FOREIGN EXPERIENCE OF FORMING THE MARKETING CONCEPT OF THE DEVELOPMENT OF URBAN AREAS

  • Sergey Poroskun Sumy National Agrarian University
Keywords: foreign experience, marketing concept, urban areas

Abstract

The study and implementation of foreign experience will make it possible to substantiate the expediency and relevance of the process of development of urban areas and to adapt them to the conditions of Ukraine, taking into account its natural-geographical, cultural, historical and socio-economic features. The application of foreign experience in matters of territorial marketing is an important and necessary aspect in the development of the regions of our country: from the organization of the marketing concept of the development of cities to the solution of the economic efficiency of the state as a whole. At the city level, marketing plays a role not only in market analysis and assessment of demand for products produced in a specific spatial unit, but also in creating a successful investment climate. This is a key tool for increasing the level of competitiveness of territories, which provides increased access to innovative projects, technologies and other innovations. Foreign experience regarding the development of territories determines certain models of state regulation. This diversity suggests that each country chooses the approach that best suits its unique characteristics and population needs. Constant monitoring of the development process of urban territories should contribute to stable development and dynamic increase in the competitiveness of domestic enterprises. However, we should also not forget about the use of traditional methods of promoting the image of urban areas, such as: organization of exhibitions and conferences, fairs and development of advertising through media or information resources. This will help to establish contacts with professionals of industries that prevail in this territory, to expand the partner network. Foreign experience can become an important source of information for strengthening the industry of Ukraine's regions. The success of the strategies of the leading countries for the development of urban areas can be applied locally with certain adaptation: it is necessary to implement global standards of public service and to advertise effectively at the international level.

References

Буднікевич І. М. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика: монографія. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. 645 с.

Калінін О. В. Стимулювання розвитку маркетингової діяльності підприємств України. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності: Збірник наукових праць. Маріуполь : ДВНЗ «ПДТУ», 2017. Вип. 15. С. 54–58.

Князєва Т. В., Колбушкін Ю. П., Петровська С. В., Смерічевський С. Ф., Сібрук В. Л. Міжнародний маркетинг : навчальний посібник / Т.В. Князєва, Міністерство освіти і науки України, Національний авіаційний університет. Київ : НАУ, 2019. 162 с.

Романова Л. В. Методологічні засади формування маркетингу територій: Всеукраїнська науково-практична конференція за міжнародною участю «Сучасні тенденції та суперечності розвитку світової економіки та бізнесу» : збірник матеріалів конференції, м. Київ, 25 січня 2022 р. / ред. кол.: Семенець-Орлова І. А., Каліна І. І., Мазур Ю. В. та ін. Київ : Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2022. 332 с. С. 40–46.

Experience Institute. Event Management. URL: https://expinstitute.com/about (дата звернення: 11.08.2024).

Budnikevich I. М. (2012) Munitsypalʹnyy marketynh: teoriya, metodolohiya, praktyka: monohrafiya [Municipal marketing: theory, methodology, practice: monograph]. Chernivtsi: Chernivetsʹkyy natsionalʹnyy universytet. рр. 645. (in Ukrainian)

Kalinin O. V. (2017) Stymulyuvannya rozvytku marketynhovoyi diyalʹnosti pidpryyemstv Ukrayiny [Stimulating the development of marketing activities of Ukrainian enterprises]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualʹnoyi vlasnosti: Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Mariupolʹ: DVNZ «PDTU». Vol. 15, рр. 54–58. (in Ukrainian)

Kniazieva T. V., Kolbushkin Yu. P., Petrovska S. V., Smerichevskyi S. F., Sibruk V. L. (2019) Mizhnarodnyi marketynh : navchalnyi posibnyk [International marketing: a study guide]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Natsionalnyi aviatsiinyi universytet. Kyiv : NAU, р. 162. (in Ukrainian)

Romanova L. V. (January 25, 2022) Metodolohichni zasady formuvannia marketynhu terytorii [Methodological principles of the formation of marketing territories]: Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia za mizhnarodnoiu uchastiu "Suchasni tendentsii ta superechnosti rozvytku svitovoi ekonomiky ta biznesu": zbirnyk materialiv konferentsii / red. kol.: Semenets-Orlova I. A., Kalina I. I., Mazur Yu. V. ta in. Kyiv: Mizhrehionalna Akademiia upravlinnia personalom, рp. 40–46. (in Ukrainian)

Experience Institute. Event Management. Available at: https://expinstitute.com/about (accessed August 11, 2024).

Article views: 16
PDF Downloads: 8
Published
2024-10-29
How to Cite
Poroskun, S. (2024). FOREIGN EXPERIENCE OF FORMING THE MARKETING CONCEPT OF THE DEVELOPMENT OF URBAN AREAS. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (21), 142-148. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.21.15