THEORETICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF SCIENTIFIC HYPOTHESES IN MARKETING

Keywords: science, marketing, research, hypothesis, business

Abstract

A mandatory step in the research process is the development of a hypothesis, which creates an important prerequisite for further research. The formulation of the research problem builds a preliminary explanation. Hypothesis testing sounds scientific and may seem complicated, but it can really help improve a company’s performance and get the most leads and profits. The most common mistake is to start development without testing the key hypotheses underlying the new product. The purpose of the study is to substantiate the rules of formulation of hypotheses, to determine the algorithm for scientific hypotheses and their testing in marketing activities, which will provide an opportunity to implement the problem goal in further research. The article considers a theoretical approach to the formation of scientific hypotheses that can be used in marketing research in the context of the general methodology of this process. The differences of the hypothesis from the theory are indicated, the basic requirements to the hypothesis are described, the structured approach to the marketing hypothesis is recommended, the example of marketing hypotheses on which success of a new product depends is given, and certain rules of hypothesis formulation are specified. The reliability of the experiment and its results are based on the development of a reliable hypothesis that is tested, and has many advantages, it makes you think intensively and specifically about the results of the study. Thus, it allows us to understand the meaning of the question and the various variables involved in the study. In addition, it helps to make accurate predictions based on previous research. Every business has its risks, but for any of them, the most important thing is whether potential consumers will accept value proposals based on an understanding of their needs, problems and benefits. Thus, the key action that can reduce the risk of business project failure is to better learn and understand what is really important and needed by consumers. To ensure stable and effective work in the marketing field, it is necessary to conduct research. The potential for marketing improvement depends on the formation of hypotheses. This is an extremely important task, as it will strengthen the position of the business and increase its competitiveness.

References

Котлер Ф. Нові маркетингові технології. Методологія створення геніальних ідей / пер. з англ., ред. Т.Р. Таор. Санкт-Петербург : Видавничий дім «Нева», 2004. 192 с.

Колесников О.В. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. 2-ге вид., випр. і доп. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 144 с.

Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. Київ : Видавничий дім «Слово», 2004. 240 с.

Єщенко В.О., Копитко П.Г., Костогриз П.В., Опришко В.П. Основи наукових досліджень в агрономії : підручник. Вінниця : ПП «ТД «Едельвейс і К»», 2014. 332 с.

Гончарук Т.В. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. Тернопіль, 2014. 272 с.

Куліш Т.В. Маркетингові дослідження як основа прийняття управлінських рішень. Формування ринкової економіки. 2011. Ч. 2. С. 142–149.

Окладндер М.А., Окландер Т.О., Яшкіна О.І. Тенденції маркетингових досліджень: онлайн-панелі та онлайн-спільноти. Маркетинг та управління інноваціями. 2018. № 1. С. 118–129.

Лилик І.В. Маркетингові дослідження в Україні через призму світових тенденцій. Маркетинг в Україні. 2016. № 5 (98). С. 4–15.

Красовська О.Ю. Алгоритм процесу маркетингового дослідження. Агросвіт. 2018. № 21. С. 34–39.

Поппер К. Британський філософ. URL: https://www.britannica.com/biography/Karl-Popper (дата звернення: 04.08.2021).

Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень : навчальний посібник для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 352 с.

Ковальчук В.В., Моїсеєв Л.М. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. 3-тє вид., перероб. і доп. Київ : ВД «Професіонал», 2005. 240 с.

Поліхун Н.І. Як стати дослідником. 2-ге вид., доп. Київ : ТОВ «Праймдрук», 2012. 224 с.

Kotler F. (2004) Novi marketynhovi tekhnolohii. Metodolohiia stvorennia henialnykh idei [New marketing technologies. Methodology for creating brilliant ideas]. Saint-Petersburg: Neva House. (in Ukrainian)

Kolesnykov O.V. (2011) Osnovy naukovykh doslidzhen [Basics of the scientific research]. Kyiv: Center for Educational Literature. (in Ukrainian)

Tsekhmistrova H.S. (2004) Osnovy naukovykh doslidzhen [Fundamentals of scientific research]. Kyiv: Slovo Publishing House. (in Ukrainian)

Yeshchenko V.O., Kopytko P.H., Kostohryz P.V., Opryshko V.P. (2014) Osnovy naukovykh doslidzhen v ahronomii [Fundamentals of scientific research in agronomy]. Vinnytsia: PE “Edelweiss and K”. (in Ukrainian)

Honcharuk T.V. (2014) Osnovy naukovykh doslidzhen [Fundamentals of scientific research]. Ternopil. (in Ukrainian)

Kulish T.V. (2011) Marketynhovi doslidzhennia yak osnova pryiniattia upravlinskykh rishen [Marketing research as a basis for management decisions]. Formation of a market economy, vol. 2, pp. 142–149.

Okladnder M.A., Oklander T.O., Yashkina O.I. (2018) Tendentsii marketynhovykh doslidzhen: onlain-paneli ta onlain-spilnoty [Marketing research trends: online dashboards and online communities]. Marketing and innovation management, vol. 1, pp. 118–129.

Lylyk I.V. (2016) Marketynhovi doslidzhennia v Ukraini cherez pryzmu svitovykh tendentsii [Marketing research in Ukraine through the prism of global trends]. Marketing in Ukraine, vol. 5 (98), pp. 4–15.

Krasovska O.Yu. (2018) Alhorytm protsesu marketynhovoho doslidzhennia [Algorithm of the marketing research process]. Agrosvit, vol. 21, pp. 34–39.

Karl Popper. Brytanskyi filosof. Available at: https://www.britannica.com/biography/Karl-Popper (accessed 04 August 2021).

Konverskyi A.I. (2010) Osnovy metodolohii ta orhanizatsii naukovykh doslidzhen [Fundamentals of methodology and organization of scientific research. Kyiv: Center for Educational Literature. (in Ukrainian)

Kovalchuk V.V., Moiseiev L.M. (2005) Osnovy naukovykh doslidzhen [Fundamentals of scientific research]. Kyiv: VD “Professional”. (in Ukrainian)

Polikhun N.I. (2012) Yak staty doslidnykom [How to become a researcher]. Kyiv: LLC “Prime Print”. (in Ukrainian)

Article views: 344
PDF Downloads: 228
Published
2021-08-31
How to Cite
Penkova, O., Korman, I., & Semenda, O. (2021). THEORETICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF SCIENTIFIC HYPOTHESES IN MARKETING. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (8), 42-48. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.8.6
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT