ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ФРАНЧАЙЗИНГОВОЇ МОДЕЛІ БІЗНЕСУ

Ключові слова: франчайзинг, бізнес-модель, франчайзер і франчайзі, економічний розвиток, інновації

Анотація

У статті розглядається ефективність франчайзингу як сучасної бізнес-моделі, що забезпечує вигоди як для франчайзера та франчайзі, так і для економіки в цілому. Аналізуються ключові переваги франчайзингу, такі як швидке розширення бізнесу, мінімізація фінансових ризиків, популяризація бренду та доступ до перевірених бізнес-стратегій. Поряд із цим висвітлюються недоліки, зокрема труднощі контролю якості, залежність від франчайзі та високі витрати на управління мережею. Особлива увага приділяється впливу франчайзингу на споживачів, яким забезпечується доступ до стабільних і якісних товарів та послуг. У роботі підкреслено важливість франчайзингу для розвитку малого та середнього бізнесу, створення нових робочих місць, залучення інвестицій та впровадження інновацій. Окремо розглянуто роль франчайзера у забезпеченні збалансованої взаємодії з франчайзі, зокрема через розробку оптимальної схеми розміщення франчайзингових точок, що сприяє максимальній продуктивності мережі. Також вивчено вплив франчайзингової моделі на суспільство, включаючи розвиток місцевої економіки та стимулювання науково-технічного прогресу. Стаття спрямована на глибше розуміння механізмів функціонування франчайзингу, його переваг і недоліків, а також перспектив використання цієї моделі для економічного зростання і покращення конкурентоспроможності підприємств.

Посилання

Franchise Group. URL: http://franchisegroup.com.ua/catalog-franchise (дата звернення: 04.11.2024).

Franchise Ventures LLC. “The Franchise Lead Generation Demand Gap: What It Means.” Franchise Insights. 2021. URL: https://www.franchiseinsights.com (дата звернення: 04.11.2024).

International Franchise Association. The Profile of Franchising. − Washington, DC: The IFA Educational Foundation. 2022. 23 р. URL: https://www.franchise.org (дата звернення: 04.11.2024).

International Franchise Association. URL: https://www.franchise.org (дата звернення: 04.11.2024).

Когут М.В. Еволюція теоретичних поглядів щодо діяльності міжнародного бізнесу на умовах франчайзингу. Економіка і регіон. 2022. Випуск 4 (87). С. 129-135. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.4(87)

Когут М.В., Копець Г.Р., Огінок С.В. Франчайзинг як метод інтернаціоналізації бізнесу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: «Економіка і менеджмент»". 2023. № 54. С. 30-34. URL: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2023/54-2023/6.pdf

Когут М.В., Огінок С.В., Прокопишин-Рашкевич Л.М. Транснаціоналізація економіки України: користі та загрози. Інфраструктура ринку. 2023. Випуск 71. С. 57-62. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2023/71_2023/13.pdf

Огінок С.В., Федунь Ю.Б. Становлення та розвиток франчайзингової стратегії ведення бізнесу у світовій економіці. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2013. Вип. 33. С. 293–299.

Офіційний сайт Асоціації франчайзингу України. URL: https://franchising.org.ua (дата звернення: 04.11.2024).

Prykhodko I., Ohinok S. Factors affecting franchising development in the economy of the european countries. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. No. 5(5). P. 145–150. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2019-5-5-145-150

Мартиненко О.О. Світовий досвід викорис¬тання франчайзингу як ефективної моделі розши¬рення бізнесу. Бізнес Інформ. 2018. № 9. С. 253-258. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_9_38

Побоченко Л.М. Розвиток франчайзингового бізнесу в країнах Європи. Стратегія розвитку України. 2016. № 1. С. 57-64. URL: https://conf.ztu. edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/45.pdf

Kotler P. Marketing in sights from A to Z: 80 concept severy manager needs to know. New Jersey. 2003. 206 р.

Тонюк М.О. Франчайзинг як особлива форма організації та функціонування бізнесу в Україні. Економіка і суспільство. 2017. № 9. С. 687–689. URL: http://economyandsociety.in.ua/joumal-9/16-stati-9/921-tonyuk-m-o

Суковатий О.Е. Франчайзинг як інноваційна модель розвитку бізнесу. Проблеми науки. 2007. № 3. С. 18–23. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/eko/33nov2018/33nov2018.pdf

Кузьмін О.Є., Сухорська У.Р., Мирончук Т.В. Франчайзинг у підприємницькій діяльності: навч. посібник Львів : ВАТ «Видавництво «Вільна Україна», 2007. 144 с.

Махнуша С.М. Франчайзинг як елемент стратегії закріплення бренду підприємства. Механізм регулювання економіки. 2004. № 1. С. 105–110.

Franchise Group. Available at: http://franchisegroup.com.ua/catalog-franchise (accessed November 4, 2024).

Franchise Ventures LLC. The Franchise Lead Generation Demand Gap: What It Means. Franchise Insights. (2023). Available at: https://www.franchiseinsights.com (accessed November 4, 2024).

International Franchise Association. The Profile of Franchising. − Washington, DC: The IFA Educational Foundation. (2022). 23 р. Available at: https://www.franchise.org (accessed November 4, 2024).

International Franchise Association. Available at: https://www.franchise.org (accessed November 4, 2024).

Kohut M. (2022). Evoliutsiia teoretychnykh pohliadiv shchodo diialnosti mizhnarodnoho biznesu na umovakh franchaizynhu [The evolution of theoretical views on international business activities under franchising conditions]. Ekonomika i rehion - Economics and Region, no. (4(87), pp. 129–135. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2022.4(87).2791

Kohut M. V., Kopets G. R., & Ohinok S. V. (2023). Franchaizynh yak metod internatsionalizatsii biznesu [Franchising as a method of business internationalization]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment - Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and Management, no. 54, pp. 30–34. Available at: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2023/54-2023/6.pdf

Kohut M. V., Ohinok S. V., & Prokopyshyn-Rashkevich L. M. (2023). Transnatsionalizatsiia ekonomiky Ukrainy: korysti ta zahrozy [Transnationalization of the economy of Ukraine: benefits and threats]. Infrastruktura rynku - Market Infrastructure, no. 71, pp. 57–62. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2023/71_2023/13.pdf

Ohinok S. I. (2013). Stanovlennia ta rozvytok franchaizynhovoi stratehii vedennia biznesu u svitovii ekonomitsi [Formation and development of a franchise business strategy in the global economy]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mizhnarodni vidnosyny - Bulletin of Lviv University. International Relations Series, no. 33, pp. 293-299.

Ofitsiinyi sait Asotsiatsii franchaizynhu Ukrainy. [Official site of the Franchising Association of Ukraine]. Available at: https://franchising.org.ua (accessed November 4, 2024).

Prykhodko I., Ohinok S. (2019). Factors affecting franchising development in the economy of the european countries. Baltic Journal of Economic Studies, no. 5(5), pp. 145–150. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/ 2019-5-5-145-150.

Martynenko O. O. (2018). Svitovyi dosvid vykorystannia franchaizynhu yak efektyvnoi modeli rozshyrennia biznesu [World experience of using franchising as an effective model of business expansion]. Biznes Inform. - Business Inform, no. 9, pp. 253-258. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2018_9_38 (in Ukrainian)

Pobochenko L. M. (2016) Rozvytok franchaizynhovoho biznesu v krainakh Yevropy [Development of franchise business in European countries]. Stratehiia rozvytku Ukrainy - Development strategy of Ukraine, no. 1, pp. 57-64. Available at: https://conf.ztu. edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/45.pdf (in Ukrainian)

Kotler P. (2003) Marketing in sights from A to Z: 80 concept severy manager needs to know. New Jersey. 206 р.

Tonyuk M. O. (2017) Franchayzynh yak osoblyva forma orhanizatsiyi ta funktsionuvannya biznesu v Ukrayini [Franchising as a particular business organization and functioning in Ukraine]. Economy and society, vol. 9, рр. 687–689. Available at: http://economyandsociety.in.ua/joumal-9/16-stati-9/921-tonyuk-m-o

Sukovaty O. E. (2007) Franchayzynh yak innovatsiyna modelʹ rozvytku biznesu [Franchising as an innovative model of business development]. Problems of science, vol. 3, рр. 18–23. Available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/eko/33nov2018/33nov2018.pdf

Kuzmin O. Ie., Sukhorska U. R., and Myronchuk T. V. (2007) Franchaizynh u pidpryiemnytskii diialnosti [Franchising in business]. Lviv: Vilna Ukraina.

Makhnusha S. M. (2004) Franchayzynh yak element stratehiyi zakriplennya brendu pidpryyemstva [Franchising as an element of the strategy of consolidating the company's brand]. Mechanism of economic regulation, vol. 1, рр. 105–110.

Переглядів статті: 21
Завантажень PDF: 11
Опубліковано
2025-02-14
Як цитувати
Когут, М., & Лень, Є. (2025). ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ФРАНЧАЙЗИНГОВОЇ МОДЕЛІ БІЗНЕСУ. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (22), 341-347. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.22.39
Розділ
МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ