THE UKRAINIAN MARKET HORECA UNDER MARTIAL LAW AND ITS REVITALIZATION
Abstract
Hospitality industry in Ukraine has not managed to recover completely after the shock caused by the global Covid-19 pandemic, when a new trial has appeared – russian war against our country. However, despite the existential crisis, participants of the market HoReCa not only successfully maintain their positions, but also demonstrate extraordinary unity and mutual support. The purpose of the study is to analyze the Ukrainian market HoReCa under martial law and its recovery and innovative development in a post-war period. The article mainly focuses on challenges related to the introduction of martial law in Ukraine and considerable losses of hotel and restaurant business under current conditions. The paper analyzes scientific studies concerning the issues of enterprise activities of the Ukrainian market HoReCa. It examines indexes of the economic entities in the area «Temporary accommodation and organization of meals». The main tendencies in the area of food consumption in HoReCa in Ukraine in 2022 were revealed. The study identifies advantages of enterprises in hospitality industry using digital-technologies. The Ukrainian market HoReCa is competitive enough, therefore it has adapted quickly to turbulent conditions of the current situation. When it comes to comparison with European countries, a place in a domestic restaurant is meant for about thirty people, and in Europe – only for eight people. It shows that hospitality industry in Ukraine is quite developed and affordable. After the war and victory Ukraine will change its tourism status and significance, hero cities will be the focus of attention of both Ukrainians and foreigners. Attitudes of international operators towards hospitality industry in Ukraine will reach a new level which will require attracting investors to invest money in construction of hospitality objects. Taking into consideration complicated economic conditions of the present and the increasing competition in hospitality industry, common methods for running business cannot guarantee a rise in profit volumes anymore, therefore it is necessary to move to a new qualitative level of performing activities and serving customers using digital-technologies. Further revitalization of the market HoReCa in Ukraine will be possible due to support of the global community, investments in Ukraine after the war, introduction of innovations and establishing food chains.
References
Завадинська О., Ніколайко Г. & Огороднік М. Дослідження інноваційних рішень для оновлення існуючих бізнес-моделей і сучасних сервісних технологій у ресторанному бізнесі. Ресторанний і готельний консалтинг. Інноваці. 2022. № 5(2), р. 229–238. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270098овах
Головчук Ю.О., Середницька Л.П. Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій у систему підвищення якості співпраці підприємств зі споживачами. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 411–417. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-4-411-417
Миколайчук І.П., Расулова А.М., Салімон О.М. Підходи до оцінки привабливості та конкурентоспроможності HR-бренду у сфері HoReCa. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2020. № 2(73).
Андренко І. & Шестірко А. Особливості функціонування готельних ланцюгів в Україні. Економіка та суспільство. 2022. № (40). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6
Полотай Б.Я. Жмур-Клименко Б.В. Ресторанний бізнес під час війни. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 7. С. 37–42. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-5
Гузар У.Є., Голод А.П., Паска М.З., Феленчак Ю.Б., Федоришина Л.М. Становлення індустрії гостинності як чинника підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2022. № 3 (44). С. 208–215. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3596
HoReCa (ХОРЕКА): що це таке і як це працює? URL: https://marketer.ua/ua/what-is-horeca-and-how-does-it-work/
Споживання продуктів харчування HoReCa в Україні: від карантинних обмежень до реалій війни. URL: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/potreblenie-produktov-pitaniya-v-horeca-v-ukraine-ot-karantinnyh-ogranichenij-k-realiyam-vojny
Український готельний бізнес працює на 2-3% – дослідження. URL: https://ain.business/2022/10/18/ukrayinskyj-gotelnyj-biznes-praczyuye-na-2-3-doslidzhennya/
Грановська В.Г., Бойко В.О. Функціонування екоготелів в Україні як чинник активізації підприємницької діяльності. Економіка АПК. 2020. № 3. С. 57–65. DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.202003057
Бойко В.О. Глемпінг – новий тренд індустрії гостинності. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2021. № (8). С. 22–28. DOI: https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.8.3
Бойко В.О., Драгота І.П. Глемпінг – ексклюзивний туристичний продукт сьогодення. The I International Science Conference on Multidisciplinary Research (January 19–21, 2021). Berlin, Germany, 2021. P. 208–210.
Boiko V.O. Glamping as a promising niche in tourism and hotel business. Global aspects of national economy development in the conditions of transformational changes. Lviv-Toruń: Liha-Pres, 2021. P. 44–60. DOI https://doi.org/10.36059/978-966-397-239-8-3
Boiko V., Liubynskyi O., Strikha L., Zarakhovskyi O. & Neilenko S. (2021) Development of Culinary Tourism in European Countries. International Journal of Computer Science and Network Security, No. 21(4), p. 167–177. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.4.21
Бойко В. & Далевська Н. (2022) Розвиток туризму після збройних конфліктів у різних країнах світу. Управління змінами та інновації. № (3). С. 5–10. DOI: https://doi.org/10.32782/CMI/2022-3-1
Обсяг продажів збільшився у 3-4 рази? Час масштабувати бізнес. Ось поради, як це зробити. URL: https://mc.today/blogs/obem-prodazh-uvelichilsya-v-3-4-raza-pora-masshtabirovat-biznes-vot-sovety-kak-eto-sdelat/
Кирилов Ю.Є., Грановська В.Г., Крикунова В.М., Жосан Г.В., Бойко В.О. Цифрова економіка. Криптовалюти: навчальний посібник. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 228 с.
Бойко В.О., Осадчий А.А., Бойко Л.О. Соціальні мережі - перспективний напрям просування бізнесу у підприємницькій діяльності. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2021. № 2 (77). С. 178–185
Zavadynska O., Nikolaiko H. & Ohorodnik M. (2022) Doslidzhennia innovatsiinykh rishen dlia onovlennia isnuiuchykh biznes-modelei i suchasnykh servisnykh tekhnolohii u restorannomu biznesi [Research on innovative solutions to renovate the existing business models and modern service tech¬nologies in restaurant business]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsi, no. 5(2), p. 229–238. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.2.2022.270098
Holovchuk Yu.O., Serednytska L.P. (2020) Intehratsiia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u systemu pidvyshchennia yakosti spivpratsi pidpryiemstv zi spozhyvachamy [Integration of informational-communicational technologies in the system of increasing qual¬ity of collaboration between enterprises and consumers]. Biznes Inform, no. 4, рр. 411–417. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-4-411-417
Mykolaichuk I.P., Rasulova A.M., Salimon O.M. (2020) Pidkhody do otsinky pryvablyvosti ta konkurentospromozhnosti HR-brendu u sferi HoReCa [Approaches to evaluation of attractiveness and competitiveness of HR-brand in the area HoReCa]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, no. 2(73).
Andrenko I. & Shestirko A. (2022) Osoblyvosti funktsionuvannia hotelnykh lantsiuhiv v Ukraini [Specificity of functioning of hotel chains in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6
Polotai B.Ia. Zhmur-Klymenko B.V. (2022) Restorannyi biznes pid chas viiny [Restaurant business during the war]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, no. 7, рp. 37–42. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-5
Huzar U.Ie., Holod A.P., Paska M.Z., Felenchak Yu.B., Fedoryshyna L.M. (2022) Stanovlen¬nia industrii hostynnosti yak chynnyka pidvyshchennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky. [Hospitality industry development as a factor of increasing competitiveness of the na¬tional economy]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky, no. 3 (44), рp. 208–215. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3596
HoReCa (HOREKA): shcho tse take i yak tse pratsiuie? [HoReCa (HOREKA): what is it and how does it work?]. Available at: https://marketer.ua/ua/what-is-horeca-and-how-does-it-work/
Spozhyvannia produktiv kharchuvannia HoReCa v Ukraini: vid karantynnykh obmezhen do realii viiny [Consumption of food products of HoReCa in Ukraine: from quarantine restrictions to the war reality]. Available at: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/potreblenie-produktov-pitaniya-v-horeca-v-ukraine-ot-karantinnyh-ogranichenij-k-realiyam-vojny
Ukrainskyi hotelnyi biznes pratsiuie na 2-3% – doslidzhennia [Ukrainian hotel business works to 2-3% – research]. Available at: https://ain.business/2022/10/18/ukrayinskyj-gotelnyj-bi¬znes-praczyuye-na-2-3-doslidzhennya/
Hranovska V.H., Boiko V.O. (2020) Funktsionuvannia ekohoteliv v Ukraini yak chynnyk ak¬tyvizatsii pidpryiemnytskoi diialnosti [Functioning of eco-hotels in Ukraine as a factor of activization of entrepreneurial activity]. Ekonomika APK, no. 3, рp. 57–65. DOI: https://doi.org/10.32317/2221- 1055.202003057
Boiko V.O. (2021) Glemping – novyi trend industrii hostynnosti. [Glamping as a new trend in hospitality industry]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika, no. 8, рp. 22–28. DOI: https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.8.3
Boiko V.O., Drahota I.P. (January 19-21, 2021) Glemping – ekskliuzyvnyi turystychnyi produkt sohodennia. [Glamping is an exclusive tourism product of the present]. The I International Science Conference on Multidisciplinary Research. Berlin, Germany, рр. 208–210.
Boiko V.O. (2021) Glamping as a promising niche in tourism and hotel business. Global as¬pects of national economy development in the conditions of transformational changes. Lviv-Toruń: Liha-Pres, рр. 44–60. DOI https://doi.org/10.36059/978-966-397-239-8-3
Boiko V., Liubynskyi O., Strikha L., Zarakhovskyi O. & Neilenko S. (2021) Development of Culinary Tourism in European Countries. International Journal of Computer Science and Network Security, no. 21(4), рp. 167–177. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.4.21
Boiko V. & Dalevska N. (2022) Rozvytok turyzmu pislia zbroinykh konfliktiv u riznykh krain¬akh svitu [Tourism development after violent conflicts in different contries of the world]. Upravlinnia zminamy ta innovatsii, no. 3, рp. 5–10. DOI: https://doi.org/10.32782/CMI/2022-3-1
Obsiah prodazhiv zbilshyvsia u 3-4 razy? Chas masshtabuvaty biznes. Os porady, yak tse zrobyty [Has sales volume increased 3-4 times? It is time to zoom business. There is advice on how to do it]. Available at: https://mc.today/blogs/obem-prodazh-uvelichilsya-v-3-4-raza-pora-masshtabiro¬vat-biznes-vot-sovety-kak-eto-sdelat/
Kyrylov Yu.Ie., Hranovska V.H., Krykunova V.M., Zhosan H.V., Boiko V.O. (2020) Tsyfro¬va ekonomika. Kryptovaliuty [Digital economics. Cryptocurrencies]: navchalnyi posibnyk. Kherson: OLDI-PLIuS, 228 p.
Boiko V.O., Osadchyi A.A., Boiko L.O. (2021) Sotsialni merezhi – perspektyvnyi napriam prosuvannia biznesu u pidpryiemnytskii diialnosti [Social networksas a promising trend inbusiness promotion of entrepreneurial activity]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho univer¬sytetu, no. 2 (77), рp. 178–185.