ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ В ЦИФРОВІЙ ЕКОНОМІЦІ
Анотація
У статті детально розглянуто теоретичні підходи до формування бізнес-моделей у цифровій економіці, що є ключовими для забезпечення стійкості та конкурентоспроможності підприємств у умовах технологічних змін. Проаналізовано основні компоненти цифрових бізнес-моделей, серед яких основна увага приділяється інноваціям, адаптивності, використанню новітніх цифрових технологій та інфраструктури для підвищення ефективності бізнес-процесів. Розглянуті теоретичні моделі та концепції, що визначають основні етапи створення та трансформації бізнес-моделей у цифровій економіці, зокрема, стратегічне управління цифровими інструментами для оптимізації взаємодії з клієнтами, партнерами та постачальниками. Визначено основні характеристики цифрових бізнес-моделей, їх вплив на структурні зміни в організаціях та економічну ефективність підприємств. Окремо виділено роль таких інструментів, як великі дані, хмарні технології, штучний інтелект та автоматизація в оптимізації бізнес-процесів. Зроблено акцент на важливості вибору правильних стратегій цифровізації для забезпечення адаптації підприємств до швидких змін у ринковому середовищі. Стаття має на меті систематизувати наявні теоретичні підходи та практичні аспекти застосування цифрових бізнес-моделей для досягнення сталого розвитку та успіху на глобальних ринках.
Посилання
Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. L. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems. 2005. No 16 (1). P. 1–25.
Труніна І. М. Забезпечення конкурентоспроможності суб’єктів підприємницької діяльності. Харків : Вид-во «Точка», 2013. 436 с.
Яковенко Я. Ю., Білик М. Ю., Сербін Р. А., Чумакова А. Г. Цифрова трансформація і нові бізнес-моделі. Держава та регіони. 2022. № 3 (126). DOI: https://doi.org/10.32782/1814-1161/2022-3-16
Величко К., Цибульська Е. Трансформація бізнес-моделей компаній: сучасні виклики та перспективи у цифровій економіці. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-39
Шостак Л., Більо І., Ульяницький А. Бізнес-моделі підприємства у цифрову епоху: зарубіжний досвід. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-154
Колешня Я. Сучасні цифрові бізнес-моделі: сутність, огляд та особливості. Підприємництво та інновації. 2022. Вип. 24. С. 87–91. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/24.14
Ольшанська О. В., Бондаренко Б. С. Цифрові бізнес-моделі як чинник забезпечення конкурентоспроможності підприємств. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2024. Вип. 3. С. 108–116. DOI: https://doi.org/10.30857/2786-5398.2024.3.11.
Шостак Л., Бегун С. Особливості та умови формування бізнес-моделі підприємства в умовах цифрової трансформації економіки. Інфраструктура ринку. 2024. № 80. URL: http://www.marketinfr.od.ua/uk/80-202
Fielt E. Conceptualising business models: Definitions, frameworks and classifications. Journal of Business Models. 2013. No 1 (1). P. 85–105.
Liudmyla Shostak, Liubov Lipych, Fedoniuk Anatolii, Iryna Volynets, Ulyanytsky Andrew, Valentyna Morokhova. Usiness models of enterprises in the conditions of digital transformation: global and domestic experience. Economics – Innovative and Economics Research Journal. P. 243–261. DOI: https://doi.org/10.2478/eoik-2024-0027
Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems. No 16 (1). P. 1–25.
Trunina I. M. (2013). Zabezpechennia konkurentospromozhnosti subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti [Ensuring the competitiveness of business entities]. Kharkiv : Vyd-vo «Tochka», 436 р.
Iakovenko Ya. Iu., Bilyk M. Iu., Serbin R. A., Chumakova A. H. (2022). Tsyfrova transformatsiia i novi biznes-modeli [Digital transformation and new business models]. Derzhava ta rehiony. DOI: https://doi.org/10.32782/1814-1161/2022-3-16
Velychko K., Tsybulska E. (2023). Transformatsiia biznes-modelei kompanii: suchasni vyklyky ta perspektyvy u tsyfrovii ekonomitsi [Transformation of companies' business models: current challenges and prospects in the digital economy]. Ekonomika ta suspilstvo. Vol. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-39
Shostak L., Bilo I., Ulianytskyi A. (2024). Biznes-modeli pidpryiemstva u tsyfrovu epokhu: zarubizhnyi dosvid [Business models of enterprises in the digital age: foreign experience]. Ekonomika ta suspilstvo. Vol. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-154
Koleshnia Ya. (2022). Suchasni tsyfrovi biznes-modeli: sutnist, ohliad ta osoblyvosti [Modern digital business models: essence, overview and features]. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. Vol. (24), P. 87–91. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/24.14
Olshanska O. V., Bondarenko B. S. (2024). Tsyfrovi biznes-modeli yak chynnyk zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Digital business models as a factor in ensuring the competitiveness of enterprises]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen. Vol. 3. P. 108–116. DOI: https://doi.org/10.30857/2786-5398.2024.3.11
Shostak L., Behun S. (2024). Osoblyvosti ta umovy formuvannia biznes-modeli pidpryiemstva v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [Features and conditions for forming an enterprise business model in the context of digital transformation of the economy]. Infrastruktura rynku. № 80. Available at: http://www.marketinfr.od.ua/uk/80-202
Fielt E. (2013). Conceptualising business models: Definitions, frameworks and classifications. Journal of Business Models. No 1 (1). P. 85–105.
Liudmyla Shostak, Liubov Lipych, Fedoniuk Anatolii, Iryna Volynets, Ulyanytsky Andrew, Valentyna Morokhova. Usiness models of enterprises in the conditions of digital transformation: global and domestic experience. Economics – Innovative and Economics Research Journal, P. 243–261. DOI: https://doi.org/10.2478/eoik-2024-0027