MAIN DIRECTIONS OF OPTIMIZATION AND IMPROVEMENT OF REMOTE BANKING SERVICE

  • Inna Viadrova Karzinsky Banking Institute of V.N. Karazin Kharkiv National University
  • Valeriia Yermolaieva Karzinsky Banking Institute of V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: Internet banking, remote banking, electronic banking, banking services

Abstract

The article examines the problems of providing services to customers that the bank performs in the mode of remote access. The advantages, possible directions of optimization and improvement of remote banking at the present stage. Today the range of banking services and services is constantly expanding. This is because banks are constantly trying to improve the quality of customer service. An important component of the strategy for the development of financial institutions in Ukraine is the development and implementation of high-quality high-tech remote services in order to dynamically develop the market for banking products and build high-quality economic relations that arise between banking institutions and their clients in the process of implementing remote banking. Today, the banking industry should develop synchronously with the development of information and digital technologies, Internet services and society as a whole, which determines the relevance of the topic and the expediency of conducting research to develop this issue. The main trends in the development of RBS in Ukraine in the coming years are a constant increase in the number of Internet banking users, an increase in the intensity of the use of such services and the demand for additional integrated functions, such as Internet trading, the ability to maintain multiple accounts in one electronic banking system, even accounts of various banks Promising directions for the development of Internet banking is the reduction of risks that are possible with remote customer service channels and the introduction of new technologies that are widely used in the leading countries of the world, namely: trading on stock exchanges; all possible transactions with accounts; buying or selling currency; deposit insurance; obtaining loans. Investments in the development of digital banking services of electronic banking are more effective than the opening of new branches and branches of the bank, because due to innovative services they attract the largest number of customers today, which will bring profit in the future. Ukraine has a huge potential for the development of remote banking services.

References

Кучанський О.Ю. Перспективи розвитку в Україні систем дистанційного банківського обслуговування клієнтів. Управління розвитком складних систем. 2015. № 23(1). С. 115–119.

Грачева М.В. Электронные банковские услуги: особенности управления рисками. Банковские технологии. 2002. № 6. С. 20–29.

Єсіна О.Г. Інтернет-банкінг в Україні: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. № 1(48). С. 209–213.

Трансформація банківських продуктів і послуг у сучасних умовах / А.В. Жаворонок та ін. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2019. № 2(18). С. 202–213.

Онищенко Ю.І., Дем’яновська Д.О. Оцінка стану дистанційного обслуговування клієнтів в банках України. Приазовський економічний вісник. 2017. № 2(02). С. 141–145.

Інформаційний Інтернет-портал Міністерства фінансів України. URL: https://minfin.com.ua/ (дата звернення: 19.12.2020).

Голюк В.Я., Драпалюк Т.А. Інтернет-банкінг та особливості його використання в Україні. Київ : НТУ КПІ ім. І. Сікорського, 2018. С. 1–7.

Стороженко О.О., Єлисєєва О.К. Переваги та недоліки використання дистанційного банківського обслуговування в банківському секторі України. Бізнес Інформ. 2018. № 12. С. 347–351.

Тавасиев А.М. Банковское дело : в 2-х ч. Ч. 1. Общие вопросы банковской деятельности : учебник для академического бакалавриата ; 2-е изд., перераб. и доп. Москва : Юрайт, 2019. С. 186.

Чуб О. Розвиток Інтернет-банкінгу в глобальному середовищі. Вісник Української академії банківської справи. 2009. № 1. С. 67–70.

Файдула М. Дистанційне обслуговування клієнтів банків та його розвиток в Україні. Банківська система України: стабілізація та драйвери зростання : зб. тез доп. Всеукр. наук. Інтернет-конф. Тернопіль, 2017. С. 194–196.

Національний банк України. 2020. URL: http://www.bank.gov.ua (дата звернення: 19.12.2020).

50 провідних банків України. 2020. URL: https://banksrating.com.ua/ (дата звернення: 20.12.2020).

World Retail Banking Report. 2019. URL: http://www.wrbr11.com/ pdf/ wrbr11_etude.pdf (дата звернення: 22.12.2020).

Kuchansky A., Mazurak V. (2015) Perspektyvy rozvytku v Ukraini system dystantsiinoho bankivskoho obsluhovuvannia kliientiv [Prospects for the development of the remote banking systems in Ukraine]. Management of Development of Complex Systems, vol. 23, no. 1, pp. 115-119.

Grachova M.V. (2002) Elektronni bankivski posluhy: osoblyvosti upravlinnia ryzykamy [Electronic banking services: features of risk management]. Banking technologies, vol. 6, pp. 20-29.

Yesina O.G. (2013) Internet-bankinh v Ukraini: suchasnyi stan, problemy ta perspektyvy rozvytku [Internet banking in Ukraine: current status, problems and prospects]. Bulletin of socio-economic research, vol. 1, no. 48, pp. 209–213.

Zhavoronok A., Fedyshyn M., Kovalchuk N. (2019) Transformatsiia bankivskykh produktiv i posluh u suchasnykh umovakh [Transformation of banking products and services in modern conditions]. Problems and prospects of economics and management, vol. 2, no. 18, pp. 202-213.

Onishchenko Y.I., Demyanovska D.O. (2017) Otsinka stanu dystantsiinoho obsluhovuvannia kliientiv v bankakh Ukrainy [Estimation of a condition of remote service of clients in banks of Ukraine]. Priazovsky Economic Bulletin, vol. 2, no. 02, pp. 141-145.

Informatsiinyi Internet-portal Ministerstva finansiv Ukrainy. Available at: https://minfin.com.ua/ (accessed 19 December 2020).

Golyuk V.Y. (2018) Internet-bankinh ta osoblyvosti yoho vykorystannia v Ukraini [Internet banking and features of its use in Ukraine]. Kyiv: NTU KPI named after I. Sikorsky. (in Ukrainian)

Storozhenko O.O., Yeliseyeva O.K. (2018) Perevahy ta nedoliky vykorystannia dystantsiinoho bankivskoho obsluhovuvannia v bankivskomu sektori Ukrainy [Advantages and disadvantages of using remote banking services in the banking sector of Ukraine]. BusinessInform, vol. 12, pp. 347-351.

Tavasiev A.M. (2019) Zahalni pytannia bankivskoi diialnosti [General issues of banking]. Moscow: Yurayt Publishing House. (in Ukrainian)

Chub O.O. (2009) Rozvytok Internet-bankinhu v hlobalnomu seredovyshchi [The development of Internet banking in the global environment]. Bulletin of the Ukrainian Academy of Banking, vol. 1, no. 26, pp. 62-67.

Fidula M. (2017) Dystantsiine obsluhovuvannia kliientiv bankiv ta yoho rozvytok v Ukraini [Remote Bank Customer Service and its Development in Ukraine]. Banking System of Ukraine: Stabilization and Growth Drivers: Materials All-Ukrainian. Sciences. Internet Conf, Ternopil: Vector. pp. 194-196.

50 providnykh bankiv Ukrainy (2020). Porivnialna kharakterystyka taryfiv za posluhy, zdiisnenni dystantsiinymy kanalamy [Equivalent characteristics of tariffs for services provided by remote channels], 50 providnykh bankiv Ukrainy. Available at: https://banksrating.com.ua/ (accessed 20 December 2020).

National Bank of Ukraine (2020) Economica [Economy], Kyiv: National Bank of Ukraine. Available at: http://www.bank.gov.ua (accessed 19 December 2020).

World Retail Banking Report. 2019. Available at: http://www.wrbr11.com/ pdf/ wrbr11_etude.pdf (accessed 22 December 2020).

Article views: 1245
PDF Downloads: 551
Published
2021-02-26
How to Cite
Viadrova, I., & Yermolaieva, V. (2021). MAIN DIRECTIONS OF OPTIMIZATION AND IMPROVEMENT OF REMOTE BANKING SERVICE. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (5), 97-103. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.5.12
Section
MONEY, FINANCES AND CREDIT