THEORETICAL APPROACHES TO THE FORMATION OF COMPETITIVENESS STRATEGIES OF AGRICULTURAL ENTERPRISES
Abstract
The efficiency of economic activity of enterprises in the agricultural sector depends on how economically justified they are developing their own system of strategies that are most competitive and relevant in a market environment. The strategy determines how the enterprise will function and develop, as well as what entrepreneurial, competitive and functional measures and actions will be taken in order for it to achieve the desired state. The introduction of strategies will allow the enterprise to take a stable position in the market and will contribute to the competitive development of the entire agro-industrial complex of the country. The purpose of the article is to study the theoretical issues of the formation and classification of strategies of agricultural enterprises as an effective tool for ensuring their competitiveness. The article presents the theoretical approaches of domestic and foreign scientists regarding the definition of the concept of "strategy". But, since agricultural enterprises operate in a certain competitive environment, which significantly affects their activities, further study requires the formation and implementation of strategies in the agricultural sector. Taking into account the goals, resource potential, financial condition of the enterprise, internal and external environments of functioning, a classification of strategies of agricultural enterprises has been developed, the types of strategies have been considered and systematized. The approaches to the formation and implementation of corporate, competitive, functional and operational strategies are presented, their classification is given and the features of the application of each type of strategy at the enterprises of the agricultural sector are determined. The approaches of scientists to the definition of the concept of "competitive strategy" are given, the types of competitive strategies of agricultural enterprises by classification criteria are presented. The conditions and factors influencing the formation of competitive strategies are determined. The advantages that agricultural enterprises will achieve with the right choice of competitive strategies are determined. A significant number of strategic alternatives have been identified that need to be adapted to the development conditions of a particular agricultural enterprise. The proposed system of strategies for agricultural enterprises makes it possible to choose strategies for a particular enterprise and guarantee the achievement and maintenance of a high level of competitiveness in the long term.
References
Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика. Москва : Центр экономики и маркетинга, 2001. 270 с.
Ансофф И. Стратегическое управление / под ред. Л.И. Евенко. Москва : Экономика, 1989. 519 с.
Аранчій В.І., Зоря С.П., Лантух А.О. Теоретичні аспекти формування конкурентних стратегій аграрних підприємств. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2012. № 5. Т. 2. С. 3–7.
Балабанова Л.В., Холод В.В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств : навчальний посібник. Київ : Професіонал, 2006. 448 с.
Бєляєва С.В. Процесний підхід як основа операційної стратегії. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. Т. 1. № 3. С. 19–22.
Голік В.В. Стратегічний набір як ефективний інструмент забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 2(164). С. 15–24.
Голік В.В. Стратегії сільськогосподарських підприємств. Вісник ОНУ ім. Мечникова. 2014. Т. 19. Вип. 3/2. С. 54–60.
Гречкосій В.В., Нікіфорова О.А. Розробка функціональної стратегії на сільськогосподарських підприємствах. Агросвіт. 2014. № 2. С. 64–67.
Іванов Ю.Б. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства : монографія / за заг. ред. Ю.Б. Іванова. Харків : ІНЖЕК, 2006. 383 с.
Карлоф Б. Деловая стратегия: концепция, содержание, символы. Москва : Экономика, 2007. 248 с.
Кирилов Ю.Є. Концептуальні засади конкурентоспроможного розвитку аграрного сектору економіки України в умовах глобалізації : монографія. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2015. 420 с.
Ковтун О.І. Стратегія підприємства. Львів : Новий Світ, 2006. 388 с.
Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми : монографія. Київ : КНЕУ, 2002. 245 с.
Немцов В.Д., Довгань Л.Є. Стратегічний менеджмент. Київ : ЕКСОД, 2001. 559 с.
Портер М.Э. Конкуренция / пер. с англ. Москва : Вильямс, 2005. 608 с.
Ратушняк О.Г. Операційний менеджмент. Ч. 1 : навчальний посібник. Вінниця, 2015. 99 с.
Саєнко М.Г. Стратегія підприємства : підручник. Тернопіль : Економічна думка, 2006. 390 с.
Фатхутдинов Р.А. Стратегический менеджмент: учебник. Москва : Дело, 2001. 448 c.
Фіщук Б.П. Конкурентні стратегії підприємства в умовах мінливого ринкового середовища. Збірник наукових праць ВНАУ. 2012. № 4(70). Т. 2. С. 206–211.
Хмиль Т.М., Василик С.К., Шишмарева Л.О. Стратегический менеджмент : учебное пособие. Харьков : ИНЖЭК, 2004. 136 с.
Шершньова З.Є. Стратегічне управління : підручник ; 2-е вид., перероб. і доп. Київ : КНЕУ, 2004. 700 с.
Azoev G.L. (2001) Konkurencziya: analiz, strategiya i praktika [Competition: Analysis, Strategy and Practice]. Moscow: Czentr ekonomiki i marketinga. (in Russian)
Ansoff I. (1989) Strategicheskoe upravlenie [Strategic Management]. Moscow: Ekonomika. (in Russian)
Aranchii V.I., Zoria S.P., Lantukh A.O. (2012) Teoretychni aspekty formuvannia konkurentnykh stratehii ahrarnykh pidpryiemstv [Teoretical aspects of the formation of competitive strategies of agricultural enterprises]. Naukovi pratsi Poltavskoi derzhavnoi ahrarnoi akademii, no. 5, part 2, pp. 3-7.
Balabanova L.V., Kholod V.V. (2006) Stratehichne marketynhove upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv [Strategic marketing management of enterprise competitiveness]. Kyiv: VD «Profesional». (in Ukrainian)
Bieliaieva S.V. (2009) Protsesnyi pidkhid yak osnova operatsiinoi stratehii [Process approach as the basis of operational strategy]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 3, part 1, pp. 19 – 22.
Holik V.V. (2015) Stratehichnyi nabir yak efektyvnyi instrument zabezpechennia konkurentospromozhnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv [Strategic recruitment as an effective tool for ensuring the competitiveness of agricultural enterprises]. Aktualni problemy ekonomiky, no. 2 (164), pp. 15 – 24.
Holik V.V. (2014) Stratehii silskohospodarskykh pidpryiemstv [Strategies of agricultural enterprises]. Visnyk ONU im. Mechnykova, part. 19, vol. 3/2, pp. 54 – 60.
Hrechkosii V.V., Nikiforova O.A. (2014) Rozrobka funktsionalnoi stratehii na silskohospodarskykh pidpryiemstvakh [Development of a functional strategy for agricultural enterprises]. Ahrosvit, no. 2, pp. 64 – 67.
Ivanov Yu.B. (2006) Teoretychni osnovy konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Theoretical foundations of competitive strategy of the enterprise]. Kharkiv: INZhEK. (in Ukrainian)
Karlof B. (2007) Delovaya strategiya: konczepcziya, soderzhanie, simvoly [Business strategy: concept, content, symbols]. Moscow: Ekonomika. (in Russian)
Yu. Ye. Kyrylov (2015) Kontseptualni zasady konkurentospromozhnoho rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky Ukrainy v umovakh hlobalizatsii [Conceptual foundations of competitive development of agrarian sector of economy of Ukraine in the conditions of globalizatio]. Kherson: OLDI-PLIUS. (in Ukrainian)
Kovtun O. I. (2006) Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy]. Lviv: Novyi Svit. (in Ukrainian)
Kudenko N.V. (2002) Marketynhovi stratehii firmy [Marketing strategies of the firm]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)
Nemtsov V. D. (2001) Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. Kyiv: TOV UVPK EKSOD. (in Ukrainian)
Porter Majkl (2005) Konkurencziya [Competition]. Moscow: Vilyams. (in Russian)
Ratushniak O.H. (2015) Operatsiinyi menedzhment [Operational management]. Vinnytsia. (in Ukrainian)
Saienko M.H. (2006) Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy]. Ternopil: Ekonomichna dumka. (in Ukrainian)
Fatkhutdinov R.A. (2001) Strategicheskij menedzhment [Strategic management]. Moscow: Delo. (in Russian)
Fishchuk B.P. (2012) Konkurentni strategii pidpryiemstva v umovakh minlyvogo rynkovogo seredovyshcha [Competitive strategies of the enterprise in the conditions of the changing market environment]. Zbirnyk naukovykh prats VNAU, no. 4(70), part 2, pp. 206 – 211.
Khmil T.M., Vasilik S.K., Shishmareva L.O. (2004) Strategicheskij menedzhment [Strategic management]. Kharkov: INZHEK. (in Russian)
Shershnova Z. Ie. (2004) Strategichne upravlinnia [Strategic management]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)