STRATEGY OF IMPLEMENTATION OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES AT ENTERPRISES IN THE TOURISM INDUSTRY OF UKRAINE
Abstract
The relevance of the research topic is, first of all, to take into account the current conditions of organization and conduct of the tourism business to analyze the role and importance of information technology for its effective development and promotion strategy in the domestic and international tourism services market. At the analytical level, the time-relevant indicators of further development of the tourism industry in Ukraine are identified, taking into account the intensification of the system of information in the economic activities of travel agencies, their partners and segments of influence on the development of tourism and the diversity and dynamics of consumer market needs, which is the relevance of the scientific research. The purpose of the article is to analyze the system of state regulation and regulatory documents and the practice of their implementation in the tourism industry with a view to determining the strategy for introducing modern information technologies at enterprises in the tourism industry of Ukraine. The object of the study is indicators of strategic planning for the development of the tourism industry in Ukraine, taking into account the system of implementation of modern information technologies at tourism enterprises. The subject of the study is a set of theoretical, methodological and applied aspects of defining the essence and forming a strategy for the introduction of modern information technologies at enterprises in the tourism industry of Ukraine. The methods of observation and comparison, systematization, synthesis and analysis, and statistical methods were used to reveal the topic of the research. The arguments for determining the appropriate indicators for the formation and substantiation of the strategy for the introduction of modern information technologies at enterprises in the tourism industry of Ukraine are generalized. The scientific theoretical and methodological, analytical and applied foundations for the basic aspects of forming a strategy for the introduction of modern information technologies at enterprises in the tourism industry of Ukraine are systematized, taking into account its priority areas and risks of the time. The conclusions of the research and the relevant proposals for the formation and further implementation of the planned measures for the strategic development of the tourism industry in Ukraine may be interesting and useful for tour operators and travel agents, relevant structural units of state authorities, local governments and education.
References
Василига С. Поняття стратегії розвитку підприємства. Економіка та держава. 2020. № 1. С. 121–125.
Власова В.П., Тарновська І.В., Недоля Д.В. Бізнес-стратегія підприємства в умовах турбулентного зовнішнього середовища. Економіка та суспільство. 2022. № 42. С. 121–125.
Горіна Г., Черевата А. Сталий розвиток туризму: стратегічні настанови та практики управління. Торгівля і ринок України. 2023. № 1(53). С. 52–63. URL: http://torgivlya.donnuet.edu.ua
Дунська А.Р., Чорна К.В. Формування сучасної стратегії просування підприємства на міжнародному ринку в умовах цифрової трансформації. Вісник ХНТУ. 2022. № 4(83). С. 89–96. URL: https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/13/12
Коптєва Г., Нащекіна О. Концептуальні положення управління стратегічними змінами на підприємстві. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2023. № 2. С. 73–77. URL: http://es.khpi.edu.ua/article/view/282945
Кудріна О.Ю. Регулювання розвитку ІТ-сфери в Україні як мегатренд інтеграції цифрових технологій і бізнес-процесів. Збірник наукових праць ЧДТУ. Серія: Економічні науки. 2023. Вип. 67. С. 15–23. DOI https://doi.org/10.24025/2306-4420.67.2022.278791
Кучіна С., Долина І. Інструментарій ефективності розробки та реалізації бізнес-стратегій. Вісник НТУ «ХПІ». Економічні науки. 2023. № 3. С. 36–39. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.36
Линник О., Кочетова Т. Роль мікро-, малого і середнього бізнесу у становленні інноваційної моделі економіки України. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2023. № 3. С. 52–56. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.52
Маслак О., Гришко Н., Бала В., Яковенко Я., Зуєв В. Економіка платформ як основа для розробки корпоративної бізнес-стратегії та особливості її реалізації в умовах цифрових трансформацій у бізнес-середовищі. Вісник Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (економічні науки). 2022. № 1. С. 46–51. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2022.1.46
Національна рада з відновлення України від наслідків війни. Аналітична команда Київської Школи Економіки (КШЕ) Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнувань внаслідок військової агресії росії проти України станом на 1 вересня 2022 року. URL: https://kse.ua/wpcontent/uploads/2022/07/NRC_CLEAN_Final_Jul1_Losses-andNeeds-Report.pdf
Офіційний сайт Держкомстату України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
Павлішина Н.М., Харін А.В. Інновації в епоху цифровізації. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2023. № 1(84). С. 179–187. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.1.24
Перспективи розвитку туризму в Україні та світі: управління, технології, моделі: кол. монографія / за ред. проф. Л.Ю. Матвійчук, проф. Ю.М. Барського, доц. М.І Лепкого. Видання восьме. Луцьк : ІВВ ЛНТУ, 2022. 340 с.
Про інноваційну діяльність: Закон України. Документ 40-IV. Редакція від 31.03.2023. Відомості Верховної Ради України. 2002. № 36. Cт. 266. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text
Про електронні комунікації: Закон України від 12.01.2021 р. № 3014. Редакція від 29.07.2023, підстава - 3245-IX. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68059
Про затвердження завдань Національної програми інформатизації на 2022-2024 роки: Постанова Верховної Ради України від 8 липня 2022 року № 2360-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2360-20#Text
Про інформацію: Закон України 2 жовтня 1992 року. № 2657-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48. Ст. 650. Редакція від 27.07.2023, підстава - 3005-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text
Про Концепцію Національної програми інформатизації: Закон України від 4 лютого 1998 року № 75/98-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 27-28. Ст. 182. Редакція від 16.12.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0%B2%D1%80#Text
Про національний проєкт Дія. Бізнес. (n.d.). 2023. URL: https://business.diia.gov.ua/
Про національну програму інформатизації: Закон України від 01.12.2022 р. № 2807-IX. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/TM002768.html
Про туризм: Закон України від 15.09.1995 № 324/95-ВР. Редакція від 01.04.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text
Станкевич І.В., Сакун Г.О., Сакун О.В. Соціально-економічний феномен «великих даних» в стратегії цифрового маркетингу. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2023. № 2(85). С. 236–239. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.2.33
Стратегія розвитку туризму та курортів на період до 2026 року: схвал. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 168-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-р
Туристична діяльність в Україні. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/tyr/tyr_dil/arch_tyr_dil.htm
Худавердієва В.А. Тенденції впровадження цифрових технологій у сферу туризму. Наука і техніка сьогодні. 2022. № 10(10). С. 158–171. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-10(10)-158-171
Kijek M., Angowski M., Skrzypek A. Millennials use of social media in product innovation purchasing processes. Journal of Computer Information Systems. 2020. № 60 (1). Pр. 9–17.
Paliszkiewicz J. Management and Information Technology: New Challenges. Warsaw : Warsaw University of Life Sciences Press, 2020.
Vasylyha S. (2020) Ponyattya stratehiyi rozvytku pidpryyemstva [The concept of enterprise development strategy]. Economy and the state, no. 1, рp. 121–125.
Vlasova V. P., Tarnovsʹka I. V., Nedolya D. V. (2022) Biznes-stratehiya pidpryyemstva v umovakh turbulentnoho zovnishnʹoho seredovyshcha [Business strategy of the enterprise in turbulent external environment]. Economy and society, no 42, рp. 121–125.
Gorina G., Cherevata A. (2023) Porivnialnyi analiz ekonomichnykh pokaznykiv rozvytku turyzmu v Ukraini ta Respublitsi Polshcha [Comparative analysis of economic indicators of tourism development in Ukraine and the Republic of Poland]. Bulletin of DonNUET. no 1(78), рр. 53–60.
Dunska A. R., Chorna K. V. (2022). Formuvannia suchasnoi stratehii prosuvannia pidpryiemstva na mizhnarodnomu rynku v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Formation of a modern strategy for the promotion of the enterprisein the international market in the conditions of digital transformation]. NSU Bulletin, no. 4(83), рр. 89–96. Available at: https://journals.kntu.kherson.ua/index.php/visnyk_kntu/article/view/13/12
Koptieva H. M., Nashchekina O. M. (2023) Kontseptualni polozhennia upravlinnia stratehichnymy zminamy na pidpryiemstvi [A conceptual framework for strategic change management at an enterprise]. Bulletin of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" (economic sciences), no. 2., рр. 73–77. Available at: http://es.khpi.edu.ua/article/view/282945
Kudrina O. Y. (2023) Rehuliuvannia rozvytku IT-sfery v Ukraini yak mehatrend intehratsii tsyfrovykh tekhnolohii i biznes-protsesiv [Regulation of the development of the IT sector in Ukraine as a megatrend of integration of digital technologies and business processes]. Collection of scientific papers of the ChSTU. Series: Economic Sciences, issue 67, рр. 15–23. DOI https://doi.org/10.24025/2306-4420.67.2022.278791.
Kuchina S. E., Dolyna I. V. (2023) Instrumentarii efektyvnosti rozrobky ta realizatsii biznes-stratehii [Toolkit for the efficiency of development and implementation of business-strategies]. Bulletin of NTU "KhPI". Economic sciences. no 3, рр. 36–39. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.3.36
Lynnyk O., Kochetova Т. (2023) Rol mikro-, maloho i serednoho biznesu u stanovlenni innovatsiinoi modeli ekonomiky Ukrainy [The role of micro, small and medium-sized businesses in establishing an innovative model of Ukraine's economy]. Bulletin of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" (economic sciences), no. 3. рр. 52–56. Available at: http://es.khpi.edu.ua/article/view/282953/277936
Maslak O. I., Grishko N. Ye., Bala V. V., Yakovenko Ya. Yu., Zuev V. V. (2022) Ekonomika platform yak osnova dlia rozrobky korporatyvnoi biznes-stratehii ta osoblyvosti yii realizatsii v umovakh tsyfrovykh transformatsii u biznes-seredovyshchi [Zueveconomics of platforms as a basis for developing a corporate business strategy and features of its implementation in the conditions of digital transformations in the business environment]. Bulletin of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" (economic sciences), no. 1, рр. 46–51. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2022.1.46
Natsional'na rada z vidnovlennya Ukrayiny vid naslidkiv viyny. Analitychna komanda Kyyivs'koyi Shkoly Ekonomiky (KShE) Zvit pro pryami zbytky infrastruktury vid ruynuvan' vnaslidok viys'kovoyi ahresiyi rosiyi proty Ukrayiny stanom na 1 veresnya 2022 roku. [Report on direct damage to infrastructure from destruction as a result of Russia's military aggression against Ukraine as of September 1, 2022.]. Available at: https://kse.ua/wptsontent/uploads/2022/07/NRTs_TsLEAN_Final_Jul1_Lossesand-Needs-Report.pdf
Ofitsiinyi sait Derzhkomstatu Ukrainy [Ofitsiinyi sait Derzhkomstatu Ukrainy]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/
Pavlishyna N. M., Kharin A. V. (2023) Innovatsii v epokhu tsyfrovizatsii [Innovations in the era of digitalization]. Bulletin of Kherson National Technical University. no. 1(84), рр. 179–187. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.1.24
Matviychuk L., Barsky Y., Lepkyi M. (Eds.) (2022) Perspektyvy rozvytku turyzmu v Ukraini ta sviti: upravlinnia, tekhnolohii, modeli: kol. monohrafiia. [Prospects for the development of tourism in Ukraine and the world: management, technologies, models: collective monograph]. Lutsk: IPI OF LNTU, 340 р.
Pro innovatsiynu diyal'nist': Zakon Ukrayiny [On innovative activity: Law of Ukraine]. Dokument 40-IV. Redaktsiya vid 31.03.2023. (2002) Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, no. 36, art. 266. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text
Pro elektronni komunikatsii: Zakon Ukrainy [On electronic communications: Law of Ukraine] of 12.01.2021, no. 3014. Version of 29.07.2023, basis-3245-IX. Available at: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68059
Pro zatverdzhennia zavdan Natsionalnoi prohramy informatyzatsii na 2022-2024 roky: Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy [On approval of the tasks of the National Informatization Program for 2022-2024: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine] of July 8, 2022. no. 2360-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2360-20#Text
Pro informatsiiu : Zakon Ukrainy [About information: Law of Ukraine] of October 2, 1992. no. 2657-XII. (1992) Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, no. 48, art. 650. Version of 27.07.2023, basis - 3005-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text
Pro Kontseptsiiu Natsionalnoi prohramy informatyzatsii: Zakon Ukrainy [On the Concept of the National Program of Informatization: Law of Ukraine] of February 4, 1998, no. 75/98-VR. (1998) Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, no. 27-28, art. 182. Edition of 16.12.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0%B2%D1%80#Text
Pro natsionalnyi proiekt Diia. Biznes. [About the national project Diia.Biznes] (n.d.). Retrieved February 16, 2023. Available at: https://business.diia.gov.ua/
Pro natsionalnu prohramu informatyzatsii: Zakon Ukrainy [On the national program of informatization: Law of Ukraine] of December 01, 2022. no. 2807-IX. Available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/TM002768.html
Pro turyzm [On tourism]: Law of Ukraine, no 324/95-VR, September, 15, 1995. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text
Stankevych I. V., Sakun H. O., Sakun O. V. (2023) [Socio-economic phenomenon of “BIG DATA” in digital marketing strategy]. Bulletin of Kherson National Technical University, no 2(85), рр. 236–239. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.2.33
Stratehiia rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku [Strategy for the development of tourism and resorts for the period up to 2026]: Approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine, no 168-r, March, 16, 2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-r
Turystychna diialnist v Ukraini [Tourist activity in Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2019/tyr/tyr_dil/arch_tyr_dil.htm
Khudaverdiyeva V. A. (2022) Tendentsii vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohii u sferu turyzmu [Trends of implementation of digital technologies in the sphere of tourism]. Science and Technology Today, no. 10(10), рр. 158–171. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-10(10)-158-171
Kijek M., Angowski M., Skrzypek A. (2020) Millennials use of social media in product innovation purchasing processes. Journal of Computer Information Systems, no. 60 (1), рp. 9–17.
Paliszkiewicz J. (2020) Management and Information Technology: New Challenges. Warsaw: Warsaw University of Life Sciences Press.