ЕВОЛЮЦІЯ ПІДХОДІВ ДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ СТРАТЕГІЙ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Ефективність управління розвитком підприємства багато в чому залежить від чітко сформульованої його стратегії, впровадження якої дозволить суб’єкту господарювання зайняти стійке положення на ринку, забезпечить йому визначення ефективних напрямків в провадженні фінансово-господарської діяльності та орієнтації у можливостях і перспективах, що виникають. У статті визначено необхідність розробки стратегії підприємства, як ефективного інструменту забезпечення його конкурентоспроможності, представлено еволюцію виникнення поняття «стратегія». Автором представлено концептуальні позиції для дослідження стратегії, такі як філософська та організаційно-управлінська. Для визначення сутності стратегії, спираючись на дослідження науковців, виокремлено та проаналізовано три наукові підходи – класичний, концептуальний та комплексний. Наведено визначення вітчизняних та зарубіжних науковців поняття «стратегія», та запропоновано власне трактування.
Посилання
Балабанова Л.В., Холод В.В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: навч. посіб. Київ : ВД «Професіонал», 2006. 448 с.
Ковтун О.І. Стратегія підприємства, Львів : Новий Світ, 2006. 388 с.
Козак Л.В. Концептуальні підходи до формування стратегій сільськогосподарських підприємств. Економіка АПК. 2011. № 6. С. 110–116.
Кравченко О.В. Поняття стратегії розвитку підприємства. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2007. № 1 (22). С. 267–272. URL: https://www.essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/56019/6/ (дата звернення: 06.02.2024).
Ліпич Л.Г., Грицюк Н.О. Підходи до визначення поняття «стратегія». Інвестиції: практика та досвід. 2013. № 8. С. 131–134.
Механізм стратегічного управління інноваційним розвитком: монографія / за заг. ред. О.А. Біловодської. Суми : Університетська книга, 2012. 432 c.
Міщенко А.П. Стратегічне управління. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 336 с.
Немцов В.Д., Довгань Л.Є. Стратегічний менеджмент. Київ : ТОВ «УВПК «ЕКСОД», 2001. 559 с.
Портер М. Стратегія конкуренції : методика аналізу галузей і діяльності конкурентів / пер. з англ. А. Олійник, Р. Скільський. Київ : Основи, 1998. 390 с.
Смоленюк П.С. Обгрунтування конкурентної стратегії підприємств. Інноваційна економіка. 2012. № 3 (29). С. 86–93.
Дикань В.Л. та ін. Стратегічне управління. Київ : Центр учбової літератури, 2013. 272 с.
Швіндіна Г.О. Еволюція підходів до ідентифікації змісту стратегії. Механізм регулювання економіки. 2016. № 3. С. 66–77.
Шершньова З.Є. Стратегічне управління: підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : КНЕУ, 2004. 700 с.
Andrews K.R. The Concept of Corporate Strategy, Dow Jones. Irwin : Homewood, 1971. 325 p.
Bowman E. Epistemology, Corporate Strategy and Academe, Sloan Management Review,1974.
Chandler, A. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Massachusetts Institution of Technology: The Mit Press. 1962, 1990. 465 p.
Hofer C. Strategy Formulation: Analytical Concepts, West Publishing Co. 1978.
Johnson Gerry, Scholes Kevan, Whittington Richard. Exploring corporate strategy Prentice Hall, 1997. 873 p.
McDonald M. Advanced Marketing Planning Advanced Marketing Planning. Cranfield School of Management, 1998.
Mescon Michael H., Albert Michael, Khedouri Franklin. Harper & Row, 1988, 777 p.
Mintzberg H., Quinn J. Br., Ghoshal S. The Strategy Process. Prentice Hall, 1995. 985 p.
Richardson R., Thompson M. The Impact of People Management Practices on Business Performance. London. : Institute of Personnel and Development, 1999. 253 р.
Robert M. Grant Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Pub., 2008. 482 p.
Thompson A.J., Strickland A.J. Strategic Management: Concepts and Cases. 3 ed. Plano, Tex.: Business Publications, 1984.
Balabanova L. V., Kholod V. V. (2006) Stratehichne marketynhove upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv [Strategic marketing management of enterprise competitiveness]. Kyiv: VD «Profesional». (in Ukrainian)
Kovtun O. I. (2006) Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy]. Lviv: Novyi Svit. (in Ukrainian)
Kozak L. V. (2011) Kontseptualni pidkhody do formuvannia stratehii silskohospodarskykh pidpryiemstv [Conceptual approaches to the formation of strategies of agricultural enterprises]. Ekonomika APK, no. 6, pp. 110–116.
Kravchenko O. V. (2007) Poniattia stratehii rozvytku pidpryiemstva [The concept of enterprise development strategy]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu, no. 1 (22), pp. 267–272. Available at: https://www.essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/56019/6/ (accessed February 6, 2024).
Lipych L. H., Hrytsiuk N. O. (2013) Pidkhody do vyznachennia poniattia «stratehiia» [Approaches to defining the concept of "strategy"]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 8, pp. 131–134.
Bilovodska O. A. (ed.) (2012) Mekhanizm stratehichnoho upravlinnia innovatsiinym rozvytkom [Mechanism of strategic management of innovative development]: monohrafiia. Sumy : Universytetska knyha, 432 p. (in Ukrainian)
Mishchenko A. P. (2004) Stratehichne upravlinnia. Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury, 336 p. (in Ukrainian)
Nemtsov V. D., Dovhan L. Ie. (2001) Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. Kyiv: TOV «UVPK «EKSOD», 559 p. (in Ukrainian)
Porter M. (1998) Stratehiia konkurentsii : metodyka analizu haluzei i diialnosti konkurentiv [Competition strategy: a method of analyzing industries and activities of competitors]. Kyiv: Osnovy, 390 p. (in Ukrainian)
Smoleniuk P.S. (2012) Obhruntuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstv [Justification of the competitive strategy of enterprises]. Innovatsiina ekonomika, no. 3 (29), pp. 86–93.
Dykan V.L. (2013) Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 272 p. (in Ukrainian)
Shvindina H. O. (2016) Evoliutsiia pidkhodiv do identyfikatsii zmistu stratehii [Evolution of approaches to identification of strategy content]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, no. 3. pp. 66–77.
Shershnova Z. Ie. (2004) Strategichne upravlinnia [Strategic management]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)
Andrews K. R. (1971) The Concept of Corporate Strategy, Dow Jones. Irwin : Homewood, 325 p.
Bowman E. (1974) Epistemology, Corporate Strategy and Academe, Sloan Management Review.
Chandler A. (1990) Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Massachusetts Institution of Technology: The Mit Press. 465 p.
Hofer C. (1978) Strategy Formulation: Analytical Concepts, West Publishing Co.
Johnson Gerry, Scholes Kevan, Whittington Richard. (1997) Exploring corporate strategy. Prentice Hall, 873 p.
McDonald M. (1998) Advanced Marketing Planning Advanced Marketing Planning. Cranfield School of Management.
Mescon Michael H., Albert Michael, Khedouri Franklin (1988) Management. Harper & Row, 777 p.
Mintzberg H., Quinn J. Br., Ghoshal S. (1995) The Strategy Process. Prentice Hall, 985 p.
Richardson R., Thompson M. (1999) The Impact of People Management Practices on Business Performance. London: Institute of Personnel and Development, 253 р.
Robert M. Grant (2008) Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Pub., 482 p.
Thompson A. J., Strickland A. J. (1984) Strategic Management: Concepts and Cases. 3 ed. Plano, Tex.: Business Publications.