IMPROVEMENT OF FINANCIAL DECENTRALIZATION OF LOCAL GOVERNMENT

Keywords: decentralization, territorial community, local government reform, local budgets, local taxes, financial decentralization

Abstract

The article examines the reformation process through the prism of local government finance in Ukraine. The purpose of the article is to explore the directions of improving the financial decentralization of local self-government in modern conditions. A special place in these processes is given to the financial system of the country, where the financial resources of the country are formed, distributed and used. The financial system develops according to its rules developed over millennia, and its functioning is regulated by laws and various regulations. The main priorities of the financial system of Ukraine on socio-economic processes in society are to provide all subjects of financial relations with sufficient financial resources they need to fully perform their functions and tasks, ensure economic power, overcome poverty, improve welfare, and reduce unemployment. Economics considers the financial mechanism as a means of implementing the principles of financial policy of the state in all parts of the financial system through specific forms, methods, levers and tools. Features of the functioning of these components of the financial mechanism depend on the organization of financial relations in each link of the financial system. Approaches to the essence and features of the functioning of the financial system are disclosed. The need for decentralization, in particular financial, is not in doubt, since only citizens can effectively manage public resources. The main advantage of decentralization is the participation of citizens in solving local problems by creating united territorial communities, starting with the formation of local government, empowering it, adopting a plan for the strategic development of society and exercising control over the actions of the government, in accordance with the strategic plan. Financial decentralization and self-sufficiency of the budgets of territorial communities is a defining prerequisite for the dynamic development of the national economy. Therefore, financial decentralization in Ukraine should be aimed at replenishing local budgets, the costs of which should be aimed at solving local problems.

References

Бюджетний кодекс України : Кодекс України ; Закон, Кодекс від 8 липня 2010 року № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 01.11.2020).

Дем’янишин В., Лободіна З. Розвиток фінансового механізму в умовах реформування фінансової системи України. Формування ринкової економіки в Україні. 2020. Вип. 43. С. 59–80.

Кнейслер О., Спасів Н., Кізима Т. Фінанси об’єднаних територіальних громад у фінансовій системі України. Світ фінансів. 2020. № 1 (62). С. 8–19.

Малахов М. Моніторинг місцевих податків і зборів до місцевих бюджетів України. Сучасний стан та перспективи розвитку фінансової системи України : збірник наукових праць ІХ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Вінниця : Редакційно-видавничий відділ ВТЕІ КНТЕУ, 2020. С. 142–148.

Матвієнко Є. Формування місцевих бюджетів як фінансової бази місцевого самоврядування. Науково-практичне забезпечення надання публічних послуг в умовах децентралізації : збірник матеріалів доповідей та тез ІІІ Всеукраїнської інтернет-конференції, Київ, 15 квітня 2020 року / заг. ред. Р. Войтович, П. Ворона. Київ : ТОВ Видавничий дім «АртЕк», 2020. С. 163–165.

Моргун В. Удосконалення фінансової основи місцевого самоврядування в контексті децентралізації, реалізації бюджетної та податкової політики держави. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ. 2020. Т. 19. № 1. С. 25–32.

Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України ; Стратегія від 8 лютого 2017 року № 142-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-р#Text (дата звернення: 01.11.2020).

Степанюк А. Роль фінансової децентралізації в управлінні системою фінансів місцевого самоврядування. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 3. С. 83–87.

Kyrylov Y., Yarovoy V. State regulation and support of tourism services in the rural regions in accordance with European requirements. Baltic Journal of Economic Studies. 2018. V. 4 No. 4. P. 188–193.

Потравка Л. Синергетична парадигма публічного управління. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. № 22. URL: http://global-national.in.ua/issueve-22-2018 (дата звернення: 01.11.2020).

Долгальова О. The scientific basis for the sustainable development of regional economy. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2018. Вип. 1 (24). С. 353–360.

Biudzhetnyj kodeks Ukrainy : Kodeks Ukrainy; [Budget Code of Ukraine: Code of Ukraine] Zakon, Kodeks vid 08.07.2010 № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (accessed 01 November 2020).

Dem’ianyshyn V., Lobodina Z. (2020) Rozvytok finansovoho mekhanizmu v umovakh reformuvannia finansovoi systemy Ukrainy [Development of the financial mechanism in the minds of the reform of the financial system of Ukraine]. Formuvannia rynkovoi ekonomiky v Ukraini. vol. 43, pp. 59–80.

Knejsler O., Spasiv N., Kizyma T. (2020) Finansy ob’iednanykh terytorial’nykh hromad u finansovij systemi Ukrainy [Finance about the same territorial communities at the financial system of Ukraine]. Svit finansiv. no. 1 (62), pp.8–19.

Malakhov M. (2020) Monitorynh mistsevykh podatkiv i zboriv do mistsevykh biudzhetiv Ukrainy [Monitoring of monthly taxes and payments to the budget of Ukraine]. Suchasnyj stan ta perspektyvy rozvytku finansovoi systemy Ukrainy: zbirnyk naukovykh prats’ IX Vseukrains’koi naukovo-praktychnoi Internet- konferentsii. Vinnytsia: Redaktsijno-vydavnychyj viddil VTEI KNTEU. pp. 142–148.

Matviienko Ye. (2020) Formuvannia mistsevykh biudzhetiv iak finansovoi bazy mistsevoho samovriaduvannia [Formation of mice budgets as a financial basis of mice samovryvannya]. Proceedings of the III Vseukrainska internetkonferentsiya, (Ukraine, Kyiv, 15 April,2020) (eds. Vojtovych R., Vorony P.), Kyiv: TOV Vydavnychyj dim “ArtEk”, pp. 163–165.

Morhun V. (2020) Udoskonalennia finansovoi osnovy mistsevoho samovriaduvannia v konteksti detsentralizatsii, realizatsii biudzhetnoi ta podatkovoi polityky derzhavy [Adequate financial basis of micro-self-production in the context of decentralization, implementation of the budgetary and tax policy of the state]. Yurydychnyj chasopys Natsional’noi akademii vnutrishnikh sprav. vol. 19, no. 1, pp. 25–32.

Pro skhvalennia Stratehii reformuvannia systemy upravlinnia derzhavnymy finansamy na 2017–2020 roky : Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy; [About the Strategy Reform of the System and Management of State Finances for 2017-2020 Rocks: Order of the Cabinet of the Ministry of Finance of Ukraine]. Stratehiia vid 08.02.2017 № 142-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-r#Text (accessed 01 November 2020).

Stepaniuk A. (2020) Rol’ finansovoi detsentralizatsii v upravlinni systemoiu finansiv mistsevoho samovriaduvannia [The role of financial decentralization in the management of the financial system of micro-self-assembly]. Investytsii: praktyka ta dosvid. no. 3, pp. 83–87.

Kyrylov Y., Yarovoy V. (2018) State regulation and support of tourism services in the rural regions in accordance with European requirements. Baltic Journal of Economic Studies. vol. 4, no. 4, pp. 188–193.

Potravka L. (2018) Cynerhetychna paradyhma publichnoho upravlinnia [The synergetic paradigm of public administration]. Hlobal’ni ta natsional’ni problemy ekonomiky. no. 22. URL: http://global-national.in.ua/issueve-22-2018 Text (accessed 01 November 2020).

Dolhal’ova O. (2018) The scientific basis for the sustainable development of regional economy. Finansovo-kredytna diial’nist’: problemy teorii ta praktyky. vol. 1 (24), pp. 353–360.

Article views: 647
PDF Downloads: 452
Published
2020-12-02
How to Cite
Volska, O., & Kovpanets, E. (2020). IMPROVEMENT OF FINANCIAL DECENTRALIZATION OF LOCAL GOVERNMENT. Taurida Scientific Herald. Series: Economics, (4), 31-36. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2020.4.4
Section
ECONOMY AND OPERATION OF NATIONAL ECONOMY