ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАКТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЗВО УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ПОСТВОЄННИЙ ПЕРІОД
Анотація
Головною метою дослідження, яке проведено у статті є аналіз ефективності різних видів практик (навчальної, виробничої, переддипломної і науково-педагогічної) та рекомендації щодо розробки пілотного проєкту комплексної практики здобувачів вищої освіти, як більш активного інструменту в отриманні практичних навичок та набуття досвіду при ознайомленні з майбутньою спеціальністю. Дослідження базується на аналізі функціональних можливостей необхідного набору практичного інструментарію та для впровадження даного проєкту з урахуванням умов воєнного стану в Україні. Методика дослідження передбачає оцінювання можливостей залучення здобувачів ЗВО 1-5 курсів, як основних виконавців всіх етапів пілотного проєкту задля збільшення сконцентрованості та активізації щодо найбільш досконалого практичного освоєння обраних спеціальностей та освітніх програм. Також покладена відповідальність за виконання студентами всіх курсів пілотного проєкту з комплексної практики в якості супроводу, наставництва і контролю безпосередньо на науково-педагогічних працівників ЗВО та експертів, ключових стейкголдерів, провідних фахівців і роботодавців. Провівши наукове дослідження та порівняння проходження різних видів практик здобувачами вищої освіти автор отримав наступні результати. Запропоновано у закладі вищої освіти створити Центр проходження комплексної практики студентів (ЦПКПС) 1-5 курсів всіх спеціальностей та ОП. В даному ЦПКПС запропонувати декілька видів проєктів, в яких основною метою є об’єднаність здобувачів вищої освіти не залежно від їх курсу навчання та освітньої програми чи спеціальності. Позитивним також є те, що такий пілотний проєкт має перспективу в майбутньому задля прискорення набору роботодавцями професійного персоналу на виробничі підприємства або в організації різних структур та форм власності. Практична значущість дослідження проведеного в статті полягає в тому, що в умовах війни та повоєнний період виникають деструктивні явища на ринку праці – невідповідність між попитом, кваліфікацією та пропозиціями між галузями. Тому варто зауважити, що з боку здобувачів вищої освіти практично відчувається вся важливість обраних спеціальностей, а з боку високопрофесійних спеціалістів та роботодавців прискорення пошуку необхідного професійного персоналу, який буде зорієнтований на ефективну довгострокову співпрацю в умовах сьогодення для відновлення та подальшого функціонування підприємницьких структур.
Посилання
Bazhan S. P. Problems of the process of practical training of students of technical specialties in the conditions of the educational-scientific-production complex. Available at: https://www.sworld.com.ua/simpoz4/18.pdf
Luhivska O. P. (2015) Directions of modernization of the process of organization of students' production practice. The quality of higher education: improvement of the content and organization of practical training of students: materials of the XL International Scientific and Methodological Conference February 25-26, 2015. Poltava: PUET. 398 p. Available at: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/2378/1/%D0%9E%D0%BF_konferen_%D0%9F%D0%A3%D0%95%D0%A2_25-26.02.15%20%D1%80.pdf
Aleksandrov V. T. (2012). Derzhavni mekhanizmy upravlinnia yakistiu neperervnoi osvity v Ukraini [Government mechanisms of management of the quality of long-life education in Ukraine] in monografiia [Monography], 366 p.
Onishchenko N. P. (2021) The main ways of modernizing the practical training of students in institutions of higher education. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. Volume 3. no 74, pp. 55–60. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-3.10
Rublyuk O. M., Kozlova O. F. (2017) Components of modernization of the structure of higher education. Available at: https://college.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2017/04/St_1_Publiuk.pdf
Shulga L. V., Brazhnyk L. V., Vakulenko Yu. V. (2013) Improving the quality of university education: professional and practical training of specialists. Scientific works of the Poltava State Agrarian Academy, no 1 (6). Volume. 2, pp. 335–338.
Kyrylko N. M. (2009) Formation and development of the exhibition idea in the educational space of Ukraine. Materials of the scientific and practical conference March 27, 2009 "Teaching Marketing: Why and How to Train Students to Work in an Uncertain Business Environment." Kyiv Educational and Methodological Center "Consortium for Improving Education Management in Ukraine", pp. 114−116.
Shishkina M. P. (2014) Innovative technologies for the modernization of the educational environment of a higher educational institution. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. Issue XII, рр. 154–160.
Ihnatova O. (2017)The importance of staff mobility in the system of higher education. Actual problems of modern sciences. № 8(11), pp. 105−107.
Levochko, M. T. and Hres, N. L. (2009) Theoretical and practical preparation of students for industrial practice. Bulletin of the Ivan Franko State University of Zhytomyr, (45), pp. 3-9. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/3044/1/1_45.pdf
Sydorenko V. V., Kulishov V. S., Torba N. G. (2023) Innovative approaches to the organization of types of practices of higher education seekers during martial law. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, no 5(1), pp. 1−15. Available at: http://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5110
Бажан С. П. Проблеми практичної підготовки молодших спеціалістів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації. Вісник післядипломної освіти. 2014. Вип. 12. С. 7−16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2014_12_4
Лугівська О. П. Напрями модернізації процесу організації виробничої практики студентів. Якість вищої освіти: вдосконалення змісту та організації практичної підготовки студентів: матеріали XL Міжнародної науково-методичної конференції 25–26 лютого 2015 р. Полтава, ПУЕТ, 2015. 398 с. URL: dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/2378/1/%D0%9E%D0%BF_konferen_%D0%9F%D0%A3%D0%95%D0%A2_25-26.02.15%20%D1%80.pdf
Александров В. Т. Державні механізми управління якістю неперервної освіти в Україні : монографія / за ред. В. Т. Александрова. Суми : СумДУ, 2012. 366 с.
Онищенко Н. П. Основні шляхи модернізації практичної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Т. 3. № 74. С. 55–60. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-3.10
Рублюк О. М., Козлова О. Ф. Складові модернізації структури вищої школи. URL: https://college.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2017/04/St_1_Publiuk.pdf
Шульга Л. В., Бражник Л. В., Вакуленко Ю. В. Підвищення якості університетської освіти: професійно-практична підготовка фахівців. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2013. № 1 (6). Т. 2. С. 335–338. URL: http://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/6.2/335.pdf
Кирилко Н. М. Становлення та розвиток виставкової ідеї в освітньому просторі України. Матеріали науково-практичної конференції (27 березня 2009 р.). Київ : КНМЦ «Консорціум удосконалення менеджменту освіти в Україні», 2009. С. 114−116.
Шишкіна М. П. Інноваційні технології модернізації освітнього середовища вищого навчального закладу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2014. №1. С. 154–160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2014_1_26.
Ігнатова О. Значення мобільності кадрів у системі вищої освіти. Актуальні проблеми сучасної науки. 2017. Вип. № 8 (11) С. 105-107.
Левочко М. Т., Гресь Н. Л. Теоретична та практична підготовка студентів до виробничої практики. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2009. Вип. 45. С. 3-9. URL: http://eprints.zu.edu.ua/3044/1/1_45.pdf
Сидоренко В. В., Кулішов В. С., Торба Н. Г. Інноваційні підходи до організації видів практик здобувачів вищої освіти під час воєнного стану. Вісник НАН України, 2023. Т. 5 № 1. С. 1–15. DOI: http://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5110