INNOVATIVE APPROACHES AND CUTTING-EDGE TECHNOLOGIES IN RETAIL AS A FACTOR IN ACHIEVING COMPETITIVE ADVANTAGES

Keywords: trade, retail sector, marketing, innovative technologies in trade, business-intelligent tools for retail

Abstract

Modern business models and effective sales practices demonstrate a shifting nature, role, and functions of marketing within retail networks. The distinction lies in the fact that marketing has ceased to function solely as a separate functional area of business. Since the criteria for effectiveness have transitioned from production-based to market-based, the concept of marketing has become the foundation for the operation of enterprises whose primary goal is profit generation. This management platform is particularly crucial for firms whose main activity is trade. Changes in consumer profiles, new consumption trends, and heightened competition compel retail networks to implement innovative trading practices in their sales activities. This article substantiates the importance of using innovative approaches from a marketing perspective to strengthen the competitive positions of retailers amidst military threats. The process of retail enterprise operations under the influence of modern trends and the digitization of the economy is examined. The main tools, technologies, and instruments of the marketing mix employed by retail networks to influence consumers to make purchases and build long-term loyalty to the retailer are disclosed. The article emphasizes the advisability of using innovative trade technologies to enhance competitive resilience and increase the competitiveness of enterprises in the market under conditions of armed conflict. The necessity of utilizing business intelligence tools for process optimization, facilitating interaction with retail entities and customers, and improving sales efficiency is highlighted. The article concludes that successful marketing in modern trade demands continuous learning, adaptability, and innovative thinking from specialists. By applying advanced technologies, focusing on the customer, and adhering to ethical principles, marketers can help retailers overcome challenges, strengthen customer loyalty, and achieve long-term success in the dynamic world of retail.

References

Височин І.В. Адаптивний розвиток мережевого ритейлу в умовах євроінтеграції України. Економіка і суспільство. 2023. Випуск № 51. URL: DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-48/ (дата звернення: 10.05.2024).

Михайлова О.В., Шинкар С.М., Пляшешник А.М. Інноваційна діяльність підприємств роздрібної торгівлі в умовах євроінтеграції. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2020. Вип. 1(31). С. 117–125.

Миколайчук І.П., Силкіна Ю.О. Сучасні тренди розвитку мережевого ритейлу в Україні. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2019. Вип. 57.С. 39–46.

Шиндировський І.М. Торговельне підприємництво та особливості його сучасного стану. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2022. № 70. С. 76–82.

Кучер Л.Ю., Русин-Гриник Р.Р., Парасюк О.В. Сутність і види ритейлу як середовища розвитку е-комерції. Ефективна економіка. 2023. № 11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.20. (дата звернення: 05.05.2024).

Боліла С.Ю. Маркетингові аспекти діяльності підприємства сфери ритейлу в сучасних реаліях. Таврійський науковий вісник. 2023. № 16. C. 100–107. URL: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/366/345. (дата звернення: 11.05.2024).

Боліла С.Ю. Маркетингові інструменти створення переваг підприємства сфери ритейлу за умов нестабільного середовища. Таврійський науковий вісник. 2023. № 18. C. 62–73. URL: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/436/406 (дата звернення: 12.05.2024).

Жосан, Г., Хірса, І. Особливості підприємницької діяльності в умовах воєнного стану в Україні. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022. № (14). С. 26–31. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.14.3 (дата звернення: 10.05.2024).

Наумова Т., Кирильєва Л., Лемешко Я. Трансформація ринку мережевого ритейлу України в умовах глобальних криз та війни. Економіка та cуспільство. 2023. № 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-136. (дата звернення: 14.05.2024).

Нові тенденції і виклики: як українські рітейлери адаптуватимуть бізнес у 2023 році. URL: https://www.ucsc.org.ua/novi-tendencziyi-i-vyklyky-yak-ritejlery-adaptuvatymut-biznes-u-2023-roczi/ (дата звернення: 04.05.2024).

Дослідження про основні тренди ритейлу 2023 ЄС та світу. URL: https://ukrlegprom.org/ua/news/doslidzhennya-pro-osnovni-trendy-rytejlu-2023-yes-ta-svitu/(дата звернення: 15.05.2024).

Як інновації впроваджують українські ритейлери під час війни. 2022. URL: https://ua-retail.com/2022/08/yaki-innovaci%D1%97-vprovadzhuyut-ukra%D1%97nski-ritejleri-pid-chas-vijni/ (дата звернення: 24.05.2024).

Лобода, О., & Кириченко, Н. Аналіз бізнес-моделей в цифровій економіці. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. № (15). С. 172–179. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.15.21 (дата звернення: 14.05.2023).

Vysochyn, I. V. (2023) Adaptivniy rozvitok merezhevogo riteylu v umovah EvroIntegratsiyi Ukrayini. [Adaptive development of online retail in the conditions of european integration of Ukraine]. Ekonomika ta suspilʹstvo, vol. 51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-48/ (accessed May 10, 2024). (in Ukrainian)

Mykhaylova O. V., Shynkar S. M., Plyasheshnyk A. M. (2020) Innovatsiyna diyalnist pidpryyemstv rozdribnoyi torhivli v umovakh yevrointehratsiyi [Innovative activity of retail trade enterprises in the conditions of European integration]. Ekonomichna stratehiya i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh. vol. 1(31), pp. 117–125. (in Ukrainian)

Mykolaichuk, I. P. and Silkina, Yu. O. (2019) Suchasni trendy rozvytku merezhevoho ryteilu v Ukraini [Modern trends of network retail development in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. vol. 57, pp. 39–46. (in Ukrainian)

Shindyrovsky, I. M.(2022) Torhovelne pidpryiemnytstvo ta osoblyvosti ioho suchasnoho stanu [Commercial entrepreneurship and features of its current state]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. vol. 70, pp. 76–82. (in Ukrainian)

Kucher, L. Iu., Rusyn-Hrynyk, R. R. and Parasiuk O.V. (2023) Sutnist i vydy ryteilu yak seredovyshcha rozvytku e-komertsii [The essence and types of retail as an environment for the development of e-commerce]. Efektyvna ekonomika, no. 11. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.11.20 (accessed May 5, 2024). (in Ukrainian)

Bolila, S. Yu.(2023) Marketynhovi aspekty diialnosti pidpryiemstva sfery riteilu v suchasnykh realiiakh[Marketing aspects of retail business activity in modern realities]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia Ekonomika, vol. 16, pp. 100–107. Available at: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/366/345 (accessed May 11, 2024). (in Ukrainian)

Bolila, S. Yu. (2023) Marketingovi instrumenti stvorennya perevag pidpriemstva sferi riteylu za umov nestabIlnogo seredovischa [Marketing tools for creating competitive advantages in the retail sector under unstable conditions]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia Ekonomika, vol. 18, pp. 62–73. Available at: http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/436/406 (accessed May 12, 2024). (in Ukrainian)

Zhosan, H. and Khirsa, I. (2022) osoblivosti pidpriemnitskoyi diyalnosti v umovah voennogo stanu v Ukrayini [Features of entrepreneurial activity during martial law in Ukraine]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia Ekonomika, vol. 14, pp. 26–31. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.14.3 (accessed May 10, 2024). (in Ukrainian)

Naumova, T., Kyrylʹyeva, L. and Lemeshko, Y., (2023) Transformatsiya rynku merezhevoho ryteylu Ukrayiny v umovakh hlobalʹnykh kryz ta viyny [Transformation of the network retail market of Ukraine in the conditions of global

crises and war]. Ekonomika ta suspilʹstvo, no. 56. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-136 (accessed May 14, 2024). (in Ukrainian)

Novi tendentsiyi i vyklyky: yak ukrayinski riteylery adaptuvatymut biznes u 2023 rotsi. Available at: https://www.ucsc.org.ua/novi-tendencziyi-i-vyklyky-yak-ritejlery-adaptuvatymut-biznes-u-2023-roczi (accessed May 4, 2024).

Doslidzhennya pro osnovni trendy ryteylu 2023 YES ta svitu. Available at: https://ukrlegprom.org/ua/news/doslidzhennya-pro-osnovni-trendy-rytejlu-2023-yes-ta-svitu/(accessed May 15, 2024).

Yaki innovatsiyi vprovadzhuyut ukrayinski ryteylery pid chas viyny, 25.08.2022. Available at: https://ua-retail.com/2022/08/yaki-innovaci%D1%97-vprovadzhuyut-ukra%D1%97nski-ritejleri-pid-chas-vijni/ (accessed May 24, 2024).

Loboda, O. and Kyrychenko N. (2023) Analiz biznes-modeley v tsifroviy ekonomitsi. [Analysis of business models in the digital economy]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia Ekonomika, vol. 15, pp. 172–179. Available at: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.15.21 (accessed May 14, 2024). (in Ukrainian)

Article views: 24
PDF Downloads: 19
Published
2024-05-31
How to Cite
Bolila, S. (2024). INNOVATIVE APPROACHES AND CUTTING-EDGE TECHNOLOGIES IN RETAIL AS A FACTOR IN ACHIEVING COMPETITIVE ADVANTAGES. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (20), 51-60. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.20.6