SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND ITS ROLE IN THE FORMATION OF PRODUCT STRATEGY
Abstract
The concept of sustainable development and its role in shaping enterprises' marketing product strategy have been considered. The relationship between the economic, environmental, and social aspects of sustainable development and their impact on enterprises' product policy has been studied. The research is aimed at determining scientifically substantiated approaches to integrating sustainable development into enterprises' marketing product strategies to enhance their competitiveness and compliance with modern market requirements, particularly environmental and social standards. Modern scientific studies have been analyzed, and methods of comparative analysis and an analytical approach have been used to assess the possibilities of adapting marketing product strategies to the principles of sustainable development. The advantages of implementing sustainable development principles in enterprises' marketing strategies have been summarized. It has been studied that integrating sustainable development allows enterprises to reduce environmental risks, minimize costs, increase consumer loyalty, and enhance their attractiveness to investors. The role of sustainable business models in reducing operational risks and adapting enterprises to market changes has been clarified. The feasibility of applying an adaptive model for forming a marketing product strategy considering the principles of sustainable development has been substantiated. A methodology for assessing the effectiveness of sustainable development integration into marketing product strategy has been proposed, enabling the evaluation of the impact of sustainable business practices on economic indicators and corporate reputation. Practical recommendations for implementing sustainable development in enterprises' marketing strategies have been summarized. The possibilities of using eco-friendly materials, implementing resource-saving technologies, and creating closed production cycles have been considered, contributing to increased business efficiency and enhancing their image in international markets.
References
Lytvyn O., Onyshchenko A., Ostapenko O. Economic challenges of sustainable development goals in Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 2023. № 5. С. 100-112. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-1-100-112
Шаульська Л., Перерва П., Кобєлєва Т. Дослідження впливу підприємницьких ризиків на сталий розвиток підприємства. Електричні та енергетичні системи. 2023. № 7. C. 13-22. DOI: https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.03.02
Воронько-Невіднича Т., Коваль О., Колода О. Управління розвитком підприємства як необхідна умова досягнення цілей сталого розвитку. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 25. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-80
Гудзь Т. П., Проскурня Н. В. Забезпечення сталого розвитку підприємства: теоретичний аспект. Науковий вісник ОНЕУ. 2023. №3-4. С. 7-12. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/13031 (дата звернення: 27.04.2025).
Карпенко О. О., Майзель С. П. Теоретичні аспекти забезпечення сталого розвитку підприємства . Економічна синергія. 2022. № 2. С. 42-49. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2023-1-8
Сталий розвиток. Вікіпедія: вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Сталий_розвиток (дата звернення: 28.04.2025)
Добровольський В. В., Безсонов Є. М., Нєпєіна Г. В. та ін. Стратегії сталого розвитку : навчальний посібник. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2021. 160 с. URL: https://surli.cc/qtlidb (дата звернення: 28.04.2025).
Якименко І. Л., Петрашко Л. П., Димань Т. М., Салавор О. М., Шаповалов Є. Б., Галабурда М. А., Ничик О. В, Мартинюк О. В.Стратегія сталого розвитку: Європейські горизонти: підручник. Київ: НУХТ, 2022. – 337 с. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/7990/1/stratehiia_staloho.pdf (дата звернення: 29.04.2025).
Стратегія розвитку підприємництва: експертне бачення. URL: https://platforma-msb.org/wp-content/uploads/2016/10/strategy_prn_new.pdf (дата звернення: 29.04.2025).
Бізнес-ризики маркетингу сталого розвитку. Українська бібліотека LibreTexts. URL: https://surl.li/nbcgqb (дата звернення: 29.04.2025).
Ринкові тенденції та обізнаність споживачів про екологічні етикетки. Ecocertify. URL: https://www.ecocertify.org/uk/certification/market-trends-and-consumer-awareness-of-eco-labels/ (дата звернення: 30.04.2025).
Ринкові бар’єри для продуктів сталого розвитку. Українська бібліотека LibreTexts. URL: https://surl.li/rphjmv (дата звернення: 30.04.2025).
Сталий розвиток підприємств в умовах економічних змін. Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця. URL: https://pns.hneu.edu.ua/pluginfile.php/832195/mod_resource/content/1/Тема%2010.pdf (дата звернення: 02.05.2025).
Ящишина І.В. Стратегічні засади реалізації цілей сталого розвитку підприємствами в україн. Ефективна економіка. 2021. № 12. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.10
Lytvyn O., Onyshchenko A., Ostapenko O. (2023) Economic challenges of sustainable development goals in Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 9(1), pp. 100–112. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2023-9-1-100-112
Shaulska L., Pererva P., Kobielieva T. (2023) Doslidzhennia vplyvu pidpryiemnytskykh ryzykiv na stalyi rozvytok pidpryiemstva [Study of the impact of entrepreneurial risks on sustainable development of the enterprise]. Elektrychni ta enerhetychni systemy – Electrical and Power Systems, no. 7, pp. 13–22. DOI: https://doi.org/10.20998/2313-8890.2023.03.02
Voronko-Nevidnycha T., Koval O., Koloda O. (2021) Upravlinnia rozvytkom pidpryiemstva yak neobkhidna umova dosiahnennia tsilei staloho rozvytku [Enterprise development management as a prerequisite for achieving sustainable development goals]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, no. 25. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-80
Hudz T. P., Proskurnia N. V. (2023) Zabezpechennia staloho rozvytku pidpryiemstva: teoretychnyi aspekt [Ensuring sustainable development of the enterprise: theoretical aspect]. Naukovyi visnyk ONEU – Scientific Bulletin of ONEU, no. 3–4, pp. 7–12. Available at: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/13031 (accessed April 27, 2025)
Karpenko O. O., Maizel S. P. (2022) Teoretychni aspekty zabezpechennia staloho rozvytku pidpryiemstva [Theoretical aspects of ensuring sustainable development of the enterprise]. Ekonomichna synerhiia – Economic Synergy, no. 2, pp. 42–49. DOI: https://doi.org/10.53920/ES-2023-1-8
Stalyi rozvytok [Sustainable development]. (n.d.) Vikipediia – Wikipedia. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Сталий_розвиток (accessed April 28, 2025).
Dobrovolskyi V. V., Bezsonov Ye. M., Niepiina H. V., Krysinska D. O., Serbulova N. A. (2021) Stratehii staloho rozvytku [Strategies for sustainable development]. Mykolaiv: ChNU imeni Petra Mohyly. Available at: https://surli.cc/qtlidb (accessed April 28, 2025).
Yakymenko I. L., Petrashko L. P., Dyman T. M., Salavor O. M., Shapovalov Ye. B., Halaburda M. A., Nytsyk O. V., Martyniuk O. V. (2022) Stratehiia staloho rozvytku: Yevropeiski horyzonty [Sustainable development strategy: European horizons]. Kyiv: NUFT. Available at: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/7990/1/stratehiia_staloho.pdf (accessed April 29, 2025).
Stratehiia rozvytku pidpryiemnytstva: Ekspertne bachennia [Entrepreneurship development strategy: Expert vision]. (n.d.) Available at: https://platforma-msb.org/wp-content/uploads/2016/10/strategy_prn_new.pdf (accessed April 29, 2025).
Biznes-ryzyky marketynhu staloho rozvytku [Marketing business risks of sustainable development]. (n.d.) Ukrainska biblioteka LibreTexts. Available at: https://surl.li/nbcgqb (accessed April 29, 2025).
Market trends and consumer awareness of eco-labels. (n.d.) Ecocertify. Available at: https://www.ecocertify.org/uk/certification/market-trends-and-consumer-awareness-of-eco-labels/ (accessed April 30, 2025).
Rynkovi bar’yery dlia produktiv staloho rozvytku [Market barriers for sustainable development products]. (n.d.) Ukrainska biblioteka LibreTexts. Available at: https://surl.li/rphjmv (accessed April 30, 2025).
Stalyi rozvytok pidpryiemstv v umovakh ekonomichnykh zmin [Sustainable development of enterprises under economic changes]. (n.d.) KhNEU named after S. Kuznets. Available at: https://pns.hneu.edu.ua/pluginfile.php/832195/mod_resource/content/1/Тема%2010.pdf (accessed May 2, 2025).
Yashchyshyna I. V. (2021) Stratehichni zasady realizatsii tsilei staloho rozvytku pidpryiemstvamy v Ukraini [Strategic foundations for implementing sustainable development goals by enterprises in Ukraine]. Efektyvna ekonomika – Effective Economy, no. 12. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.10