха Д. В., Коверга С. В. Маркетинг та менеджмент: методи, моделі та інструменти: монографія. Донецьк : ТОВ «Східний видавничий дім», 2012. 250 с.

Мотузка О. М., Горобець О. О. Використання інструментів маркетингу в управлінні програмами та проєктами в системі проєктного менеджменту. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: Економічні науки. 2023. № 3. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-3-8652 (дата звернення: 24.12.2024)

Семенюк С. Розвиток інноваційного маркетингу на ринку освітніх послуг. Галицький економічний вісник. 2012. №6 (39). С. 151–158.

Холодний Г. О. Сучасні особливості та протиріччя інноваційного маркетингу. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). С. 190–197. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-190_197.pdf (дата звернення: 24.12.2024)

Ярош-Дмитренко Л. О. Роль маркетингового менеджменту в забезпеченні ефективного управління проєктами. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 36. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-23 (дата звернення: 24.12.2024)

Bilobrova T. O. (2008) Development na rynku nerukhomosti Ukrainy [Development in the real estate market of Ukraine]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu spozhyvchoi kooperatsii Ukrainy – Scientific Bulletin of the Poltava University of Consumer Cooperation of Ukraine, vol. 4 (31), pp. 54–59. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/300237912.pdf (accessed December 24, 2024)

Haltsova O. L., Seleznova O. V., Melnyk N. V. (2023) Rol developerskykh kompanii na rynku nerukhomosti Ukrainy [The role of development companies in the real estate market of Ukraine]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk – Pryazovsky Economic Bulletin, vol. 3(35), pp. 9–14. Available at: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2023/3_35_ukr/4.pdf (accessed December 24, 2024)

Kishchenko T. Ye., Husarova L. V., Bolila N. V. (2018) Development – metodolohiia vtilennia proektiv investuvannia budivnytstva [Development is a methodology for implementing construction investment projects]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6407 (data zvernennia: 24.12.2024)

Rashkovskyi O. A. (2016) Osoblyvosti rehuliuvannia developmentskoi diialnosti v Ukraini [Peculiarities of regulation of development activities in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, vol.4, pp. 112–114. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_4_27 (accessed December 24, 2024)

Buha N. Iu., Pelekhatskyi D. O. (2022) Perspektyvy vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii v marketynhovii diialnosti [Prospects for the use of innovative technologies in marketing activities]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-36 (accessed December 24, 2024)

Volkovych A.R., Yatsyshyna L.K. (2014) Innovatsiini tekhnolohii v systemi marketynhovykh komunikatsii [Innovative technologies in the marketing communications system]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2839 (accessed December 24, 2024)

Illiashenko S. M., Rud M. P. (2018) Osoblyvosti klasyfikatsii marketynhovykh innovatsii [Features of the classification of marketing innovations]. Visnyk KhDU. Seriia Ekonomichni nauky – KSU Bulletin. Economic sciences series, vol. 3, no. 30, pp. 114–120. Available at: https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/329/326 (accessed December 24, 2024)

Lepa R. M., Solokha D. V., Koverha S. V. (2012) Marketynh ta menedzhment: metody, modeli ta instrumenty: monohrafiia [Marketing and management: methods, models and tools: monograph]. Donetsk: TOV «Skhidnyi vydavnychyi dim». (in Ukrainian)

Motuzka O. M., Horobets O. O. (2023) Vykorystannia instrumentiv marketynhu v upravlinni prohramamy ta proiektamy v systemi proiektnoho menedzhmentu [The use of marketing tools in the management of programs and projects in the project management system]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia: Ekonomichni nauky – International scientific journal "Internauka". Series: Economic Sciences, vol. 3. Available at: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2023-3-8652 (accessed December 24, 2024)

Semeniuk S. (2012) Rozvytok innovatsiinoho marketynhu na rynku osvitnikh posluh [Development of innovative marketing in the market of educational services]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Herald, vol. 6 (39), pp. 151–158.

Kholodnyi H.O. (2023) Suchasni osoblyvosti ta protyrichchia innovatsiinoho marketynhu [Modern features and contradictions of innovative marketing]. Problemy ekonomiky – Problems of the economy, vol. 2 (56), pp. 190–197. Available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-190_197.pdf (accessed December 24, 2024)

Iarosh-Dmytrenko L. O. (2022) Rol marketynhovoho menedzhmentu v zabezpechenni efektyvnoho upravlinnia proektamy [The role of marketing management in ensuring effective project management]. Ekonomika ta suspilstvo Economy and society, vol. 36. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-23 (accessed December 24, 2024)

Article views: 9
PDF Downloads: 5
Published
2025-04-30
How to Cite
Fisunenko, P., & Anferov, A. (2025). PROSPECTS OF USING INNOVATIVE MARKETING TOOLS FOR DEVELOPMENT PROJECTS. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (23), 228-234. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2025.23.27