ТУРИСТИЧНА SMART-СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ ЯК НАПРЯМ ПІДСИЛЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ГРОМАД ДЕСТИНАЦІЇ «ШЛЯХАМИ ТРИПІЛЬСЬКОЇ ПРАМАТЕРІ»
Анотація
У статті досліджено концепцію SMART-спеціалізації як інструменту підвищення конкурентних переваг громад туристичних дестинацій. Значну увагу приділено використанню спадщини Трипільської культури, як підґрунтя для створення унікальних туристичних продуктів і формування локального брендингу. Аналіз ресурсів виявив суттєву відмінність громад у величині, вагомості та ступеню готовності деяких ресурсів до їх використання у формуванні туристичного продукту певного призначення. Сформовані узагальнення дали усвідомлення, що група громад дестинації на момент дослідження мають потенціал для розвитку одного-двох напрямків туристичної спеціалізації, як правило, пов’язаних із основною, профільною економічною діяльністю громади, а саме сільським господарством та харчовою промисловістю. Саме така монопрофільність дозволила зберегти зазначеним громадам природні екосистеми, сільський автентичний уклад домогосподарств, що можна вважати унікальним ресурсом для визначення туристичного SMART-профілю регіону. Визначено основні види туризму, для громад, що входять до дестинації, з урахуванням ступеню сформованості їх до застосування у сфері туроперейтингу. Визначено роль міжрегіональної кооперації та участі громад у процесах комунікації та синергії для забезпечення ефективного управління туристичними дестинаціями в контексті сталого розвитку регіонів.
Посилання
Єврокомісія. СМАРТ-спеціалізація для регіонів. URL: https://ec.europa.eu/regional_policy (дата доступу: 06.12.2024).
Foray D., David P.A., Hall B. Smart Specialization: The Concept. Knowledge for Growth.Prospects for Science, Technology, and Innovation. Selected papers from Research Commissioner Janez Potochnk’s Expert Group.
Смарт-спеціалізація регіонів України: методологія та прагматика реалізації: монографія / наук. ред. Сторонянська І. З. ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І. Долішнього НАН України». Львів, 2022.
Маркович І.Б. Передумови та особливості розумної («смарт»)-спеціалізації регіонів із врахуванням глобальних тенденцій. Сучасні соціально-економічні проблеми теорії та практики розвитку економічних систем: колективна монографія. Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В., 2016. С. 52–58. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»).
Ткаченко Т.І., Мельниченко С.В., Бойко М.Г. та ін. Стратегічний розвиток туристичного бізнесу: монографія / за заг. ред. А.А. Мазаракі. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т,2010. 596 с.
Foray D., David P.A., Hall B. Smart Specialization: The Concept. Knowledge for Growth.Prospects for Science, Technology, and Innovation. Selected papers from Research Commissioner Janez Potochnk’s Expert Group. November, 2009. Р. 20-24.
McCann P. The Regional and Urban Policy of the European Union: Cohesion, Results-Orientation and Smart Specialisation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2015. 352 p.
Hausmann R., Rodrik D. Economic Development as Self-Discovery. Journal of Development Economics. 2003. Vol. 72, Issue 2. P. 603-633.
Оксфордський словник англійської мови: веб-сайт. URL: http://www.oxfordreference.com/search?q=tourist+destination&searchBtn=Search&isQuickSearch=true
A Practical Guide to Tourism Destination Management. 2007. Р. 150-156. DOI: https://doi.org/10.18111/9789284412433
Framke W. The Destination as a Concept: A Discussion of the Business-related Perspective versus the Socio-cultural Approach in Tourism Theory. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 2002. № 2(2). Р. 45-80.
Lew A.A. A framework of tourist attraction research. Annals of Tourism research. 2010. № 14(4). Р. 98-100.
Mac Cannel D. The Tourist. A new Theory of the Leisure Class. Berkeley : University of California Press, 2011. 264 p.
Відейко М.Ю Подорожі до трипільського світу. Львів : «Видавництво «БОНА», 2023.296 с.
European Commission. SMART Specialization for Regions. Available at: https://ec.europa.eu/regional_policy (accessed December 6, 2024).
Foray D., David P.A., Hall B. Smart Specialization: The Concept. Knowledge for Growth.Prospects for Science, Technology, and Innovation. Selected papers from Research Commissioner Janez Potochnk’s Expert Group.
Storonyanska I. Z. (ed.) (2022) Smart-spetsializatsiia rehioniv Ukrainy: metodolohiia ta prahmatyka realizatsii [Smart specialization of regions of Ukraine: methodology and pragmatics of implementation]: monograph. Lviv: State Institution "Institute of Regional Studies named after M. I. Dolishnyi NAS of Ukraine".
Markovych I. B. (2016) Peredumovy ta osoblyvosti rozumnoi («smart»)-spetsializatsii rehioniv iz vrakhuvanniam hlobalnykh tendentsii / Suchasni sotsialno-ekonomichni problemy teorii ta praktyky rozvytku ekonomichnykh system [Prerequisites and features of smart ("smart") specialization of regions taking into account global trends / Modern socio-economic problems of theory and practice of economic systems development]: collective monograph. Ternopil: FOP Osadcha Yu. V., pp. 52–58. (Series "Problems of regional development").
Tkachenko T. I., Melnichenko S. V., Boyko M. G. et al. (2010) Stratehichnyi rozvytok turystychnoho biznesu [Strategic development of tourism business]: monograph / ed. A. A. Mazaraki. Kyiv: Kyiv. National Trade and Economics University, 596 p.
Foray D., David P. A., Hall B. (2009) Smart Specialization: The Concept. Knowledge for Growth.Prospects for Science, Technology, and Innovation. Selected papers from Research Commissioner Janez Potochnk’s Expert Group. November, pp. 20-24.
McCann P. (2015) The Regional and Urban Policy of the European Union: Cohesion, Results-Orientation and Smart Specialisation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 352 p.
Hausmann R., Rodrik D. (2003) Economic Development as Self-Discovery. Journal of Development Economics, vol. 72, is. 2, pp. 603-633.
Oxford English Dictionary: website. Available at: http://www.oxfordreference.com/search?q=tourist+destination&searchBtn=Search&isQuickSearch=true
A Practical Guide to Tourism Destination Management. (2007). Pp. 150-156. DOI: https://doi.org/10.18111/9789284412433
Framke W. (2002) The Destination as a Concept: A Discussion of the Business-related Perspective versus the Socio-cultural Approach in Tourism Theory. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. no. 2 (2), pp. 45-80.
Lew A. A. (2010) A framework of tourist attraction research. Annals of Tourism research. no. 14(4), pp. 98-100.
Mac Cannel D. (2011) The Tourist. A new Theory of the Leisure Class. Berkeley: University of California Press, 264 p.
Videyko M. Yu. (2023) Podorozhi do trypilskoho svitu [Journeys to the Trypillian World]. Lviv: «BONA Publishing House», 296 p.