ВПЛИВ ЕКОЛОГІЗАЦІЇ ВИРОБНИЦТВА НА СТАЛИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВА

Ключові слова: параметри сталого розвитку підприємства, впровадження ресурсоощадних технологій, переробка відходів, використання альтернативних джерел енергії, зменшення викидів

Анотація

У сучасних умовах глобальних змін клімату та екологічних викликів все більше уваги приділяється екологізації виробничих процесів. Тому одним із ключових завдань підприємств у період економічних трансформацій є впровадження заходів, що сприяють сталому розвитку. Метою статті є визначення особливостей моделювання та оцінки впливу екологізації виробництва на сталий розвиток підприємства. У ході дослідження встановлено, що екологізація виробництва є ключовим чинником сталого розвитку підприємства, оскільки сприяє зниженню негативного впливу на навколишнє середовище та підвищенню його економічної ефективності. Доведено, що екологізація виробництва включає чотири основні складові: впровадження ресурсоощадних технологій, переробку відходів, використання альтернативних джерел енергії та зменшення викидів шкідливих речовин у навколишнє середовище. Звернуто увагу на той факт, що кожна з цих складових охоплює низку екологічних заходів, які безпосередньо впливають на базові параметри сталого розвитку підприємства, зокрема на зменшення витрат на енергію та сировину. Відтак, для оцінки економічної ефективності екологізації виробництва важливо визначити вартість кожного із заходів, що дає змогу за допомогою моделі Хікса–Ліндаля змоделювати їхній вплив на загальний економічний результат. Модель Хікса–Ліндаля дає змогу оцінити вплив різних екологічних заходів, зокрема впровадження ресурсоощадних технологій, переробки відходів, використання альтернативних джерел енергії та зменшення викидів, на сталий розвиток підприємства. У межах цієї моделі кожен екологічний захід розглядається як окремий фактор, що відбивається в рівнянні множинної регресії, де змінні взаємодіють і впливають на економічний результат. Рівняння множинної регресії дає змогу кількісно оцінити вплив кожного з екологічних заходів на потік доходу Хікса–Ліндаля, який є ключовим параметром для оцінки сталого розвитку підприємства. Констатовано, що така економічна модель дає змогу обґрунтувати інвестиції в екологічні інновації та продемонструвати їхню ефективність у зниженні витрат і підвищенні економічної стабільності підприємства в довгостроковій перспективі.

Посилання

Garafonova O., Yankovoy R., Khudoley V., & Pishchenko O. (2023) Resursnyy potentsial zelenykh transformatsiy kak strategii biznesa [Resource potential of green transformations as a strategy for business]. Vestnik Khmel'nitskogo natsional'nogo universiteta, no. 4, pp. 78–85.

Dyllick T., & Muff K. (2016) Clarifying the meaning of sustainable business: Introducing a typology from business-as-usual to true business sustainability. Organization & Environment, no. 29(2), 156 р.

Kuzʹmin O.YE., & Horbalʹ N.I. (2004) Upravlinnya mizhnarodnoyu konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva (orhanizatsiyi) Navchalʹnyy posibnyk [Resource potential of green transformations as a strategy for business]. Lʹviv: NU «Lʹvivsʹka politekhnika». (in Ukrainian)

Kravchuk N. I., Kilʹnitsʹka O. S., & Tarasovych L. V. (2018) Bioekonomika: henezys ta suchasni imperatyvy [Bioeconomy: genesis and daily imperatives]. Biznes-inform, no. 2, pp. 8–18.

Lynnyk YU. M. (2006) Urakhuvannya ekolohichnoho faktoru v orhanizatsiyi protsesu stymulyuvannya zbutu produktsiyi [Taking into account the environmental factor in organizing the process of stimulating product sales]. Visnyk Sumsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya Ekonomika, no. 7, pp. 58–63.

Prokopenko O. V. (2010) Sotsialʹno-ekonomichna motyvatsiya ekolohizatsiyi innovatsiynoyi diyalʹnosti [Socio-economic motivation for greening innovation activities]. Sumy: Vyd-vo SumDUУ. (in Ukrainian)

Гарафонова О., Янковой Р., Худолей В., Піщенко, О. Ресурсний потенціал зелених трансформацій як стратегування бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 4. С. 78–85.

Dyllick, T., & Muff, K. Clarifying the meaning of sustainable business: Introducing a typology from business-as-usual to true business sustainability. Organization & Environment. 2016. № 29(2). 156 р.

Кузьмін О. Є., Горбаль Н. І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації). Навчальний посібник. Львів : НУ «Львівська політехніка», 2004. 96 с.

Кравчук Н. І., Кільніцька О. С., Тарасович Л. В. Біоекономіка: генезис і сучасні імперативи. Бізнес-інформ. 2018. № 2. С. 8–18.

Линник Ю. М. Урахування екологічного фактору в організації процесу стимулювання збуту продукції. Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2006. № 7. С. 58–63.

Прокопенко О. В. Соціально-економічна мотивація екологізації інноваційної діяльності: монографія. Суми : Вид-во СумДУ, 2010. 395 с.

Переглядів статті: 3
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2025-04-30
Як цитувати
Кулініч, Т. (2025). ВПЛИВ ЕКОЛОГІЗАЦІЇ ВИРОБНИЦТВА НА СТАЛИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВА. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (23), 196-202. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2025.23.23